Direct naar artikelinhoud
Selfcare

Gedaan met druk-druk-druk, 2018 staat in het teken van de nieuwe zelfzorg

Interieurmerken helpen ons op adem te komen
Beeld rv

Anno 2018 is het niet langer bon ton om het druk-druk-druk te hebben. Liepen we vroeger afgepeigerd maar trots vooraan in de ratrace, dan zoeken we nu steeds meer naar manieren om ons af te zonderen en op adem te komen. Interieurmerken willen ons daarbij helpen.

Yoga- of stiltevakanties doen allang geen wenkbrauwen meer fronsen. Er bestaan zelfs leesweekends voor wie geen boek meer uitgelezen krijgt. Wanneer je het allemaal niet meer weet, doe je simpelweg een beroep op een coach die je helpt met het ­herorganiseren van je leven, of je bijstaat om die ene grote knoop door te hakken. Online is er een hausse aan meditatie-apps en psychologische hulp, wat laagdrempeliger en anoniemer is dan een therapeut.

Het is dan ook geen toeval dat het trendsettende magazine Wallpaper voor zijn negende Handmade-expo het thema ‘Wellness and wonder’ koos. Vertaal het vrij als: ‘Wellness en nadenken/je verwonderen over iets’. De expo onderzocht mentaal en lichamelijk welzijn en – om het in hun woorden te zeggen – ‘de lange en grillige weg naar een betere ik’. Dat deden ze met objecten die passen bij deze cultus van zelfverbetering die onze levenskracht een scrub geven, onze innerlijke harmonie herstellen en de kleine hersenen (verantwoordelijk voor motorische coördinatie, taal en het reguleren van angst- en plezierreacties) oefenen.

Te zien: een speeltuin voor lichaam en geest van Maarten Baas, een massagestoel met borstels van de Belgische ontwerper Xavier Lust of een hugging column van de Nederlandse kunstenaar/ontwerpster Mae Engelgeer en het beddenmerk Savoir Beds. Dat laatste is een cocon in de ruimte waarin je lichamelijk en geestelijk tot rust kunt komen door je terug te trekken in een zachte schelp. Het zijn allemaal eerder geestige ­gimmicks dan hulpmiddelen bij een echte ­existentiële crisis, maar toch: een teken dat er wordt gezocht naar meer innerlijke rust.

In deze tijden van meer aandacht voor persoonlijke verdieping (en verbetering) spelen interieurmerken gretig in op deze trend, en wordt het huis steeds vaker voorgesteld als een verlengstuk van het lichaam.

De natuurlijke flow van water kan helpen om het gemoed in balans te brengen

Zo ligt in tegenstelling tot de wellness­toepassingen van vroeger de focus vandaag in de badkamer eerder op het dagelijkse, rituele gebruik van water. Daarbij zitten de meeste vernieuwingen in de douchecel en niet meer in de baden. Het Australische merk Apaiser (voorlopig nog niet bij ons te koop, wel in Londen) ontwikkelde een soort ‘douchebad’ dat zowel voor één als voor twee personen bestaat. Door de simpele belijning van de douchekraan, eerder een soort spuit, krijgt het ontwerp een ritueel uitzicht.

Ook opvallend: douchestralen worden krachtiger én stiller (de Powder Rain van Axor), wat gepijnigde zintuigen ten goede kan komen. Het Zwitserse Laufen wil in de toekomst dan weer ‘de natuurlijke flow van water’ verbeteren met Sonar, een wastafellijn ontworpen door Patricia Urquiola. Die flow kan helpen om het gemoed in balans te brengen.

Bad uit de Sampan-collectie, Apaiser.Beeld rv

Er zijn zelfs slimme kranen, zoals Smart Water van Dornbracht. Hiermee programmeer je individuele douchesettings: ’s ochtends voor mijnheer een vitaliserende douche met afwisselend warm en koud water, ’s avonds voor mevrouw een relaxerende douche met water dat langzaam warmer wordt en een speciale douche voor hydrotherapie­behandelingen.

Kortom: “Your home should be the antidote to stress, not the cause”, zoals ‘decluttering-expert’ en levenscoach Peter Walsh van de daken schreeuwt.

Ahhh en Shhh

In het kielzog van het creëren van die mentale rustplekken zien we meer dan ooit aandacht voor essentiële oliën en geuren die ons moeten helpen ontspannen. Zo communiceerde Ikea de komst van een eerste geurenlijn in samenwerking met het Franse nicheparfum Byredo. Volgend jaar lanceren ze een geur met kaneel, bekend om zijn kalmerende eigenschappen.

Al sneller brengt Alessi een eerste reeks huisparfums in samenwerking met de immer originele Nederlandse ontwerper Marcel Wanders. Die gaf zijn geuren namen als ‘Shhh’, ‘Ahhh’ en ‘Brrr’ om het emotionele karakter van het parfum in de verf te zetten. ‘Shhh’ staat voor ‘speciaal’ en is volgens Alessi een mysterieuze, spirituele geur met eucalyptus, roos en patchouli. ‘Brrr’ en ‘Ahhh’ zijn een ode aan de natuur. De eerste staat voor de winter, de tweede voor de lente.

Geurverstuiver van Alessi in samenwerking met Marcel Wanders.Beeld rv

Nu nog een momentje rust vinden om van dat alles te genieten. Of het nummer van een goeie coach.