Het podium van vervuilers: Rolls-Royce, Lamborghini en Aston Martin © if

Dit zijn de meest vervuilende automerken van het jaar

Rolls-Royce, Lamborghini en Aston Martin zijn de meest vervuilende automerken van Europa, dat blijkt uit cijfers van het Britse onderzoeksbureau JATO. Rolls-Royce spant de kroon met een uitstoot van 329,8 gram CO2 per kilometer, meer dan drie keer zoveel als Toyota, het minst vervuilende grote automerk.

jvh

Het merendeel van de nieuwe wagens die vorig jaar in Europa werden ingeschreven, produceerde tussen 110 en 130 gram CO2 per kilometer. Hoewel 21 van de 50 onderzochte merken hun CO2-uitstoot deden dalen, steeg voor het eerst in 10 jaar wel de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe wagens in Europa.

Bij de boosdoeners vooral luxemerken: de top-10 wordt gevormd door Rolls-Royce, Lamborghini, Aston Martin, Ferrari, Bentley, Chevrolet,Laren, Cadillac, Lotus en Maserati. Het moet wel gezegd worden dat net die merken de afgelopen jaren de meeste inspanningen deden om hun uitstoot terug te dringen.

Minste uitstoot

Aan de andere kant van het spectrum leidt Tesla de dans, al moet gezegd dat de enige volledig elektrische wagenproducent ook maar goed is voor 0,2 procent van het totale aantal nieuwe wagens in 2017, en dat er enkel rekening wordt gehouden met de uitstoot, niet met de productie van de wagen zelf of de benodigde elektriciteit om die aan te drijven.

De kleine Smart-wagentjes (90,3 g/km) en de vele Toyota-hybrides (101,2 g/km) doen het het best in de categorie van wagens voor het brede publiek.

© JATO

Verkoop SUV’s blijft pieken: "Stoere uiterlijk geeft vals gevoel van veiligheid"

© HBvL

thumbnail: null
thumbnail: null

De verkoop van SUV’s of Sports Utility Vehicles blijft ook dit jaar pieken. In het eerste kwartaal was één op de drie ingeschreven auto’s in ons land een terreinwagen. “Het stoere uiterlijk en de hoge zithouding geeft veel automobilisten een vals gevoel van veiligheid”, zegt Tony Verhelle van het vakblad Autogids.

© HBvL

In de eerste drie maanden van het jaar werden er in ons land 56.829 SUV’s of crossovers in het verkeer gebracht, zo blijkt uit cijfers van sectorfederatie Febiac. Daarmee was 34,4 procent van de nieuwe auto’s een SUV. De verkoop van terreinwagens is in vijf jaar tijd zelfs meer dan verdubbeld. In 2012 werden er 73.216 SUV’s ingeschreven, in 2017 waren er dat al 163.839.

Het succes van de SUV, die meestal niet in het terrein wordt gebruikt en in de meeste gevallen zelfs niet beschikt over vierwielaandrijving, is vooral ten koste gegaan van de verkoop van monovolumewagens, maar ook ten koste van traditionele breaks en sedans. Verschillende merken hebben hun hele modellenpolitiek omgegooid. Bij Renault kregen modellen zoals de Scénic en de Espace, destijds nochtans pioniers van de monovolumes, zelfs een SUV-make over. Als de top drie op de Belgische markt – Volkswagen, Renault en Peugeot – de afgelopen drie maanden hun verkoop zag stijgen, was dat onder meer dankzij een uitgebreid SUV-aanbod.

© HBvL

Stoer

De Belgische automobilist is massaal gezwicht voor de charme van een SUV en voor de belofte van avontuurlijke reizen over weidse vlakten op verre continenten, terwijl hij zijn SUV alleen gebruikt om mee naar het werk te rijden, om te gaan winkelen en om de kinderen naar school te brengen. “Het stoere uiterlijk van een SUV geeft de automobilist bovendien een vals gevoel van veiligheid, want een SUV is niet veiliger dan een andere auto”, aldus Tony Verhelle, specialist bij het vakblad Autogids. “Ook de hoge zithouding spreekt aan, omwille van het betere uitzicht op het verkeer. Maar als iedereen met een SUV rijdt, valt dat voordeel weg. SUV’s hebben vaak een ruime koffer, maar niet ruimer dan de koffer van een break.”

De populariteit van de SUV is geen Belgisch verschijnsel. Volgens het marktonderzoeksbureau IHS Markit zal de Europese SUV-markt de komende jaar nog groeien, van een marktaandeel van 10,8 procent in 2010 tot 40 procent in 2022, vooral dankzij de verkoop van compacte SUV’s. Bijna één op de twee verkochte auto’s in Europa zal tegen die tijd een SUV zijn.

© HBvL

Emissie

Het succes van de SUV heeft ook nadelen. Ze verbruiken doorgaans iets meer dan een conventionele auto en stoten ook meer CO2 uit. Uit een onderzoek van het gezaghebbende onderzoeksbureau Jato Dynamics bleek onlangs dat in 2017 de gemiddelde CO2-uitstoot van alle nieuw verkochte auto’s voor het eerst in tien jaar was gestegen. Volgens Jato was dat onder meer te wijten aan het succes van de SUV.

Het hogere verbruik van een SUV maakt het voor autoconstructeurs ook moeilijker om de Europese CO2-norm van 95 gram te halen tegen 2021. Maar voor Tony Verhelle moet dat geen probleem zijn. “De meeste constructeurs lanceren de komende jaren heel wat elektrische en hybride voertuigen en het is gemakkelijker om een SUV te elektrificeren dan een gewone auto. Omdat die hoger is en er meer plaats is om batterijen en elektromotoren in te bouwen.”

Vandaag zijn heel wat grote SUV’s al voorzien van een elektromotor. De zogenoemde plug-in hybride SUV is populair omdat sommige modellen fiscaal interessant zijn.

© HBvL

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer