© Photo News

Bpost wil honderden banen schrappen tegen 2020

Bpost wil de volgende jaren in bepaalde diensten enkele honderden banen schrappen, zo werd donderdag aangekondigd in het paritair comité. Het gaat onder meer om het uitbesteden van de ‘cleaning’ en ‘catering’, vanaf eind 2020. Daar werkt een 300-tal mensen. In het contact center -dat onder meer vragen over de pakjes verwerkt- wordt er extra geïnvesteerd in automatisering en worden dus minder telefonische oproepen verwacht. Hierdoor zouden 90 à 130 banen verdwijnen.

De vakbonden maakten de plannen van de directie donderdagavond wereldkundig. Zij reageren verontwaardigd. Eerder was door de christelijke vakbond al een stakingsaanzegging ingediend voor morgen/vrijdag. Die zou vooral voelbaar zijn in Wallonië en Brussel. Spontane acties, bijvoorbeeld bij cleaning en catering of in het contact center, worden nu niet uitgesloten.

Bedrijf in verandering

De woordvoerster van bpost, Barbara Van Speybroeck, bevestigt de plannen, maar beklemtoont tegelijk dat vandaag enkel de aankondiging gebeurde. “We gaan nu verder rond de tafel zitten met de vakbonden om te praten over een sociaal plan.” Ze verklaart de herstructurering doordat bpost een bedrijf in volle verandering is, “met een forse daling van brievenpost en snelle groei van het aantal pakjes”. “Als we de tewerkstelling ook in de toekomst willen garanderen, moeten we nu handelen.”

De cleaning en catering bij bpost gebeurden al enkele jaren volgens een gemengd model, waarbij dus ook externen werden ingeschakeld. “Dit was niet langer houdbaar”, aldus de woordvoerster. “We konden het personeel in deze diensten ook geen goed kader bieden, want zijn geen specialist. Door de dienst uit te besteden, volgt bpost bovendien de evolutie in de markt.” Om de impact voor het personeel zoveel mogelijk te beperken, zal bpost in de openbare aanbesteding uitdrukkelijk de vraag tot maximale tewerkstelling formuleren, klonk het.

Hervorming job mobility center

De herstructurering in het contact center houdt verband met de verwachte verdere boom van de pakjesmarkt. Die groeide vorig jaar met 28 procent. “Klanten willen hun pakje zo snel mogelijk ontvangen en stellen hier veel vragen over. We moeten onze processen hieraan aanpassen, bijvoorbeeld door het ontwikkelen van een app met realtime informatie. Als we dat niet doen, zal ons contact center overbevraagd worden”, aldus de woordvoerster. Maar meer automatisering betekent naar verwachting ook minder telefonische oproepen. Hierdoor zouden tegen eind 2020 dus mogelijk 90 à 130 banen bij het contact center verdwijnen.

Tot slot wil bpost ook het job mobility center hervormen. Daar komt personeel terecht van wie de functie is verdwenen en die dus via loopbaanbegeleiding naar een andere job worden begeleid. Nu kan men onbeperkt in dat traject blijven, maar de directie wil de termijn begrenzen. Hoe lang, zal deel uitmaken van de onderhandelingen, aldus Van Speybroeck. “We moeten durven toegeven dat het op een bepaald moment geen zin meer heeft om mensen daar hardnekkig te houden.” Volgens de vakbonden dreigen hierdoor op dit moment zowat 30 mensen getroffen te worden.

Volgende week donderdag zitten vakbonden en directie een eerste keer samen. De bonden hopen het aantal ontslagen zoveel mogelijk te beperken.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER