Direct naar artikelinhoud
TV-programma's

Ontknoping van 'De mol' bekeken door 1,2 miljoen Vlamingen

'Verliezend' kandidaat Bahador, mol Pieter en winnaar Lloyd.Beeld BELGA

Gemiddeld 1.208.699 mensen hebben gisteravond naar de ontknoping van De mol op Vier gekeken. Dat is goed voor een marktaandeel van 60,9 procent bij de 18- tot 54-jarigen, zo meldt de persdienst van de commerciële zender.

Het zesde seizoen van De mol kende gisteravond zijn apotheose met de ontmaskering van priester Pieter Delanoy als de verrader in de groep. Lloyd Vermeulen, een 21-jarige student geneeskunde, haalde in de finale de groepspot van 27.665 euro binnen.

Lees ook onze recap: Wie zal deze mol ooit nog overtreffen?

Vorig seizoen had de finale van het programma gemiddeld 1.130.263 kijkers (42,1 procent marktaandeel) en twee jaar geleden nog 1.177.412 kijkers (48,6 procent). 

Opvallend is wel dat een half miljoen fans uitgesteld naar De mol keek. In totaal 632.362 kijkers volgden de ontknoping volledig live, en zaten dus al bij aanvang van de aflevering voor hun scherm. Dat is meer dan vorig jaar bij de finale: toen waren er 577.844 live kijkers. Door de toename van de live kijkers was deze finale de meest bekeken aflevering in de afgelopen jaren op Vier.

"In totaal 632.362 kijkers volgden de finale volledig live, en zaten dus al bij aanvang van de aflevering voor hun scherm

Het hele seizoen van De mol had de voorbije weken gemiddeld 931.981 kijkers en 50,7 procent marktaandeel op de commerciële doelgroep.

De laatste aflevering van het eerste seizoen van Café De Mol had zondag 1.008.952 kijkers en 49,8 procent marktaandeel. Over het hele seizoen haalde het programma gemiddeld 346.744 kijkers en 21,4 procent marktaandeel.

Lees ook het interview met de mol en de winnaar: "Liegen voor een spelletje mag best"

Songfestival

Eén had het meest last van de finale van De mol. De drie wijzen trok gisteravond maar 745.000 kijkers.

Zaterdag werd de finale van het Eurovisiesongfestival op Eén nog bekeken door 685.181 muziekfans, die haast allen de bijna vier uur durende show live bekeken. Door de vroege exit van de Belgische deelneemster Sennek viel de Vlaamse kijkaandacht voor het liedjesgebeuren wel spectaculair naar beneden. Twee jaar geleden, toen Laura Tesoro de finale wel haalde, keken 1.532.000 Vlamingen naar het Songfestival. Vorig jaar, met de verrassend goede prestatie van Blanche, waren er 1.242.000 gegadigden voor de finale.