Zo laag is de pakkans in Belgisch verkeer: ruim 58.000 kilometer onder invloed rijden voor je betrapt wordt
Federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR) wil het rijbewijs met punten niet invoeren omdat de pakkans in ons land te laag is, zo zei hij vanmiddag. Verkeersveiligheidsinstituut Vias berekende voor het eerst hoe groot die pakkans nu gemiddeld is in ons land. En de cijfers zijn hallucinant laag: zo kunnen bestuurders in België in principe gemiddeld 58.596 kilometer afleggen onder invloed vooraleer ze betrapt worden bij een controle. En zonder gordel kan je maar liefst 110.000 kilometer afleggen voordat de politie je staande houdt.
Vias onderzocht hoe hoog de pakkans in België is voor de vier belangrijke killers in het verkeer: rijden onder invloed van alcohol, te snel rijden, rijden met een gsm in je hand en rijden zonder veiligheidsgordel. Op basis van politiecijfers, totaal aflegde kilometers in heel het land - 102 miljard - en gedragsmetingen trok het instituut enkele ontstellende conclusies.
Zo worden er elk jaar ongeveer anderhalf miljoen alcoholcontroles uitgevoerd, wat neerkomt op één controle om de 68.000 kilometer. Uit gedragsmetingen blijkt dat 2,7 procent van alle kilometers in ons land onder invloed wordt afgelegd, wat neerkomt op 2,7 miljard kilometer. Met 47.000 overtredingen in 2015 betekent dat dat je gemiddeld 58.596 kilometer onder invloed moet afleggen vooraleer je betrapt wordt. "Of anders uitgedrukt: een persoon die voor het eerst betrapt wordt op rijden onder invloed van alcohol, heeft op dat moment gemiddeld al 58.596 kilometer onder invloed gereden", zeggen de onderzoekers van Vias.
'Een persoon die voor het eerst betrapt wordt op rijden onder invloed van alcohol, heeft op dat moment gemiddeld al 58.596 kilometer onder invloed gereden'
Woordvoerder Stef Willems benadrukt dat het cijfer om een theoretisch gemiddelde gaat: wie met 0,6 promille overdag overdag rond rijdt, zal dat bijvoorbeeld veel langer ongestraft kunnen doen dan wie met 2 promille op 's nachts zwalpend over de snelweg raast.
Pakkans laag, aantal dronken bestuurders hoog
Volgens Vias blijkt uit een internationale vergelijking ook dat de controlekans op alcohol in België bij de laagste van Europa ligt. In Noorwegen is de pakkans met 30.300 kilometer bijvoorbeeld dubbel zo groot. Het percentage bestuurders die positief testen is dan weer het op één na hoogste van Europa. Alleen Cyprus doet het nog slechter. Al spelen naast de controlekans ook andere factoren een rol in het gedrag van de bestuurders.
Ook de subjectieve pakkans - of bestuurders het gevoel hebben dat ze betrapt kunnen worden - is te laag wanneer het op alcohol aankomt, vindt Vias. "In 2007 is tijdens de Staten-Generaal voor de Verkeersveiligheid aanbevolen dat 90 procent van de bestuurders de kans om een ademtest te moeten afleggen als 'zéér groot' moesten inschatten", aldus de onderzoekers. "Maar in 2015 haalden we amper 10 procent antwoorden met 'grote en zeer grote kans'."
110.000 kilometer zonder gordel
Wie zonder gordel rijdt heeft in theorie nog minder kans om betrapt te worden. Er worden jaarlijks 77.000 overtredingen vastgesteld, terwijl er geschat wordt dat er 8,47 miljard kilometer in overtreding wordt gereden. Je moet dus gemiddeld 110.000 kilometer zonder gordel rijden om één keer betrapt te worden.
Een iets hogere pakkans is er bij bellen achter het stuur. Daarop worden jaarlijks 118.661 bestuurders betrapt en kan je theoretisch gezien gemiddeld 27.507 kilometer afleggen met je gsm in de hand zonder betrapt te worden. In totaal wordt er jaarlijks 3,26 miljard kilometer afgelegd door bestuurders die telefoneren of sms'en achter het stuur.
Enkel op het vlak van snelheid doet België het beter. Hierbij moet je 'maar' 2.102 kilometer boven de limiet rijden om een keer geflitst te worden. Ter vergelijking: in Noorwegen is dat 77.000 kilometer.
"Verdubbel de pakkans"
"Voor de vier bekendste en belangrijkste oorzaken van verkeersongevallen kunnen we besluiten dat de kans om gecontroleerd en betrapt te worden voor het begaan van overtredingen zeer klein is", concludeert Vias. "Het aantal de facto vastgestelde overtredingen is in de praktijk een miniem deel van het totaal aantal overtredingen. Door de lage kans op controle is het vrijwel zeker dat iemand die voor het eerst betrapt wordt door de politie al herhaaldelijk dezelfde overtreding heeft begaan zonder daarbij door de politie betrapt geweest te zijn."
Vias raadt dan ook absoluut aan het aantal controles drastisch op te drijven, willen we de verkeersveiligheid in België nog verbeteren. Willems: "De hoofdconclusie van dit rapport is dat prioritair werk moet gemaakt worden van het minstens verdubbelen van de pakkans voor alle belangrijke overtredingen. Bovendien zal een substantiële verhoging van het aantal staandehoudingen door de politie een positief effect hebben op de subjectieve pakkans, op het gedrag van de bestuurders en daarnaast ook op de kans om gepakt te worden op het rijden zonder rijbewijs, zonder verzekering of zonder keuringsbewijs."
Meer controles zijn voor Vias uiteindelijk ook dé manier om veelplegers uit het verkeer te halen. "Gezien het intrekken van het recht tot sturen het ultieme middel is om recidivisten uit het verkeer te weren, is het bewaken dat bestuurders zich effectief aan die beperking houden een absoluut noodzakelijke voorwaarde om de hele handhavingsketen te laten functioneren", besluit het rapport.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM61
INTERVIEW. Christophe Deborsu: “Verontwaardiging over geld is makkelijk als je niemand kent die erdoor geraakt wordt. Maar zet je één seconde in onze plaats”
-
Independer
De waarde van je inboedel fout ingeschat? Dan riskeer je een financiële aderlating bij brand of diefstal
Wil je niet het risico lopen onderverzekerd te zijn, en bij brand of diefstal bijgevolg een te lage schadevergoeding uitbetaald te krijgen, dan moet je een juiste inboedelbeschrijving maken om de waarde van je bezittingen in te schatten. Maar hoe doe je dat precies? Independer.be geeft vijf onmisbare tips. -
HLN Shop
Op safari in de Benelux: vijf zinderende ervaringen om na te jagen
Hou je van natuur en avontuur, staat een safari vermoedelijk hoog op je bucketlist. Geen tijd/budget om af te reizen naar Afrika? Het perfecte plan B bevindt zich net over de grens, in Hilvarenbeek: in de Beekse Bergen onderneem je een safari met alles erop en eraan zonder op het vliegtuig te moeten stappen. HLN Shop geeft een checklist mee van wat je niet mag missen op je Nederlandse dan wel Afrikaanse safaritocht. -
-
PREMIUM21
Welke jobs worden bedreigd door artificiële intelligentie? En welke zal het net makkelijker maken?
-
PREMIUM16
Open oorlog bij de Nationale Loterij: volgens de één roept, rookt en drinkt CEO Jannie Haek op kantoor, de ander noemt dat pertinente leugens
Er woedt een open oorlog bij de Nationale Loterij. De vakbonden stuurden de raad van bestuur een officiële klachtenbrief over topman Jannie Haek (58). Hij wordt “onaanvaardbaar verbaal geweld” en “overmatig alcoholgebruik” verweten. “Hij staat neus aan neus tegen je te roepen en noemt je dom in het bijzijn van anderen”, zegt een werknemer aan HLN. Wij kregen nog tien mails binnen van personeelsleden - met vooral forse kritiek, maar ook steun voor Haek. Wat is er aan de hand? -
Federaal minister van Mobiliteit Bellot (MR) begraaft rijbewijs met punten, Weyts hekelt bochtenwerk
Het rijbewijs met punten komt er niet, of toch niet deze legislatuur. Dat heeft federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR) beslist, op basis van een studie van VIAS die vandaag is toegelicht in de Kamercommissie Mobiliteit. Zijn Vlaamse evenknie, Ben Weyts (N-VA), reageert scherp. "Als je als politicus niet bereid bent om drastische en onpopulaire maatregelen te nemen, blijf dan ver weg van verkeersveiligheid." -
update met reactie
Justitieminister Van Tigchelt na uitspraken over migratiestop: “We mogen nooit iedereen over dezelfde kam scheren”
-
PREMIUM14
INTERVIEW. Oorlogsjournalist Robin Ramaekers: “Toen ik mijn lief vroeg om te trouwen, was ze geschokt. ‘Moet dat echt?’, zei ze”
-
Stel hier uw vraag aan Paul D'Hoore over de spilindex en het inflatiecijfer
De inflatie is in april gestegen van 3,18 naar 3,37 procent. De spilindex is overschreden, zodat de uitkeringen en overheidslonen opnieuw zullen stijgen. Heeft u vragen over die spilindex en/of over het inflatiecijfer? Dan kan u die hieronder stellen aan onze geldexpert Paul D’Hoore die een antwoord zal geven in het VTM Nieuws van 19 uur. -
Jobat
Hoe herken je een toxische baas en wat doe je ertegen? “Hij zal altijd druk bezig lijken, maar toch ook micromanagen”
Welzijn op het werk krijgt vandaag meer aandacht dan ooit. Experts moedigen je aan om kritisch na te denken over je leidinggevende en op te komen voor jezelf en je team. Goed leiderschap is dan ook van cruciaal belang voor de prestaties die je levert en hoe je je voelt op de werkvloer. Maar wat kan je als medewerker doen als jouw leidinggevende je belemmert om goed – en graag – te werken? Welzijnsmanager Elisabeth Van Steendam legt het Jobat.be uit. -
PREMIUM
1 op de 5 Vlaamse tieners combineert studies met mantelzorg: “Ik heb dat lange tijd verzwegen op school”
95 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerMedard Albrechts
Danil Tasevski
Lucien Verschraegen
Kirsten De Laet
Peter Nols