© Isopix

Zo groot is de impact van Meghan Markle op de modewereld

Sinds de verlovingsaankondiging van prins Harry en Meghan Markle worden de outfits van die laatste bij elke uitstap grondig onder de loep genomen. En dat heeft zijn impact op de verkoopcijfers van de modelabels die haar voorkeur genieten.

edm

Net zoals Kate Middleton is de 36-jarige Meghan Markle een belangrijk stijlvoorbeeld geworden voor heel wat (Britse) vrouwen. Wanneer een outfit van een van beiden op foto wordt vastgelegd, is de kans groot dat die binnen geen tijd is uitverkocht, zeker als het prijskaartje iet of wat betaalbaar is.

Sinds hun verlovingsaankondiging in november heeft Markle dan ook (onbewust) een aantal modelabels flink vooruit geholpen. Brand Finance, een bedrijf dat gespecialiseerd is in merkwaarderingen, schat de financiële impact van Markle voor deze labels op niet minder dan 150 miljoen Britse pond (ruim 170 miljoen euro). En dan is het nog wachten op haar trouwjurk.

David Hughes, CEO van Brand Finance, vergelijkt het met ‘het winnen van de nationale loterij’, voor wie die eer is weggelegd. "Elke keer wanneer Markle een mantel draagt, is die online meteen uitverkocht. Het is interessant om de berichtgeving over haar te zien. Het lijkt wel een catalogus. Iedere keer wanneer Markle ergens op foto verschijnt, zijn er pijltjes die wijzen naar haar kleding, waar die vandaan komt en wat het kost", vertelt hij aan modemagazine Women’s Wear Daily. Blogs zoals Meghan’s Mirror en Mad about Meghan zoeken telkens uit waar elk stuk dat Markle draagt vandaan komt, tot ieder accessoire toe.

Canadese modescène

De modelabels die Markle op die manier steunt, hebben verrassend genoeg vaak een Canadese achtergrond. De Amerikaanse actrice leerde ze kennen tijdens de jaren dat ze in Toronto woonde om de televisiereeks Suits op te nemen. Daar raakte ze ook goed bevriend met stiliste Jessica Mulroney, die naar verluidt een belangrijke hulp is bij het samenstellen van Markle’s garderobe én wordt getipt als haar getuige.

De voor ons vaak onbekende labels zoals Mackage, Smythe, Greta Constantine, Line the Label en Birks krijgen telkens een enorme hoeveelheid gratis publiciteit wanneer Markle naar buiten stapt in een van hun ontwerpen, wat zich onmiddellijk vertaalde in meer websitebezoekers, meer volgers op hun Instagram-account en even later ook in een uitgeputte stock van het item in kwestie.

"Ze is enorm stijlvol"

Maar ook voor er sprake was van prins Harry hadden Canadese modelabels een bondgenoot gevonden in Markle, die dankzij haar lifestyleblog The Tig toen ook al als influencer kon worden beschouwd, zij het op een kleinere schaal. Die status zorgde ervoor dat ze in 2015 een minicollectie mocht tekenen voor Reitmans. "We vonden allemaal dat Meghan de perfecte ambassadrice was voor ons merk omdat ze op dezelfde lijn zit als waar wij voor staan. No-nonsense, maar toch een liefde voor mode. Ze is enorm stijlvol. Ze is niet te jong, niet te oud en ze wordt door haar rol in Suits gewaardeerd door heel wat Canadese vrouwen", vertelt vicepresident Monique Brosseau aan WWD.

"We hebben Meghan opgenomen alsof ze een van ons was. Ze heeft een nauwe band opgebouwd met heel wat ontwerpers en is een belangrijke steun voor de Canadese mode-industrie", vertelt Bojana Sentaler, wier camel mantel Markle droeg op kerstdag. "Het is niet gemakkelijk voor Canadese ontwerpers om internationale bekendheid op te bouwen. Canada mag zich enorm gelukkig prijzen met iemand zoals Meghan Markle."

Verwacht wordt dat Markle meer en meer Britse namen zal binnensmokkelen in haar garderobe, zoals het hoort bij een prominent lid van het Britse koningshuis. De voorbije maanden ging ze al shoppen bij Alexander McQueen, Victoria Beckham, Stella McCartney en Marks & Spencer. Ze ondersteunde ook kleinere Britse handtassenmerken zoals Strathberry en Charlotte Elizabeth, modelabel Self-Portrait en de brillen van Finlay & Co.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer