Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Nemen we écht minder vaak de auto? Meet het zelf in uw straat

CurieuzeNeuzen, het wetenschappelijke onderzoeksproject rond luchtkwaliteit dat een beroep doet op duizenden burgers om thuis metingen te doen, heeft er een broertje bij: Straatvinken. Met deze jongste, ambitieuze telg roept de Ringland Academie in samenwerking met Gazet van ­Antwerpen de inwoners van de stad Antwerpen en 33 omliggende gemeenten (zie kaart) op om op 17 mei tussen 17u en 18u het verkeer in hun straat te tellen.

ELIEN VAN WYNSBERGHE

“Momenteel rijdt er gemiddeld 70% autoverkeer en 30% aan alternatieven door de straten van deze regio”, leggen Sven ­Augusteyns en Katelijne De Vis van het Straatvinken-project uit. “Tegen 2030 moet die verhouding verschuiven naar 50-50 (de zogenaamde ‘modal shift’, red.).”

“De overheid heeft zich samen met een aantal burgerbewe­gingen aan dat engagement verbonden in het Toekomst­verbond (het akkoord over mobiliteit in de regio Antwerpen dat de doorbraak in Oosterweeldossier was, red.). Met Straatvinken willen we deze fameuze uitdaging meten en jaar na jaar in kaart brengen. Gaan we de goede kant op, dan zouden we bij het autoverkeer binnen vijf jaar al een afname van 10% moeten kunnen vaststellen in de straten”, zegt Augusteyns.

De eerste telling op donderdag 17 mei wordt dus een nultelling. Elk jaar opnieuw, tot 2030, zal er in mei zo’n teldag worden georganiseerd. “Met die vergelijkende resultaten kunnen we dan terugkoppelen naar de overheid en indien nodig aan de alarmbel trekken.”

Overigens wordt het project niet alleen opgestart in Antwerpen, maar ook in Leuven. Dat gebeurt in samenwerking met de burgerbeweging Straten Vol Leuven, die pleit voor een autoluwe binnenstad.

Net zoals bij Curieuze­Neuzen kan Straatvinken rekenen op ondersteuning uit academische hoek. De Universiteit Antwerpen en de onderzoeksgroep HIVA van de KU Leuven werken mee aan dit burgerwetenschapsproject en begeleiden de verwerking van de vele telresultaten.

Iedereen kan deelnemen

Straatvinken hoopt om per gemeente in zo’n vijftig straten het verkeer in kaart te kunnen brengen. Daar zijn dus al minimaal 1.700 deelnemers voor nodig.

“De metingen zullen plaatsvinden tussen 17u en 18u omdat op dat moment zowel de fiets- als de autospits plaatsvindt. Iedereen die wil weten hoe leefbaar zijn of haar straat is en hoe die straat evolueert op het vlak van leefbaarheid, kan deelnemen. Inschrijven kan tot op de dag zelf.”

© Jan Van der Perre

Dat kan via de website www.straatvinken.be. “Je ziet dan in welke straten er al geteld wordt. Je kan vervolgens je eigen straat voor je rekening nemen of bijvoorbeeld de straat waarin je kind naar de crèche of naar school gaat. Bij registratie krijg je een persoonlijke mail waarmee je onze app of een papieren telformulier kunt downloaden. De dag zelf turf je dan gewoon het aantal vrachtwagens, auto’s, bestelwagens, bussen, fietsers en voet­gangers die in dat uur door je straat komen.”

Auto niet demoniseren

Op die manier wil Straatvinken het abstracte idee van een modal shift naar de straat halen. “We willen de betrokkenheid van de burger in deze hele uitdaging vergroten. Deelnemers krijgen bovendien een persoonlijke analyse van hun straat. Dat is iets concreets, iets waar in de buurt over gebabbeld kan worden. Mensen zullen op een andere manier naar hun straat gaan kijken”, zegt De Vis.

“Al wil dat niet zeggen dat we de auto gaan demoniseren met Straatvinken”, benadrukt ­Sven Augusteyns. “De auto maakt deel uit van die modal shift. Maar willen we een gezonder verkeer, dan moet die wel minder gebruikt worden.”

Nooit eerder gedaan

Straatvinken staat los van de politiek. “Dit initiatief moet burgers, bedrijven en wetenschappers samenbrengen. Want burgerwetenschap speelt volgens ons een steeds grotere rol in het behalen van de milieudoelstellingen.”

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Bovendien is Straatvinken een uniek wetenschappelijk project, zo stellen de twee. “Tot nog toe werden er vooral luchtkwaliteitsmetingen gedaan. Hier meten we de oorzaak. Ook werden nooit eerder al deze verschillende vervoersmodi op zo’n grote schaal in kaart gebracht. Dankzij Straat­vinken zullen we zeer fijnmazige data verkrijgen. Daarmee kunnen we niet enkel naar de overheid stappen en helpen het beleid te verfijnen, het maakt het ook mogelijk om de wetenschappelijke verkeersmodellen die nu bestaan, te verbeteren.”

www.straatvinken.be

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER