OPINIE: "De twintigduizend kuikens die op Zaventem uitgedroogd, gegrild en vergast werden in hun transportcontainer vormen slechts het topje van de ijsberg"
Zondagavond werden twintigduizend kuikens vergast op de luchthaven van Zaventem. Het verhaal leidde tot veel verontwaardiging. De diertjes hadden bij de huidige zomertemperaturen gedurende twee dagen in een container vastgezeten, zonder eten of drinken. Uiteindelijk werd hun container in plastiekfolie gewikkeld en gevuld met CO2.
Je vraagt je af wat het meest schokt. Dat de dieren langzaam levend werden gekookt om dan te stikken? Of dat levende kuikens over duizenden kilometers mogen worden vervoerd alsof ze pakjes zijn van Amazon? Dat het exportbedrijf in kwestie zich niet bekommerde om die ene lading, hoeft niet te verbazen. Elk jaar worden er zo’n 135 miljoen levende dieren vanuit ons land geëxporteerd. De overgrote meerderheid daarvan (meer dan 100 miljoen) zijn trouwens kuikens die minder dan 72 uur voor hun transport geboren werden.
Bij die astronomische aantallen mag het geen verrassing zijn dat een container eens dagenlang blijft staan op de tarmac. Het duurt vaak uren vooraleer kuikens worden geladen in een vliegtuig, ook bij vrieskou of een hittegolf. Overigens: tijdens passagiersvluchten over lange afstanden reizen kuikens vaak mee naast uw bagage.
Elk jaar worden er zo’n 135 miljoen levende dieren vanuit ons land geëxporteerd. De overgrote meerderheid daarvan zijn kuikens die minder dan 72 uur voor hun transport geboren werden. Dan mag het geen verrassing zijn dat een container eens dagenlang blijft staan op de tarmac
Wereldhandel in levende dieren leidt onvermijdelijk tot grote gruwel. En hoewel we die wereldhandel vanuit Vlaanderen of België niet zullen kunnen stoppen, doet onze regering net zijn best om méér levende dieren te vervoeren naar steeds verdere bestemmingen. Het aantal levende dieren voor export is verdubbeld over de laatste tien jaar.
Zo sloot België in 2015 een akkoord met Turkije om levende dieren te mogen leveren. Het traject dat de vrachtwagens afleggen over de weg kan oplopen tot 28 uur bij ondraaglijke temperaturen, expliciet toegestaan bij wet. De federale landbouwminister Willy Borsus klopte zichzelf op de borst dat hij de deal met Turkije had bekomen, waarbij zelfs Turkse inspecteurs werden uitgenodigd naar ons land om Belgische runderen te keuren. Het sluiten van nieuwe akkoorden voor meer export is voor de regering een prioriteit, de budgetten hiervoor worden zelfs verdubbeld. Het leed overkomt de dieren dus niet zomaar. Het is het resultaat van politiek, ondersteund met belastinggeld.
Aan de Turkse grens stond een vrachtwagen met runderen meer dan twee weken vast in een verzengende hitte, omdat de documenten niet in orde waren.
Nog geen zes maanden na de Turkse deal stonden de eerste runderen vast aan de grens met Turkije omdat de documenten niet in orde waren volgens de autoriteiten. De dieren bleven meer dan twee weken in de vrachtwagen, in de verzengende hitte. Het toestaan en zelfs politiek aanmoedigen van ellenlang transport met levende dieren maakt die verschrikkingen mogelijk.
Soms haalt een incident het nieuws, net als de twintigduizend kuikens die dit weekend uitgedroogd, gegrild en vergast werden in hun transportcontainer. Ze vormen slechts het topje van de ijsberg. De 135 miljoen andere dieren die jaarlijks op export worden gezet, zijn er niet veel beter aan toe. Met dank aan onze regering.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
20.000 kuikens vergast op luchthaven Zaventem: "Geen verschil tussen pakjes van Amazon en dieren"
-
PREMIUM76
Valt de Belgische economie stil zonder migratie? “Weinig jongeren die willen werken als slager of vrachtwagenchauffeur”
Is de Belgische economie verloren zonder migratie? Minister van Justitie Paul Van Tigchelt (Open Vld) noemde een migratiestop “niet nodig en niet wenselijk”. Hoewel de minister ietwat kort de bocht ging, geven academici hem wel gelijk. “Zonder buitenlandse arbeidskrachten zouden verschillende sectoren ongetwijfeld in de problemen komen.” -
PREMIUMZaak Annie De Poortere
RECONSTRUCTIE. Waarom werd Annie De Poortere pas na 30 jaar gevonden? “Wat toen gebeurd is. Het zou vandaag niet meer door de beugel kunnen”
30 jaar lang zweeg Hans D. over het lot van zijn ex-partner Annie De Poortere. Tot een verbouwing in Sint-Martens-Latem de gruwelijke waarheid aan het licht bracht. Ze lag begraven bij de buren, achter de garage. Plots lijkt de cold case te veranderen in een spinnenweb van gemiste kansen en opvallende uitspraken: “Annies man wilde geen opsporingsbericht verspreiden”, getuigde de familie tien jaar geleden. Nu ze gevonden is, spreken Karina De Poortere, de zus van Annie, en oud-burgemeester Bob Van Hooland met onze reporter: dit is alles wat we tot nu toe weten over de zaak.Sint-Martens-Latem -
-
Livios
Zo gebruik je je wasmachine en droogkast slimmer: “Het kost je iets meer, maar je bespaart ermee op de lange termijn”
-
33
DEBAT VAN DE DAG. Een goed idee: Vias wil snelheidsmarge bij flitscontroles fors verlagen? Dit is jullie mening
Verkeersinstituut Vias vindt dat de marge niet meer dan 3 km/u mag bedragen bij flitscontroles. Vandaag is die marge 6 km/u voor snelheden van meer dan 100 km/u. Op de autosnelweg kan je met andere woorden pas geflitst worden vanaf een snelheid van meer dan 127 km/u. Wat denk jij? Is de verlaging van de marge een goed idee? Eerder vandaag lieten we experts aan het woord. Nu is het jullie beurt. -
PREMIUM
Morgen wordt een zomerse dag, maar niet in heel het land. Onze weerman legt uit waar we zon mogen verwachten
Dit jaar is 1 mei niet alleen het feest van de arbeid, maar ook het feest van de zon. De barbecue kan aangestoken worden, althans op sommige plekken in ons land. Waar mogen we zomerse temperaturen verwachten? En hoe warm zal het precies worden? Onze weerman David Dehenauw legt uit wat je morgen en donderdag mag verwachten. -
Livios
‘Gebruik in dat geval nooit azijn’ en ‘pas op met hogedruk’: zo ga je wél voor een brandschoon terras
-
PREMIUM10
“Mensen begrijpen de impact niet van een slechte review”: dit is waarom Uber Eats-koeriers vandaag staken
-
Gouden Giro1
Van Pogacar over Uijtdebroeks tot Piganzoli: de Gouden Giro-ploeg van Michel Wuyts
Zaterdag is het eindelijk zover: dan gaat de Ronde van Italië van start. Onze analist Michel Wuyts kijkt ook nu weer in zijn glazen bol. Ben jij het eens met Wuyts of denk je er helemaal anders over? Bewijs dat je de grootste kenner bent met de Gouden Giro en maak kans op 5.000 euro cash en nog heel wat andere prachtige prijzen dankzij HLN. -
PREMIUM
Door haar doodgeboren zoontje ontdekte Vanessa (34) haar uiterst zeldzame kanker: “Hij heeft mijn leven gered”
Het is de grote droom van Vanessa Vanden Borre (34) om mama te worden. Toen haar droom bijna leek uit te komen, veranderde die plots in een nachtmerrie. Haar zoontje Deven werd stil geboren, maar redde daardoor wel het leven van zijn mama. “Mijn kinderwens is de kanker een stapje voor geweest.” Ze vertelt hoe ze door zoontje haar uiterst zeldzame vorm van kanker ontdekte.Puurs-Sint-Amands, Sint-Niklaas -
PREMIUM
“30.000 buitenlandse bouwvakkers betalen hier nul euro”: bouwunie slaat alarm over belastingontduiking
17 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerMohamed Kabbal
Mike Stevens
hugo van de velde
Anoniem
Paul Hunter