Groen weert auto uit Antwerps straatbeeld

© pol de wilde

Van Besien wil in Antwerpen verder gaan dan het Gentse model: fietsers moeten bijna overal voorrang krijgen en grote delen van de stad zouden autoluw worden.

Matthias Verbergt

Als het van Groen-lijsttrekker en kandidaat-burgemeester Wouter Van Besien afhangt, moet de auto grotendeels uit het Antwerpse straatbeeld verdwijnen. In haar mobiliteitsplan voor de stad stelt de oppositiepartij een aantal radicale oplossingen voor om in Antwerpen ‘de openbare ruimte en het bruisende stadsleven terug te winnen’.

Groen wil de volledige Antwerpse binnenstad (het deel tussen de Schelde en de Leien), de districtscentra en alle schoolomgevingen autoluw maken. Alleen gemotoriseerde voertuigen met een vergunning, zoals lokale bewoners of handelaars, mogen er dan nog in. ‘Doorgaand verkeer hoort totaal niet thuis in een stadscentrum’, zegt Van Besien.

Tegelijk moet volgens Groen de hele Antwerpse zone waar nu al een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur geldt – dat zijn bijna alle straten binnen de ring, behalve de grotere invalswegen – fietsstraten worden. ‘Fietsers krijgen er te allen tijde voorrang en auto’s mogen ze niet voorbijsteken’, aldus Van Besien.

Om terrein terug te winnen op de auto wil Groen het parkeerbeleid grondig hervormen. Parkeergarages binnen de ring wil de partij deels omvormen tot buurtparkings voor bewoners, wat plaats creëert om tal van parkeerplaatsen op straat te schrappen. ‘Bezoekers laten hun auto thuis of aan de rand van de stad achter en nemen de fiets of het openbaar vervoer het stadscentrum in’, klinkt het.

‘Het belang van bezoekers en handel in onze stad is zeer groot’, antwoordt Van Besien op de vraag of zulke maatregelen de binnenstad niet zullen doodknijpen. ‘Dat gaan we niet op het spel zetten. En auto’s zullen er altijd zijn. Maar andere Europese steden hebben aangetoond dat autoluwe centra heel attractief zijn.’

Breekpunt

Het verkeer dat toch de stad in moet, wordt afgeleid met een circulatieplan naar Gents model. Dat wil Groen vormgeven door overleg met verkeersdeskundigen, bewoners, mobiliteitsorganisaties en bedrijven. Daarnaast moeten onder meer twintig vrijliggende fietssnelwegen en vier cirkelvormige fietsringen fietsers vanuit alle hoeken naar de stad brengen.

Om alle plannen haalbaar te maken, pleiten de groenen voor een volledige hertekening van het openbaar vervoer in de stad, met nieuwe tramverbindingen, waaronder een ringtram. Alleen: zulke beslissingen liggen allerminst enkel in handen van het stadsbestuur. Met deze reeks voorstellen gaat Groen nog een stuk verder dan het mobiliteitsbeleid dat de rood-groene coalitie in Gent de afgelopen jaren introduceerde. ‘Antwerpen hinkt dan ook geweldig achterop’, zegt Van Besien. ‘Verkeer is de sleutel tot de maatschappelijke thema’s die de Antwerpenaar bezighouden, zoals veiligheid en luchtkwaliteit.’

Een fundamenteel ander verkeersbeleid is voor de partij dan ook een breekpunt bij een mogelijke coalitievorming. Maar de kans dat Groen het plan zomaar kan uitvoeren, is klein. Volgens de peilingen zit burgemeester Bart De Wever (N-VA) stevig in het zadel.