Hinder aan Kennedytunnel houdt aan, Vlaams Verkeerscentrum roept op: “Vlaming, wees geen gewoontedier!”

Wie dinsdag in en rond Antwerpen de weg op moet, zal nog steeds zware hinder ondervinden door de werken in de Kennedytunnel. Het Vlaams Verkeerscentrum roept bestuurders dan ook op goed na te denken over hun verplaatsingen. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) laat intussen nadenken of de problemen met de verlichting in de tunnel niet te voorzien waren.

jvh

Eerst het goede nieuws: in de tunnelkoker richting Gent zijn alle rijstroken sinds dinsdagochtend vroeg weer vrij. “Dat is een meevaller”, meldt Peter Bruyninckx van het Vlaams Verkeerscentrum. “Technici van het Agentschap Wegen en Verkeer hebben daar maandagnacht de kapotte verlichting gedeeltelijk hersteld.” In de Kennedytunnel in de richting van Gent (met gemiddeld 74.000 voertuigen per dag de drukste van Vlaanderen) is er dan ook weinig hinder.

LEES OOK: Lampen in Kennedytunnel zorgen voor verkeersinfarct (en het is nog niet voorbij)

De tunnelkoker richting Nederland is echter pas vanavond en vannacht aan de beurt. Daarom houdt het Agentschap Wegen en Verkeer ook dinsdag de hele dag om veiligheidsredenen de rechterrijstrook dicht. “Het zal nog steeds erg druk zijn in de regio”, klinkt het dan ook. “Wie het openbaar vervoer kan nemen, doet dat beter. Het is aangeraden om de regio volledig te vermijden met de wagen. De werken zullen de hele dag voelbaar blijven, zéker in de richting van Antwerpen.”

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Moeizame ochtendspits

Ondanks de waarschuwingen van het Vlaams Verkeerscentrum verliep de ochtendspits in en rond Antwerpen zeer moeizaam. “Alles liep al sinds de vroege uurtjes in de soep”, aldus Peter Bruyninckx. “En ook na de spitsuren blijft de file aanhouden. De moeilijke situatie van vanochtend zullen we nog een hele dag voelen.” Dinsdagmiddag stond er nog steeds een lange rij aanschuivende wagens richting Kennedytunnel vanaf Haasdonk.

Ook het secundaire wegennet rond Antwerpen-Linkeroever wordt momenteel zwaar belast. Bruyninckx: “Dat toont nog maar eens het belang van de Kennedytunnel voor Vlaanderen aan: mensen zoeken hun eigen weg. Daarom blijven wij benadrukken: hou de verkeerssituatie in de gaten! Wees geen gewoontedier! Wees creatief! Gebruik het openbaar vervoer!” Om de hinder te beperken, wordt de Liefkenshoektunnel vandaag opnieuw tolvrij gemaakt in de richting van Nederland.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Ook problemen in Craeybeckxtunnel

Ook het verkeer dat uit de Kempen en Limburg richting Antwerpen en Gent wilde, ondervond verkeersproblemen: door een defecte vrachtwagen waren in de ochtendspits lange tijd twee rijstroken in de Craeybeckxtunnel versperd. “Dat was een streep door de rekening”, aldus Bruyninckx. “Door trechtervorming stond ook het verkeer dat in die richting naar de stad wilde in een file, die niets met het probleem in de Kennedytunnel te maken had.” De hinder duurde daar zo lang omdat de brandweer gelekte brandstof op de rijweg moest verwijderen. Dat probleem was omstreeks 10 uur opgelost, “maar de hinder gaat daar nog een tijdje duren.”

Wie van Gent naar Limburg moet, vermijdt Antwerpen dus beter helemaal en rijdt om via Brussel: “In de ochtendspits hebben we dat advies even moeten intrekken omdat het ook daar bijzonder druk werd, maar intussen is Brussel weer veel interessanter voor langeafstandsverkeer. Dat zal vlotter gaan dan via de E17: via de normale route zal je anders heel veel tijd verliezen.”

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Weyts laat onderzoeken of problemen niet te voorzien waren

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) laat intussen nagaan of de problemen met de verlichtingsarmaturen in de Kennedytunnel niet te voorzien waren. “Op dit moment was dat het geval, maar verder onderzoek is nog nodig”, klinkt het op het kabinet-Weyts.

De technische problemen in de Kennedytunnel kwamen maandag aan het licht. De verlichtingsarmatuur bleek op verschillende plaatsen los te komen, volgens het Agentschap Wegen en Verkeer door corrosie wegens een chemische reactie tussen twee metalen op de plaats waar de armatuur aan de tunnel bevestigd is. Vooral aan de rechterrijstrook in beide tunnelkokers bleek de situatie te gevaarlijk. AWV besloot die te laten afsluiten en twee nachten van noodherstellingen in te plannen in afwachting van een grondige renovatie volgend jaar.

“Die renovatie was binnen twee jaar gepland, maar we schuiven dat een jaar naar voren”, zegt Jef Schoenmaekers van AWV. “Het probleem dat nu opgedoken is, is allicht een gevolg van een fout bij het monteren van de armatuur destijds, meer dan twintig jaar geleden. Er zijn twee metalen tegen elkaar geplaatst die een onderlinge chemische reactie geven, wat tot corrosie leidt. Het is niet eerder opgedoken bij inspecties, omdat het niet zo eenvoudig visueel vast te stellen valt. In de toekomst gaan we er wel rekening mee houden dat dit kan gebeuren en dus meer diepgaande inspecties uitvoeren.” Waarom het probleem zich vooral manifesteert aan de rechterrijstrook is volgens AWV niet duidelijk.

Voka

Er komt ook kritiek vanuit de bedrijfswereld bij monde van Luc Luwel, CEO van Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland.

“Antwerpen is momenteel de grootste infrastructuurwerf in ons land. De invalswegen van en naar de stad verwerken dus veel meer verkeer. Die verdienen dan ook in optimale conditie te zijn. Incidenten zoals vandaag en gisteren in de Kennedytunnel wijzen op achterstallig en gebrekkig onderhoud.”

“Wij vragen dat deze verkeersaders extra middelen krijgen voor onderhoud, willen we niet afglijden naar Brusselse toestanden waar tunnels maandenlang gesloten moeten blijven door jarenlange verwaarlozing.”

“Deze onderhoudswerken moeten uiteraard tijdens de daluren worden uitgevoerd en indien ze langere tijd in beslag nemen, moet dat ’s nachts gebeuren. De aanpak van gisteren wijst op paniekvoetbal en had voorkomen kunnen worden door een gecoördineerd en completer nazicht van de infrastructuur.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER