© BELGA

Veldritklassieker uit klassement gegooid: volgende winter crossen in Brussel?

Essen maakt na dertig jaar trouw lidmaatschap geen deel meer uit van de DVV Trofee veldrijden. Die melding kregen de organisatoren enige tijd geleden van overkoepelend organisator Golazo. Essen wordt een Brico Cross. Welke wedstrijd komt er in de plaats van Essen? Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest lijkt een serieuze kandidaat.

Guy Van Den Langenbergh

Er beweegt wel wat in veldritland. Niet alleen renners verhuizen van werkgever, ook de wedstrijden zelf verkassen van het ene regelmatigheidscriterium naar het andere. Vooral de DVV-Trofee zal er volgend jaar behoorlijk anders uitzien. Ronse stapte vrijwillig uit de Trofee en wordt vanaf volgende winter een Brico Cross. Hetzelfde lot is de wedstrijd in Essen beschoren. “Met dit verschil dat wij niet vrijwillig zijn opgestapt”, meldt Francis Michiels namens het organisatiecomité. “Enkele weken geleden kregen we te horen dat ze wilden vernieuwen en dat er voor ons geen plaats meer was binnen de Trofee. We snapten het ook niet zo goed. Ach, we hebben snel een akkoord gevonden met de mensen van de Brico Crossen. VTM of VRT, veel verschil maakt dat voor ons niet uit.”

Essen maakt sinds 1987 deel uit van wat toen als de GvA Trofee Veldrijden in het leven werd geroepen. Dat werd later de Bpost Bank Trofee, tegenwoordig gaat het regelmatigheidscriterium als de DVV Verzekeringen Trofee door het leven. Samen met Loenhout behoorde Essen sinds de eerste editie van de Trofee tot de kalender.

Ronse wordt Niel

De DVV Trofee zal ook volgend jaar acht wedstrijden tellen. Openingsmanche Ronse viel al eerder weg maar wordt vervangen door Niel, één van de founding fathers van de GvA Trofee. Ook Koppenberg, Hamme, Antwerpen, Loenhout, Baal en Lille blijven meer dan waarschijnlijk aan boord. Blijft nog één vraag: waar wordt de achtste manche georganiseerd?

© Photo News

Volgens de geruchtenmolen wil Golazo een klassementswedstrijd organiseren de zondag voor het Belgisch kampioenschap. Op die datum, zes januari, staat voorlopig de wedstrijd in Leuven geprogrammeerd, een ‘cross-zonder-betekenis’ die door Golazo zelf wordt bestierd! Veel renners maakten echter van de gelegenheid gebruik om nog snel even naar Spanje te trekken voor een laatste stage zodat Leuven met een afgeroomd deelnemersveld achterbleef. En dat vinden ze bij Golazo helemaal niet leuk. Door er een klassementscross van te maken, verplicht je de renners om in België te blijven. Of de wedstrijd daadwerkelijk in Leuven zal georganiseerd worden, is dan weer een andere vraag. Meer en meer wordt gekeken naar het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, meer bepaald naar de Heizelvlakte. Brussel, dat volgend jaar al de organisatie van de Tourstart heeft binnengehaald, zou zich meer en meer willen profileren als wielerstad en er is geen beter middel dan een veldrit om de Vlaming naar Brussel te lokken.

Alles zelf in handen

Het lijkt er ook meer en meer op dat Golazo alle manches van de DVV Trofee zelf wil organiseren. Hamme, Antwerpen, Niel, Loenhout en Baal worden reeds door Golazo zelf gerund. En ook de vervanger van Essen zal naar alle waarschijnlijkheid een eigen organisatie zijn. Enkel de manches op de Koppenberg en Lille zijn niet ‘in eigendom’ van het organisatiebureau van Bob Verbeeck. Vooral de Koppenberg - dat een alliantie is aangegaan met de organisatoren van de Brico-wedstrijden - zou wel eens het volgende kind van de rekening kunnen worden. Ook in Lille, dat nog een contract heeft met de DVV Trofee tot en met 2019, begint men zich vragen te stellen.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER Veldrijden