Direct naar artikelinhoud
Staking

Of u nu de trein, bus of het vliegtuig moet nemen, het maakt niet uit: overal is de reiziger de dupe

Wachten op een omboeking doe je straks beter van thuis.Beeld Eric de Mildt

De actiebereidheid neemt toe bij NMBS, De lijn en Brussels Airlines. Of u nu de trein (stiptheidsacties), de bus (staking) of het vliegtuig (geschrapte vluchten) moet nemen, maakt niet uit. Overal zijn reizigers de dupe.

Brussels Airlines: Ruim 550 vluchten geschrapt

De 500 piloten van Brussels Airlines leggen volgende maandag en woensdag het werk neer. Daarom moet de vliegtuigmaatschappij ruim 550 geplande vluchten schrappen en een oplossing zoeken voor 63.000 passagiers. Dat leidt tot chaos en veel kritiek.

Door de pilotenstaking dreigen maandag 278 vluchten in het water te vallen, en 279 woensdag. Brussels Airlines garandeert zeker twaalf vluchten, maar dat is een druppel op een hete plaat. De vluchten van meer dan 60.000 reizigers verzetten, veroorzaakt hoogspanning bij het personeel en de reizigers. Voor de meeste van de 33.000 passagiers die maandag vertrekken, is er geen oplossing.

De maatschappij raadt de passagiers aan om informatie over hun reisschema na te gaan via brusselsairlines.com. Ze kunnen hun reis gratis omboeken via Facebook, Twitter, het callcenter of het reisbureau.

Wencke Lemmens, woordvoerster van Brussels Airlines: "We zoeken voor hen een vlucht die zo dicht mogelijk bij de oorspronkelijke datum ligt. Eten en extra overnachtingen voor getroffen (transit)passagiers worden door ons betaald. Als we geen oplossing vinden, zoeken we een vlucht bij een andere maatschappij."

'We hebben vijf callcenters ingeschakeld, die 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open zijn'
Wencke Lemmens, woordvoerster Brussels Airlines

Om de hele operatie in goede banen te leiden, zet Brussels Airlines de grote middelen in. "We hebben vijf callcenters ingeschakeld, die 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open zijn." Maar dat volstaat niet om de enorme stroom aan vragen van passagiers te verwerken. "De omboekingen nemen soms tot 30 minuten in beslag", legt de woordvoerster uit. Dat leidt tot veel kritiek bij reizigers.

Loonsverhoging

De kiem van de stakingen ligt in het sociaal conflict dat al maanden woedt binnen Brussels Airlines. De vakbonden eisen hogere lonen en een betere werk-privébalans voor de piloten. Woensdag stelde de directie onder meer een loonsverhoging voor van 3 procent in 2019. Er lagen ook zes extra verlofdagen op tafel voor 60-plussers, en een dossier om de jobs van piloten en ander vliegend personeel te erkennen als zwaar beroep.

Ook over de arbeidsroosters zou worden gesproken. Maar voor de bonden bleven de voorstellen te vaag. Tot grote ergernis van topvrouw Christina Foerster. "De vakbondsdelegatie blijft bij haar eisen, en die komen neer op een totale kostprijsverhoging van 25 procent voor Brussels Airlines. Het zou onverantwoord zijn voor de toekomst van ons bedrijf en de 3.900 medewerkers om die eisen te aanvaarden", zegt ze.

Nog een pijnpunt is de integratie van Brussels Airlines in Eurowings. "Aan Lufthansa: kom met een duidelijk plan voor Brussels Airlines", zegt Paul Buekenhout van de christelijke bond LBC-NVK. Dat zijn de Duitsers niet meteen van plan. Lufthansa wil Brussels Airlines eerst uit de rode cijfers halen alvorens te praten over investeringen.

Drie dagen staking 'onvermijdelijk' bij De Lijn

Bij De Lijn proberen bonden en directie al weken uit de impasse rond de nieuwe structuur te geraken. De directie wil 286 banen schrappen (zonder ontslagen) bij de bedienden en het management.

Verder zou ook een aantal functies gecentraliseerd worden in Mechelen. Pogingen om tot een vergelijk te komen, zijn mislukt, ondanks de inzet van een sociaal bemiddelaar. Alleen de christelijke vakbond ACV Openbare Diensten toont zich nog bereid tot praten. De andere vakbonden, ACOD en ACLVB, weigeren nog onderhandelingen en hebben een stakingsaanzegging ingediend van 17 tot 20 mei. "De keuze van de directie om besprekingen te voeren met één vakbond is zonder meer opmerkelijk, en is niet van die aard om de gemoederen te bedaren, wel integendeel. Door deze houding wordt de aangekondigde staking haast onvermijdelijk", klinkt het bij ACLVB.

Drie dagen staking 'onvermijdelijk' bij De Lijn
Beeld Photo News

Treinbestuurders zeggen sorry in open brief aan reizigers

Een groep treinbestuurders van de NMBS biedt in een opmerkelijke open brief verontschuldigingen aan voor de vertragingen door hun stiptheidsactie. 'We doen dit omdat we liever niet staken.'

"Het is u waarschijnlijk opgevallen dat sommige treinen extra rustig rijden en dat de bestuurder de opgelegde reglementering, zoals steeds, nauwgezet volgt. We doen dit nu echter nóg nauwgezetter en nauwkeuriger, waardoor er vertraging veroorzaakt kan worden."

Zo begint de open brief van een groep treinbestuurders. Verderop verontschuldigen ze zich voor het eventuele ongemak bij de reizigers en eisen ze betere arbeidsvoorwaarden van de spoordirectie. Staken willen ze liever niet, schrijven ze. "We willen niemand gijzelen."

'We voeren onze actie zonder de vakbonden omdat we niet onmiddellijk willen afstevenen op stakingen'
Open brief groep treinbestuurders

De treinreizigers reageren niet positief. Velen vinden het even pijnlijk als hilarisch dat 'een stiptheidsactie tot vertragingen kan leiden'.

De actie staat volgens de treinbestuurders los van de bonden. "Wij zijn treinbestuurders die gezamenlijk de voorstellen van de directie verwerpen", laat de groep, die zich 'de bezorgde treinbestuurders' noemt, weten via mail. "1.450 van de 2.950 treinbestuurders zijn bij ons aangesloten. We voeren onze actie zonder de vakbonden omdat we niet onmiddellijk willen afstevenen op stakingen."