Direct naar artikelinhoud
Technologie

Google kondigt rist maatregelen aan die smartphoneverslaving moeten tegengaan

Google-CEO Sundar Pichai tijdens de voorstelling van het 'Digital Wellbeing'-programma in Californië. Met het nieuwe dashboard kun je beter focussen op wat er echt toe doet.Beeld AFP

Met een dashboard die toont hoe lang je op je smartphone zit en timers die apps uitschakelen wil Google mensen terug meer controle geven over hun smartphonegebruik. "Een stap in de goede richting, maar dit gaat nog niet ver genoeg", zegt professor Lieven De Marez.

Je smartphone omgekeerd op tafel liggen en meteen schakelt die over naar de 'niet storen'-stand. Een dashboard op je smartphone geeft je een overzicht hoe lang je mailt, YouTube kijkt, whatsappt of facebookt. Je kunt een tijdslimiet instellen om te bepalen hoe je lang je mailt of op Instagram zit. Eens die limiet gepasseerd is, komt de app vager op je scherm te staan. Notificaties van nieuwe berichtjes of iets nieuws op YouTube krijg je niet meer continu, maar kun je laten bundelen en op een vast uur laten oplichten. 's Avonds kun je het kleurenscherm van je telefoon automatisch laten overschakelen naar grijs, als herinnering dat het stilletjesaan tijd is om naar bed te gaan.

Digitaal welzijn

Het zijn maar een paar maatregelen die Google aankondigde op een bijeenkomst voor software-ontwikkelaars in Californië. Het doel van het 'Digital Wellbeing'-programma: mensen weer meer controle geven over hun smartphone. Met het dashboard krijg je inzicht in je gedrag en kan je beter focussen op wat er echt toe doet, zei Google-CEO Sundar Pichai. De maatregelen komen dit najaar in Android P, het nieuwe besturingssysteem van Google. "De volgende jaren willen we nog veel meer inzetten op digitaal welzijn", kondigde het internetbedrijf aan.

Wat Google doet, is een logische stap, zegt professor Lieven De Marez (Imec-mict-UGent), die onder meer onderzoek doet naar hoe Vlamingen hun smartphone gebruiken. "Na alle mea culpa's van de voorbije maanden, waarbij topmensen uit Silicon Valley spijt betoonden over hoe ze mensen verslaafd maakten aan technologie, moeten ze iets terug doen. Het leeft bij veel mensen en als bedrijf moet je je verantwoordelijkheid opnemen."

Assistent belt zelf naar kapper

Google werkt aan nieuwe technologie die automatisch telefoongesprekken kan voeren. Tijdens een demonstratie belde de Google Assistent naar de kapper om een afspraak vast te leggen. Google Duplex, zoals de technologie heet, kan volledige gesprekken zelf voeren en voegt zelfs een occasionele 'uhm' toe aan het gesprek. Eens klaar, komt de afspraak automatisch in je agenda. De technologie is wel nog niet klaar voor het grote publiek. De spraakassistent zal ook meer nuances in vragen begrijpen en er is de optie dat hij pas antwoord geeft op een vraag als je ook 'alsjeblieft' zegt. Google Assistent krijgt ten laatste eind dit jaar een Nederlandstalige versie.

Haat-liefde

Al doen ze dat niet alleen uit menslievendheid. Wie het niet doet, riskeert ook terrein te verliezen, zegt De Marez. "Grote merken als Apple, Google en Samsung hebben de voorbije tien jaar mee aan de kar van de digitale revolutie gesleurd. Dat heeft voor fantastische dingen gezorgd, maar nu voelt iedereen dat het té is. De merken balanceren op een haat-liefdeverhouding. Wie zich arrogant opstelt en de mensen verslaafd houdt, riskeert dat de consumenten hen links laten liggen en zullen kiezen voor merken die daar wel rekening mee houden."

Alleen is de vraag of de middeltjes die Google nu voorstelt echt zullen helpen om het smartphonegebruik opnieuw onder controle te krijgen. "Dit is een stap in de goede richting, maar het gaat nog niet ver genoeg", zegt Lieven De Marez. "Je hebt eerst inzicht nodig in je gedrag. Je moet zien in welke patronen je vervalt, en dat is vaak een onbewust iets."

De Gentse universiteit en het Imec-onderzoekscentrum lanceerden dit voorjaar een 'Mobile DNA'-app die je dat inzicht geeft. En dat is gedetailleerder dan wat het dashboard van Google nu laat zien. "Je moet bijvoorbeeld weten van welke apps je welke notificaties krijgt en op welke notificaties je altijd reageert. Pas als je dat allemaal weet, kun je hulpmiddelen gebruiken om dat doelgericht onder controle te krijgen. Jezelf zomaar regeltjes opleggen of de Facebook-app verwijderen zet meestal weinig zoden aan de dijk."