Direct naar artikelinhoud
Brussels Airlines

Stakende piloten op Zaventem zetten onderhandelingen woensdag voort

SN-piloot Christophe Verleye spreekt de pers toe namens de pilotenvereniging BECA.Beeld Tim Dirven

Er is nog geen akkoord bij de piloten van Brussels Airlines.  Woensdag worden de onderhandelingen voortgezet. Op Zaventem reageren heel wat reizigers begripvol op de staking.

Tientallen piloten in uniform stonden deze ochtend gepost voor het hoofdgebouw van Brussels Airlines in Diegem. De enige van hen die met de pers spreekt, is de 49-jarige Christophe Verleye, maar dan niet als SN-captain, maar namens pilotenvereniging BECA.

"Piloten staan bloot aan straling, extreem droge lucht en lawaai in de cockpit en ze werken tot 15 uur per dag, maar toch kunnen ze pas op pensioen op 65, binnenkort 67 jaar", zegt Verleye. "Geen wonder dat ze zich uitgeperst voelen."

'Piloten staan bloot aan straling, extreem droge lucht en lawaai in de cockpit en ze werken tot 15 uur per dag. Geen wonder dat ze zich uitgeperst voelen'
Christophe VerleyePilotenvereniging BECA

Sinds kwart over negen vanochtend zijn de onderhandelingen met de directie hervat. De vakbonden hopen op een voorstel dat vooral de werkdruk en de work-lifebalans van de piloten aanpakt. Maar ook het loon moet deel uitmaken van het pakket. "Als we staken, is het niet omwille van één bekommernis", zegt een piloot.

Om 12 uur zijn de onderhandelaars buiten gekomen, maar zonder resultaat. "Het is moeilijk", liet een van hen ontvallen. Het voorstel van de directie is afgeschoten en nu ligt een tegenvoorstel van de vakbonden op tafel. 

Lees verder onder de foto.

Wachtende reizigers op Zaventem, als gevolg van de staking van de piloten van Brussels Airlines.Beeld Tim Dirven

Op het bord in de vertrekhal van de luchthaven staat naast bijna alle vluchten 'geannuleerd'. Op een stakingsdag is duidelijk hoe belangrijk Brussels Airlines is voor de luchthaven van Zaventem. Van de 250 vluchten die vandaag gepland waren, is meer dan 75 procent geannuleerd door de staking van de piloten. Toch staan er geen lange rijen gestrande reizigers. 

"Ik heb mijn vlucht naar Berlijn kunnen omboeken en ga nu met Lufthansa", zegt Reinhilde Geurden. "Ik zal een half uurtje langer onderweg zijn vandaag en kom een dag later terug. Maar ik heb wel begrip voor de piloten. Iedereen heeft het recht om te staken."

Reputatieschade

Sinds de stakingsaanzegging vorige week woensdag heeft de luchtvaartmaatschappij haar reizigers opgeroepen om contact op te nemen met het callcenter. Ondertussen hebben 55.000 klanten dat gedaan, wat overeenkomt met ongeveer 90 procent van de SN-reizigers vandaag en komende woensdag.

"De meeste reizigers hebben we kunnen omboeken", zegt woordvoerder Kim Daenen van Brussels Airlines. "Eerst kijken we daarvoor naar vluchten binnen de Lufthansa-groep, daarna ook naar andere maatschappijen. Sommigen moeten nu eerst een trein nemen naar bijvoorbeeld Amsterdam."

'De meeste reizigers hebben we kunnen omboeken'
Kim DaenenWoordvoerder Brussels Airlines

Een 5.000-tal klanten krijgt de vlucht terugbetaald, omdat ze dat verkiezen boven een omboeking of omdat er geen oplossing was voor hun verbinding.

Volgens Brussels Airlines kosten de stakingsdag vandaag en woensdag hen in totaal 10,5 miljoen euro, door de omboekingen, terugbetalingen en schadevergoedingen. "De reputatieschade is daar niet in meegerekend", zegt woordvoerder Kim Daenen.

Niet alle piloten staken, zij worden ingezet op vluchten waarvoor geen alternatief is bij andere maatschappijen. Zestig van de 250 voorziene vluchten gaan door. "Onze SN-vlucht naar Stockholm vertrekt met een half uurtje vertraging", zegt An Desloovere die met een groepje diëtisten naar een congres vertrekt."

Jobs ander personeel in gevaar

Een vlucht naar Napels vertrekt zoals voorzien. "Vrijdag zei Neckermann nog dat onze vlucht geannuleerd was, maar zaterdag zagen we dan dat ze toch doorgaat", zegt Christian Lebrun, die met zijn echtgenote op verlof gaat. "We hebben geluk gehad dus. Maar eerlijk gezegd, mijn neef is ook piloot bij SN en ze hebben groot gelijk van te staken." 

Niet iedereen denkt daar zo over. Transporteconoom Eddy Van de Voorde (UAntwerpen) heeft zijn bedenkingen, vooral bij de timing. Lufthansa is op dit moment namelijk bezig met de integratie van Brussels Airlines en Germanwings. 

Oud-staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) vond in De zevende dag dat de piloten door hun staking de jobs van het andere personeel in gevaar brengen. "Sinds wanneer is Schouppe nu ook al luchtvaartexpert?" vraagt Anita Van Hoof, secretaris bij de socialistische vakbond BBTK zich af. "Ik heb geen idee waar hij dat haalt. De piloten kreunen gewoon onder werkdruk. Ze hebben veel te weinig vrije dagen, en zelfs op die dagen krijgen ze nog telefoon om te vliegen."

Lees verder onder de foto.

Het soms lange wachten van passagiers op Zaventem kan vermoeiend zijn.Beeld Tim Dirven

Speling van het lot

Iets voor 20 uur gaan de onderhandelaars zonder akkoord uit elkaar. De vakbonden tonen zich voorzichtig optimistisch, al benadrukken ze dat er nog een lange weg te gaan is. "We geven de onderhandelingen een kans", zegt Peter Börner van de liberale vakbond ACLVB.

Voor alle duidelijkheid, ook als er vandaag een oplossing uit de bus zou zijn gekomen, bleven de vluchten op woensdag geschrapt. "Dat was nu eenmaal zo beslist en er zijn al oplossingen gevonden voor de meeste passagiers, dus we kunnen dat niet opnieuw herzien en die vluchten dan quasi leeg laten vertrekken", zegt woordvoerder Kim Daenen. De bonden spreken zich nog niet uit over verdere acties als ook woensdag geen oplossing uit de bus komt.

'Ook als er vandaag een oplossing komt, blijven de vluchten op woensdag geschrapt

Tussen alle reizigers in de vertrekhal, staat toch ook een klas van 35 beteuterde studenten leerkrachtenopleiding van de AP-hogeschool. "Onze vlucht is geannuleerd, maar het is er geen van Brussels Airlines, maar van het Poolse Lot", zegt student Kevin Meuldermans. "Onze piloot staakt voor alle duidelijkheid niet, er zou een ander probleem zijn."

Een speling van het lot, zeg maar.