Beroemde ontwerper verruilt Ferrari's voor vliegende taxi's
De Duitse startup Lilium stapt ook in de vliegende taxi's. Het bedrijf heeft voor de vormgeving de beroemde ontwerper Frank Stephenson aangenomen.
Rond 2025 is de kans groot dat vliegende ‘auto’s’ in groten getale zullen rondvliegen. Een van de producenten is de Duitse startup Lilium, die wordt gesteund door de Chinese internetreus Tencent. Het gaat om een vliegende taxi met 36 elektrische straalmotoren. Deze zijn bevestigd aan vleugels en maken op die manier verticaal opstijgen mogelijk. De taxi zou 300 kilometer ver kunnen vliegen op één acculading en moet een topsnelheid kunnen halen van 300 km/u.
Ferrari F430
Voor de vormgeving is Frank Stephenson aangetrokken, de geestelijke vader van de McLaren P1, de Fiat 500 en de Ferrari F430. Hij moet ervoor zorgen dat de vliegende taxi het beste uit de luchtvaart en uit de automobiel combineert. Tegen persbureau Reuters toonde hij zich enthousiast: "Het opwindende aan een vliegende taxi is dat we niet een auto aanpassen om het luchtruim op te zoeken, maar dat we ook geen helikopter verbouwen om 'm laagdrempeliger te maken."
Proefvlucht
Gezien de vliegsnelheid denkt Lilium de reistijden aanzienlijk te kunnen verkorten. Het bedrijf heeft New York als meetlat genomen en stelde zich een reis van Manhattan naar de luchthaven JFK voor. Op dit moment doe je daar met een taxi 55 minuten over en geef je daar gemiddeld 64 dollar aan uit. Volgens Lilium kan de reistijd ook 5 minuten bedragen, terwijl de prijzen zullen beginnen bij 36 dollar en eindigen met slechts 5 dollar. Het eerste prototype heeft al een succesvolle proefvlucht gemaakt. Nu is er nog plek voor twee personen aan boord, uiteindelijk moeten dat er vijf worden.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Welke auto kopen in 2024? Wij bundelen de besprekingen van onze experten in de HLN Autowijzer
-
PREMIUM
Een Tesla of Porsche Taycan tweedehands kopen? Onze mobiliteitsexpert vertelt waar je op moet letten wanneer je een occasie EV overweegt
Meer Belgen kopen een tweedehandse elektrische auto, blijkt uit kwartaalcijfers van vakfederatie Traxio. Op één jaar tijd steeg het aandeel van elektrische wagens op de occasiemarkt van 1,7 naar 2,8 procent. In absolute cijfers ging het bijna om een verdubbeling: 5.090 auto’s tijdens de eerste drie maanden van dit jaar tegenover 2.708 vorig jaar. Welke modellen zijn populair en waar moet je extra op letten als je zelf een occasie-EV koopt? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn legt uit: “Eén zaak is van levensbelang”. -
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
De werkende Belg kan op steeds meer extraatjes rekenen: de voorbije vijf jaar is het gemiddeld aantal extralegale voordelen met 10 procent toegenomen. Om welke voordelen gaat het precies (en welke zijn aan een terugval bezig)? Welke rol spelen je functie, statuut, opleiding en de sector waarin je werkt? En wat met de verschillen tussen man en vrouw? Jobat.be zocht het uit. -
-
Independer
Autoschade en van de dader geen spoor? Dit dien je te doen
-
Hoe zie je in je auto aan welke kant je moet tanken? En waarom zit de tankdop niet altijd op dezelfde plaats?
Bij de ene auto moet je aan de linkerkant tanken, bij de andere auto aan de rechterkant. Waarom verschilt dat soms? Mobiliteitsorganisatie VAB zocht het uit, en tipt hoe je achter het stuur in één oogopslag ziet waar je tank zit. -
Vogelpoep en dode insecten van je auto verwijderen? Zo doe je dat zónder krassen
Vogelpoep is heel schadelijk voor je auto. Vooral de lak kan er erg van afzien. Het is dus belangrijk om dat goedje zo snel mogelijk te verwijderen. Maar hoe krijg je die harde uitwerpselen los zonder daarbij krassen te maken? -
PREMIUM
“Vooral de ‘expresweg’ wordt een en al ellende”: overzicht van de wegenwerken richting kust
-
HLN Shop
Op safari in de Benelux: vijf zinderende ervaringen om na te jagen
-
Mijnenergie
Klopt jouw energiefactuur wel helemaal? En hoe betwist je een te hoge afrekening?
Af en toe berichten media over absurd hoge energiefacturen die bijvoorbeeld het gevolg zijn van een nulletje te veel of een vergeten komma. Dergelijke frappante fouten spot je als klant meteen. Maar soms duiken er ook afwijkingen op, die – hoewel ze minder in het oog springen - je toch een aardige duit kosten. Hoe stel je deze vast en op welke manier kan je ze aanvechten? Mijnenergie.be helpt je stap voor stap. -
Bijna niemand kent de betekenis van deze borden in Duitsland, maar ze zijn ook niet voor mensen bedoeld
Automobilisten die deze vakantie door Duitsland rijden, lopen grote kans om ze tegen te komen: vreemde, zwart-wit gekleurde verkeersborden langs de snelweg waarvan niemand lijkt te weten waarvoor ze dienen. Dat ze niet bedoeld zijn voor mensen, maakt het nog mysterieuzer. -
PREMIUM
Wie thuis zijn elektrische bedrijfswagen oplaadt, kan kosten belastingvrij terugkrijgen: “Maar er zijn voorwaarden”
5 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerNAFO
Thierry De Gang
Jakke Troost
Tom Mot
Ingrid Vantroostenberghe