Direct naar artikelinhoud
Mobiliteit

"Goedkoop en best groen? Rij op aardgas"

Nieuw rapport van CREG over voordelen auto's op aardgas
Beeld BELGA

De meeste chauffeurs hebben er geen flauw benul van, maar auto's op aardgas zijn qua brandstofkosten een stuk goedkoper dan hun tegenhangers op benzine, diesel of elektriciteit. Dat leert een nieuw rapport van energiewaakhond CREG. Vol gas dus?

In termen van brandstofkosten blijken auto's op aardgas in alle simulaties goedkoper dan de andere brandstoffen. Het verschil bedraagt 35 tot 75 procent in vergelijking met benzine- en dieselauto's, 20 procent in vergelijking met elektrische auto's en 60 procent in vergelijking met hybride auto's. Die laatste gebruiken een combinatie van benzine en elektriciteit.

Tegelijk ligt de aankoopprijs van een auto op aardgas niet zo veel hoger. Het gaat gemiddeld om 200 euro meer ten opzichte van een dieselmodel en 2.400 euro meer dan een benzinemodel. In vergelijking met de milieuvriendelijke elektrische en hybride modellen zijn ze een stuk goedkoper. Zo kost een elektrische VW Golf liefst 15.000 euro meer.

Qua brandstofkosten bedraagt het verschil 35 tot 75 procent in vergelijking met benzine- en dieselauto's, 20 procent met elektrische auto's en 60 procent met hybride auto's

Niet populair

Toch zijn auto's op aardgas geen populaire keuze in de garage. Vandaag rijden er ongeveer 10.000 modellen van rond in ons land, waarvan het merendeel in Vlaanderen. 10.000 is niet bijster veel als je weet dat de Europese automobielsector tegen 2030 rekent op een marktaandeel van 12 procent voor auto's op aardgas en 20 tot 30 procent voor 'gasvrachtwagens'.

Volgens de CREG is de verklaring voor die beperkte populariteit dubbel. Enerzijds zijn er nog veel te weinig tankstations voor auto's op aardgas. Momenteel zijn er 91 in heel België en er zijn er nog zo'n dertig in aanbouw. Anderzijds bieden slechts zeven autoconstructeurs (vooral de Duitse merken en Fiat) modellen aan die op aardgas kunnen rijden.

"Auto's op aardgas hebben ook nog altijd te lijden onder het imago van de allereerste generatie, waarmee je niet in een parkeergarage mocht staan", vertelt Tony Verhelle, hoofdredacteur van het magazine Autowereld. "Maar intussen is dat al lang geen probleem meer. Die verbodsbordjes aan de ingang van parkings moeten dringend weg."

De analyse van Verhelle: chauffeurs die weinig kilometers malen – de gemiddelde Belg rijdt dagelijks maar 40 kilometer – kiest eigenlijk nu al best voor een elektrische auto. Voor chauffeurs die veel kilometers doen en niet afhankelijk kunnen zijn van hun batterij, is een automodel op aardgas een goedkoop en behoorlijk milieuvriendelijk alternatief.

Leasing

Op milieuvlak stoten aardgasmotors (CNG) 75 tot 90 procent minder fijn stof en stikstofoxiden uit dan benzine- en dieselmotoren. De CO2-uitstoot is 7 tot 16 procent lager en de motor maakt bovendien maar half zoveel lawaai.

Ook de CREG ziet opportuniteiten. "Uit deze studie blijkt dat aardgas uit economisch en ecologisch standpunt een relevante keuze is, zowel voor privé- als voor leasewagens. Toch blijft aardgas, in tegenstelling tot elektromobiliteit, nog relatief onbekend voor het grote publiek, de media en de politieke wereld", noteert de energiewaakhond.

Verhelle verwacht vooral meer van de leasemaatschappijen. "Het is ongelooflijk hoe conservatief die denken. Ze gaan er nog altijd verkeerdelijk vanuit dat dieselmodellen de meeste restwaarde hebben. Maar de komende jaren zal die waarde allicht in mekaar stuiken. Ze moeten bedrijven meer keuze aanbieden, en dus zeker ook auto's op aardgas."

Verkeerde zijweg

Niet iedereen is het hiermee eens. "Auto's op aardgas zijn een moeilijke kwestie. Voor consumenten zijn ze nu inderdaad een betere optie dan een benzine- of dieselauto. Maar tegelijk moeten we beseffen dat gas een fossiele brandstof blijft en dat we om onze klimaatdoelen te halen tegen 2030 alleen nog voor 100 procent groene auto's mogen kopen", zegt Mathias Bienstman van Bond Beter Leefmilieu (BBL). "Nu voluit inzetten op aardgas is een verkeerde zijweg inslaan."

Bienstman richt zich dan vooral tot de politici: "Die moeten snappen dat auto's op aardgas een heel beperkte levensduur hebben. Binnen een paar jaar zullen de elektrische auto's volledig doorbreken. Daar moeten ze de infrastructuur van ons land op voorbereiden. De studie van de CREG is interessant, maar mag ons niet het foute pad op leiden."

De CREG nuanceert de kritiek. "Elk voertuig heeft een impact op het klimaat. Ook elektrische auto's. Hun elektriciteit moet ergens worden geproduceerd. Hun batterijen moeten worden gerecycleerd", klinkt het. "Voertuigen die rijden op diesel, benzine of aardgas zullen vermoedelijk nog tientallen jaren bestaan. Elke propere auto op aardgas die er dan bijkomt is een aanwinst voor het milieu en zeker voor de luchtkwaliteit."