VIDEO. Extra parkeerplaatsen op Linkeroever moeten verkeersdrukte in Antwerpen verminderen

Op de Antwerpse Linkeroever is de tijdelijke park-and-ride (P+R) voor 200 wagens aan de Blancefloerlaan nabij de keerlus van de trams afgewerkt, officieel de eerste realisatie van het Oosterweelproject. De parking was nodig om tijdens de voorbereidende werken voor de Oosterweelverbinding voldoende parkeercapaciteit te hebben. In het najaar start de bouw van een parkeergebouw met 1.500 plaatsen.

De start van de aanleg van de tijdelijke P+R werd in februari door de partners van het Toekomstverbond nog omschreven als de langverwachte "schup in de grond" van het Oosterweelproject. "We staan klaar om na 20 jaar discussiëren en procederen eindelijk te investeren in de mobiliteit rond Antwerpen", zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA).

"Maar waar schuppen in de grond gaan, daar ontstaat onvermijdelijk ook hinder voor de automobilist. We zorgen daarom voor een aantrekkelijk alternatief voor de wagen. We breiden de P+R-capaciteit fors uit, zodat meer mensen hun auto kunnen achterlaten aan de rand van de stad en snel en comfortabel kunnen overschakelen op het openbaar vervoer."

De bestaande parkeercapaciteit was volgens Antwerps mobiliteitsschepen Koen Kennis (N-VA) sowieso aan uitbreiding toe. Langs de R1 aan de kant van Zwijndrecht, ten zuiden van de Blancefloerlaan, start dit najaar nog de bouw van een nieuw parkeergebouw van zes verdiepingen. Er zal plaats zijn voor 1.500 wagens en 150 fietsen. In 2020 zou die definitieve extra P+R klaar moeten zijn.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER Mobiliteit Antwerpen