Direct naar artikelinhoud
Boring Company

Elon Musk komt belofte na: tunnel onder LA om files te vermijden is bijna klaar

Elon Musk komt belofte na: tunnel onder LA om files te vermijden is bijna klaar
Beeld Instagram/Elon Musk

Kunnen de inwoners van Los Angeles binnenkort files vermijden via ondergrondse shuttles? Volgens Elon Musk in elk geval wel. Trots meldt hij dat de eerste Boring Company Tunnel bijna klaar is. Al komt er ook heel wat tegenkanting.

Elon Musk, de topman van Tesla en SpaceX, had het eind 2016 helemaal gehad met de files in zijn thuisbasis Los Angeles. Stapelgek werd hij van het woon-werkverkeer, dat vaak meer stilstaan dan bewegen betekent. "Ik ga een tunnelgraafmachine bouwen en begin gewoon te graven", kondigde hij daarom aan op Twitter.

En hij voegde de daad bij het woord. Zowat een jaar geleden begon Godot, de eerste boormachine van Musks The Boring Company, te graven onder de parkeerplaats van het hoofdkwartier van SpaceX. De tunnel ligt in Hawthorne, een voorstad van Los Angeles. Bedoeling is dat er op termijn een netwerk ontstaat van elektrisch aangedreven shuttles die acht tot zestien mensen tegelijk kunnen vervoeren, en uiteindelijk ook auto's moeten kunnen dragen. Zo wil Musk het fileprobleem in LA oplossen.

'Binnen enkele maanden gaan we het publiek gratis ritten aanbieden'
Elon Musk

Goedkoper dan buskaartje

Intussen zijn de graafwerken voor de eerste tunnel bijna klaar, liet Musk vrijdag op Instagram weten. "Het is wachten op de definitieve goedkeuring van de tunnel. Binnen enkele maanden gaan we het publiek gratis ritten aanbieden", schrijft hij bij een korte timelapse-video vanuit de eerste tunnel.

Of voor die (gratis) proefritten al de elektrische shuttles gebruikt zullen worden, is nog niet duidelijk. Wanneer het systeem volledig operationeel is, zullen voetgangers en fietsers voorrang krijgen om er gebruik van te maken, "voor minder dan de prijs van een buskaartje", aldus Musk. Ook auto's zullen toegang krijgen tot de tunnel, maar volgens Musk is het "eerlijker en beleefder" om mensen zonder eigen auto prioritair te bedienen.

Rechtszaak

Het is echter de vraag of het zover komt. De eerste tunnel is dan wel bijna af, een tweede tunnel krijgt heel wat tegenkanting. Die moet zo'n 4,5 kilometer lang worden en parallel lopen aan Sepulveda Boulevard, een belangrijke verkeersader in het westen van LA.

'Vraag is of je het niet omgekeerd moet doen: auto's vermijden in de binnenstad'
Johan De Mol, mobiliteitsexpertUGent

Twee buurtverenigingen zien dat echter niet zitten. Zij hebben een rechtszaak aangespannen tegen de beslissing van de stad om het project vrij te stellen van een milieu-evaluatie. Ook Culver City, de voorstad waar de Sepulveda-tunnel zou eindigen, overweegt om naar de rechter te stappen. Bovendien stellen heel wat mensen zich vragen bij de werkelijke impact die Musks project kan hebben op het fileprobleem bovengronds.

Ruimte voor voetgangers

Ook Johan De Mol, mobiliteitsexpert aan de universiteit van Gent, toont zich sceptisch. "Vraag is of je het niet omgekeerd moet doen: auto's vermijden in de binnenstad, zodat voetgangers, fietsers en openbaar vervoer ruimte hebben. Door het verkeer ondergronds te sturen pak je het probleem niet echt aan." Hij verwacht niet dat Musk snel navolging zal krijgen in Europa. Niet enkel omdat het haaks staat op wat Europese steden momenteel doen, namelijk de auto bannen, maar ook omwille van het prijskaartje. Tunnels bouwen vergt namelijk dure infrastructuurwerken.