Direct naar artikelinhoud
Horeca

We drinken steeds meer water op restaurant: "Tijd dat we water naar waarde schatten"

We drinken steeds meer water op restaurant: "Tijd dat we water naar waarde schatten"
Beeld iStock

Bij een sappige côte à l'os of een smaakvolle bouillabaisse hoort tegenwoordig... een lekker glas water. In zowat de helft van de restaurants werd de afgelopen twee jaar meer water gedronken. "Goed voor de horeca, daar zitten de meeste marges op."

Een Voss uit Noorwegen, Vichy Catalan uit Frankrijk, Solé uit Italië of een Donat Rogaska uit Slovenië: wie dacht bij die smakelijke namen een goed glas rood of wit besteld te hebben, heeft het bij het verkeerde eind. Het zijn waters. En ja, die bestaan in alle soorten en vooral smaken. Meer nog: water wordt steeds populairder aan tafel.

In nagenoeg de helft van de restaurants - 44 procent - werd er de afgelopen twee jaar meer water gedronken, zo bijkt uit een bevraging die het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen deed bij 503 restaurants. Bij 53 procent is de consumptie gelijk gebleven en amper drie procent merkt dat er minder water wordt gedronken. 

De reden voor die populariteit? De toegenomen alcoholcontroles én het feit dat mensen meer op hun gezondheid letten. 11 procent is er van overtuigd dat een initiatief als  Tournée Minérale er voor iets tussen zit. Maar ook, zo zeggen de restauranthouders: water is trendy. "Steeds meer restaurants bieden verschillende watermerken aan, maar ook fruitwaters en 'infused' varianten zijn bijzonder populair", klinkt het. "21 procent heeft zijn aanbod uitgebreid, met ondertussen gemiddeld drie merken in huis."

'Steeds meer restaurants bieden verschillende watermerken aan, maar ook fruitwaters en 'infused' varianten zijn bijzonder populair'

Watercocktails

Voortaan een flesje water bij die biefstuk friet dus. Gezond, maar ook een stuk goedkoper dan een dure fles wijn die restaurants met grote marges op de kaart zetten. Scheuren die dan niet hun broek aan die waterhype? "Helemaal niet", zegt Horeca Vlaanderen. "Het is niet zo dat alle klanten ineens de wijn laten staan voor al dat water. Het werkt complementair: ze bestellen én een glas wijn én een karaf water."

Watersommelier Nils Segers ziet in de watertrend een gigantische opportuniteit voor de horeca: "De uitdaging is om water naar waarde te schatten en het ook op die manier op tafel te zetten. In een mooi glas, op de juiste temperatuur - plat water op kamertemperatuur, bruisend gekoeld - én met verschillende merken op de kaart. Ook watercocktails kunnen. Met komkommer, munt... Daarvoor mag je minstens vijf euro vragen. Als de consument de keuze krijgt, zullen ze nog meer bereid zijn om te betalen. Water zal als koffie gedronken worden als de horeca er op inpikt."

Elk gerecht z'n water

Bij Sofie's Choice in Roeselare weten ze het al langer. Daar staan op de waterkaart vijftien soorten water. "We zagen het voor het eerst op vakantie in Spanje", vertelt Erwin Decabooter, die ook watersommelier is, van Sofie's Choice. "Toen we het niveau van onze zaak optrokken, wilden we de klanten nog meer aanbieden. Voor een Spa Reine of een Bru hoef je niet per se op restaurant, voor een Voss uit Noorwegen of een exclusief Fins water wel. Onze klanten kunnen bij ons genietersmenu niet alleen geselecteerde wijnen, bieren of cherry krijgen, maar ook water dat bij het gerecht past. 'Water is toch gewoon water?', hoor ik vaak. Nee toch. Proef Spa en Vichy, dan weet je het al. Door een zoutig water als Vichy te serveren bij een zoutarm gerecht, ga je de smaak veranderen, da's een heel andere ervaring."

'Voor een Spa Reine of een Bru hoef je niet per se op restaurant, voor een Voss uit Noorwegen of een exclusief Fins water wel'
Erwin Decabooter, Sofie's Choice

Tot slot: in veel zuiderse landen is water gewoon gratis. Waarom het in België niet kan? "Omdat het niet in onze cultuur zit", legt Horeca Vlaanderen uit. "De loonkost en btw is ginder ook veel lager." 

"En omdat water datgene is waar je het meest winst op maakt in een restaurant", besluit restauranthouder Erwin Decabooter.