Kartwereld verbijsterd over horrorongeluk in Walibi Holland: 13-jarig meisje zonder helm komt met haren vast te zitten
De kartwereld reageert vol ongeloof op een ernstig kartincident in het Nederlandse attractiepark Walibi Holland. Vooral het feit dat onervaren rijders in vrijetijdskleding en zonder helm rondjes over het circuit racen wekt verbazing.
Een 13-jarig meisje raakte zaterdag ernstig gewond op de kartbaan van het pretpark in Biddinghuizen (provincie Flevoland). Volgens omstanders omdat zij met haar haren vast kwam te zitten aan de kart. Een deel van haar hoofdhuid zou los zijn gerukt van de schedel, zeggen medewerkers van Walibi tegen Looopings, een gespecialiseerde website over attractieparken.
'Doe een helm op'
Regel één bij karten: doe een helm op
De kartbaan is sinds het ongeluk buiten gebruik. De Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit doet onderzoek naar het incident. De Nederlandse kartwereld is bij voorbaat verbijsterd dat bezoekers van Walibi zonder helm en race-overall in de karts mogen rijden.
"Dat is bij ons niet eens een discussie. Regel één bij karten: doe een helm op”, zegt Maarten van Wesenbeeck van de KNAF, de Nederlandse federatie voor autosport, waar ook de kartsport onder valt, in een reactie aan onze collega's van het Algemeen Dagblad (AD). "Voor karters met lange haren is het gebruikelijk de haren weg te stoppen in een netje onder de helm. Anderen doen een staart of vlecht in en verbergen deze tussen het brandwerende pak en de overall. Het is in ieder geval zeer onverstandig lang haar los te laten wapperen."
Waarschuwingssticker
Kartbanen hebben onderling afspraken gemaakt. "Op ieder stuur hangt een waarschuwingssticker, waarop duidelijk te zien is dat je je haar niet los moet laten wapperen", zegt Tim Coronel, coureur en tevens eigenaar van een kartbaan.
De Duitse leverancier van de karts die in Walibi Holland worden gebruikt, Rimo, benadrukt altijd een helm te gebruiken. Op kartbanen is dit volgens het bedrijf verplicht, in attractieparken niet. Walibi Holland zelf wil niet ingaan op vragen van het AD over het ontbreken van helmplicht.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Europese autokoepel: “Veel meer laadpunten nodig in EU, er moet dringend opgeschaald worden”
-
67
Vandaag flitsmarathon (en dat blijkt volgens studie te helpen): “Twee op drie bestuurders passen rijgedrag aan na boete”
Vandaag organiseert de politie voor de twintigste keer een flitsmarathon. Uit een nieuwe studie van verkeersinstituut Vias blijkt dat zo’n actie ook nut te heeft. “Na een bekeuring voor overdreven snelheid zeggen twee op de drie Belgen zich strikter aan de snelheidslimiet te hebben gehouden”, zegt Stef Willems van Vias. -
PREMIUM
Waarom je best niet meer te lang wacht met afspraak voor je bandenwissel: “Kwart van rijders met winterbanden verandert ze niet”
Wie vandaag de weg op gaat met winterbanden, vraagt zich misschien af of het niet stilaan tijd is om die te laten vervangen. Want verslijt het rubber niet veel te snel bij dit lenteweer? Wanneer verwachten bandencentrales de voorjaarsdrukte? En hoe weet je of je niet te veel betaalt voor zo’n bandenwissel? We vragen het aan Filip Rylant van mobiliteitsfederatie TRAXIO en Kristof Donckers van Bandencentrale Donckers. -
-
PREMIUM
Flitsmarathon: van 58 euro tot 2.750 euro, welke boetes riskeer je voor 10 meest voorkomende overtredingen
-
PREMIUM
Een Tesla of Porsche Taycan tweedehands kopen? Onze mobiliteitsexpert vertelt waar je op moet letten wanneer je een occasie EV overweegt
Meer Belgen kopen een tweedehandse elektrische auto, blijkt uit kwartaalcijfers van vakfederatie Traxio. Op één jaar tijd steeg het aandeel van elektrische wagens op de occasiemarkt van 1,7 naar 2,8 procent. In absolute cijfers ging het bijna om een verdubbeling: 5.090 auto’s tijdens de eerste drie maanden van dit jaar tegenover 2.708 vorig jaar. Welke modellen zijn populair en waar moet je extra op letten als je zelf een occasie-EV koopt? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn legt uit: “Eén zaak is van levensbelang”. -
Independer
Gsm-gebruik achter het stuur: wat mag wel en wat niet?
Er komen meer en meer controles op het gebruik van de gsm in de auto. Maar welke boetes riskeer je? Wat valt er allemaal onder handsfree bellen? En wat is het verschil met je autoradio bedienen? Independer.be zoekt het uit. -
Spaargids.be
Houdt jouw spaarrekening op te bestaan? “Opgebouwde voordelen neem je mee naar nieuwe rekening”
-
HLN Shop
Pollen in de lucht: deze toestellen voorkomen gesnotter
-
HLN Shop
Op safari in de Benelux: vijf zinderende ervaringen om na te jagen
Hou je van natuur en avontuur, staat een safari vermoedelijk hoog op je bucketlist. Geen tijd/budget om af te reizen naar Afrika? Het perfecte plan B bevindt zich net over de grens, in Hilvarenbeek: in de Beekse Bergen onderneem je een safari met alles erop en eraan zonder op het vliegtuig te moeten stappen. HLN Shop geeft een checklist mee van wat je niet mag missen op je Nederlandse dan wel Afrikaanse safaritocht. -
Independer
‘Niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen’: je ziet het vaak in parkeergarages, maar is dat ook écht zo?
We doen het voortdurend, zonder erbij na te denken: de wagen stallen in een ondergrondse parkeergarage, en dus vaak op privédomein. Maar wat als je er een ongeval hebt? En wie is verantwoordelijk bij inbraak of diefstal? Independer.be geeft een overzicht van alles wat je moet weten. -
PREMIUM
HLN ONDERZOEK. Oude eigenaar kan zijn auto na verkoop nog traceren in app: “Ik kan hem zelfs nog altijd ontgrendelen”
34 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerRe Ka
Geert Vaelen
yaro van loon
Luc D'haese
danny meulders