Onderzoek naar dossier over vervanging F-16’s: “Minister Steven Vandeput (N-VA) heeft geen fouten gemaakt”?

Het departement Defensie en bij uitbreiding minister Steven Vandeput hebben geen grove fouten gemaakt bij de behandeling van het dossier rond de vervanging van de Belgische F-16’s, dat is de conclusie van een audit die Vandeput zelf bestelde na de heisa over het mogelijk achterhouden van informatie door Defensie.

De informatie die Defensie had over de mogelijke verlenging van de levensduur van de huidige F-16’s, moest niet doorstromen naar de minister, zo luidt het besluit van de audit die Vandeput bestelde. Volgens de audit werden er dus geen fouten gemaakt in de behandeling van het dossier. “De informatie werd niet gemanipuleerd”, leest Vandeput voor uit het rapport. “En de informatie heeft geen impact uit de voortgang van het lopende dossier. Er zijn geen aantoonbare professionele fouten gemaakt.” Dat concludeert minister van Defensie Steven Vandeput.

Een kabinetsmedewerker van minister van Defensie Steven Vandeput (N-VA) werd in februari van dit jaar ingelicht over het bestaan van een document met resultaten van een simulatie van de levensduurverlenging van de F-16’s. De resultaten die in dat document besproken werden, werden echter meteen ook onbruikbaar genoemd. Dat staat in de interne audit van Defensie naar de manier waarop de defensiestaf is omgesprongen met de informatie van Lockheed Martin over de levensduur van onze F-16’s. De medewerker werd volgens de audit mondeling op de hoogte gebracht van het bestaan van die simulatie naar aanleiding van de voorbereiding op een mondelinge parlementaire vraag. Net omdat die resultaten volgens de - niet nader genoemde bron - niet bruikbaar zouden zijn, moest dat document volgens de interne auditeurs niet doorgegeven worden aan minister Vandeput.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

“Dit is een onaanvaardbare manier waarop de regering omgaat met dit parlement.”

De oppositiepartijen zijn echter misnoegd over de manier waarop ze inzage krijgen in de audits naar de vervanging van de F-16’s. Ze vinden het niet alleen niet kunnen dat ze pas donderdag werden uitgenodigd in de commissie Defensie, maar ook dat ze slechts een samenvatting ter beschikking krijgen is hen een doorn in het oog.

© Photo News

“Men wil dit in de doofpot houden. Een deftige parlementaire controle wordt onmogelijk gemaakt.” Kamerlid Wouter De Vriendt (Groen) was duidelijk niet te spreken over de gang van zaken. De commissieleden kregen bij aanvang van de zitting een samenvatting van de audits toebedeeld. “Op basis van zeven bladzijden samenvatting moeten wij hier een debat voeren”, kloeg De Vriendt.

Eenzelfde geluid weerklonk bij Dirk Van der Maelen (sp.a). “De commissie is nog niet eens begonnen of we krijgen al een kaakslag. We werden 26 uur op voorhand verwittigd, we hebben de documenten niet eens kunnen zien en de externe audit waarop de minister zich zo beroemde, is samengevat op een papiertje van één bladzijde.” Van der Maelen vroeg een schorsing van de zitting. “Dit is een onaanvaardbare manier waarop de regering omgaat met dit parlement.”

Schouwspel

Ook Hendrik Vuye (Vuye & Wouters) was scherp. Hij hecht nog maar weinig belang aan de interne audit naar de manier waarop binnen Defensie is omgegaan met het rapport van Lockheed Martin over de levensduurverlenging van de F-16’s. “En de externe audit is niet eens een blad papier. Hoe ver gaat ge uw broek nog laten zakken?”, richtte hij zich tot de meerderheid. “Hoe zeer gaan jullie van het parlement nog een schouwspel laten maken?”

Zowel commissievoorzitter Karolien Grosemans als Peter Buysrogge (N-VA) benadrukten dat deze zitting “iets extra” is en niet ter vervanging komt van de hoorzittingen die op 18 april waren gepland. “Indien ik had gewacht tot 18 april, zou hier een ander debat zijn gevoerd. Het kot zou hier te klein zijn geweest. Vandaar de beslissing om snel naar het parlement te komen”, stelde Grosemans. “De audits kunnen het hele weekend worden bestudeerd.”

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Langverwachte audits over rol leger in F-16-dossier vandaag voorgesteld: wie wist wat?

Vandaag worden de twee audits voorgesteld die defensieminister Steven Vandeput opvroeg tijdens de heisa over het F-16-vervangingsdossier. Die onderzoeken moeten uitwijzen “wie wat wist” binnen het leger over de Amerikaanse studie waaruit bleek dat de F-16’s langer kunnen vliegen dan werd aangenomen. Opnieuw wordt de geloofwaardigheid van minister Vandeput op de proef gesteld.

Door de band genomen sluit het parlement de deuren tijdens de paasvakantie, maar voor de leden van de Kamercommissie Landsverdediging geldt er vandaag een uitzondering. Defensieminister Steven Vandeput (N-VA) komt uitleg geven bij de twee audits die hij heeft aangevraagd, en nu klaar zijn.

Waarover gaat het?

Eind vorige maand bracht oppositiepartij SP.A de positie van minister Steven Vandeput aan het wankelen. De socialisten verspreidden een studie van de Amerikaanse vliegtuigbouwer Lockheed Martin, waaruit bleek dat de huidige F-16-vloot langer in dienst kan gehouden worden, zonder veel extra kosten. Nochtans is de regering volop in de weer om die te vervangen. Prijskaartje: 3,6 miljard euro voor 34 nieuwe toestellen.

Die Amerikaanse studie was ook onder ogen gekomen van topmilitairen, maar alles wijst erop dat het doorsturen van die informatie naar de minister werd tegengewerkt.

Minister Vandeput besloot daarop twee audits te vragen: één interne door het leger zelf, en één externe, door de Federale Interne Auditdienst.

Wat staat er op het spel?

De audits draaien niet specifiek over de rol van Vandeput, maar moeten uitwijzen wie wat wist over de studie van Lockheed, en of er inderdaad info werd achtergehouden.

“Ik wil de laatste steen omgedraaid zien”, zei minister Vandeput, die ook al sprak van een “zware inschattingsfout” binnen het leger.

Het draait vandaag onvermijdelijk ook om de positie van de N-VA-minister. “Zijn geloofwaardigheid ligt volledig aan diggelen”, dixit SP.A-Kamerlid Dirk Van der Maelen.

Toch heeft Vandeput steeds de steun van premier Charles Michel (MR) genoten. En, belangrijker, die van N-VA-voorzitter Bart De Wever.

Wat staat er in de audits?

Officieel is dat nog onbekend. Ook de parlementsleden zullen vandaag voor de eerste keer de inhoud vernemen, tot grote frustratie van de oppositie. “Het is ongehoord dat we in dit dossier, nota bene de grootste militaire aankoop van deze eeuw, de informatie niet vooraf kunnen inkijken, om zo onze vragen voor te bereiden.”, zegt Van der Maelen.

Bovendien lekte de conclusie van de interne audit vorige week al uit. Volgens De Morgen waren zowel Vandeput als zijn toenmalige kabinetschef niet op de hoogte van de Amerikaanse studie, en is er geen sprake van “een samenzwering”.

Komen de militairen zich vandaag verantwoorden?

Neen. Wel komt luitenant-generaal Rudy Debaene informatie toelichten over de F-16’s, die hij opvroeg bij de Amerikaanse luchtmacht. Volgende week woensdag vinden dan hoorzittingen waarin de Kamerleden militairen kunnen ondervragen.

Op dit moment staan nog steeds vier topmilitairen vrijwillig op non-actief, naar eigen zeggen om de audits niet te hinderen, al zijn die volgens de krant De Morgen sinds gisteren al terug aan het werk. Onder hen ook de chef van de luchtmacht, Frederik Vansina.

Proberen we ondertussen nog altijd gevechtsvliegtuigen te kopen?

De vervangingsprocedure is niet stopgezet. Er zijn dus nog twee toestellen kandidaat om de F-16’s te vervangen. Het gaat om de Eurofighter, van een Brits-Duits-Italiaans-Spaans consortium, en de F-35 van Lockheed Martin.

Aanvankelijk wilde de regering de knop doorhakken vóór de NAVO-top van 11 juli, maar door de commotie dreigt die deadline niet gehaald te worden.

Bovendien meldde het Amerikaanse ministerie van Defensie gisteren dat het de levering van de meeste F-35’s heeft stopgezet, omwille van productiefouten. Volgens de oppositie “het zoveelste signaal om de F-16’s langer te laten vliegen”.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer