Russische advertenties vrijgegeven die presidentsverkiezingen beïnvloed hebben
Het Amerikaans Congres heeft meer dan 3.500 Facebook- en Instagram-advertenties vrijgegeven die mee de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2016 beïnvloed hebben. Deze advertenties werden allemaal vanuit Rusland geplaatst. Facebook gaf die informatie aan het Congres zo dat die een beter beeld kan schetsen over de Russische inmening.
Alle advertenties die vanuit Rusland geplaatst zijn op Facebook en Instagram tussen 2015 en 2017 zijn vrijgegeven. Er wordt vermeld op welke groepen ze werden gericht, hoeveel ervoor betaald werd en hoeveel clicks ze genereerden. De volledige lijst met alle advertenties kan worden teruggevonden op de site van de Inlichtingendiensten.
Mensen kregen gericht advertenties te zien die overeenkwamen met hun interesses. De meest populaire advertenties werden opgelijst door de Washtington Post. De vaakst voorkomende thema's zijn raciale kwesties, homoseksualiteit, ordehandhaving, immigratie en patriotisme (zie helemaal onderaan voor enkele voorbeelden).
Geen anti-Clinton of pro-Trump advertenties
De advertenties waren vooral gericht op het versterken van bestaande meningen en interesses van de kiezers. Daarbij werden bepaalde advertenties gericht naar voren geschoven gebaseerd op politieke thema's van hun interesse. Het gaat dus niet per se om pro-Trump of anti-Clinton advertenties, maar eerder om een versterking van de reeds bestaande mening en om verdeeldheid te creëren onder de Amerikaanse burgers.
Burgers met een sterke mening over migratiebeleid bijvoorbeeld kregen gerichte advertenties op sociale media. Op die manier werd hun mening daarover nog meer bevestigd en versterkt. Trump, voorstander van een streng migratiebeleid, kon op die manier op meer stemmen rekenen.