Wegcode wordt aangepast: dit verandert allemaal
De vorige wegcode is al veertig jaar oud, en daarom ligt een voorstel klaar voor een nieuwe versie. De update van federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR) is nu in een vroege fase gelekt. Het nieuwe verkeersreglement heeft onder meer extra aandacht voor fietsers, hoverboards en segways.
Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) is grotendeels tevreden over de federale plannen om de wegcode in 2021 bij te sturen. “We dringen daar al langer op aan. Het ziet ernaar uit dat tegemoetgekomen werd aan onze verschillende vragen, zoals extra voordelen voor fietsers.” Alleen de timing is de N-VA-minister een doorn in het oog. Volgens Weyts gaat het om zaken die dit jaar nog kunnen aangepakt worden. "Ik zie niet waarom we zouden wachten. Dat kan nog dit jaar worden ingevoerd via een kb op federaal niveau", aldus Weyts.
Meer aandacht voor fietsers
In de nieuwe code is vooral meer aandacht voor de fiets en voor andere moderne vervoersmiddelen zoals speedbikes en hoverboards. Zo zouden er kruispunten met verkeerslichten komen waarbij alle auto’s voor het rode licht staan als alle fietsers mogen doorrijden, het principe van het 'vierkant groen' waar onder andere in Antwerpen mee geëxperimenteerd wordt.
Er zouden daarnaast ook meer fietszones komen, waarin fietsers altijd voorrang hebben en waarin auto’s maximum 30 km per uur mogen rijden. Auto's mogen de fietsers er niet inhalen. Dat kan nu enkel in aparte fietsstraten.
Kinderen tot tien jaar mogen dan weer altijd op de stoep rijden (nu tot 9 jaar), hoverboards en segways worden toegestaan als ze maximum 25 km per uur rijden en ook fietsers op speedbikes of speed pedelecs krijgen nieuwe rechten. Zij mogen net als gewone fietsers naast elkaar rijden in de bebouwde kom.
Andere opvallende veranderingen
• Zebrapaden binnen de dertig meter moeten niet meer verplicht gebruikt worden, de minimale afstand verandert naar twintig meter.
• Voetgangers en fietsers krijgen meer ruimte. Buiten de bebouwde kom moeten automobilisten 1,5 meter afstand laten.
• Het is niet meer verplicht de gevarendriehoek te plaatsen op autosnelwegen, als je in de plaats je vier knipperlichten opzet.
• Motorrijders die inhalen tijdens een file, mogen hun vier richtingsaanwijzers gebruiken.
• Het wordt verboden een rotonde bij de eerste afslag te verlaten voor wie op de linkse rijstrook rijdt wanneer er twee rijstroken zijn.
• Kinderen tot drie jaar moeten verplicht in een fietsstoeltje zitten met een rugsteun en voetsteunen. De kinderen moeten vastgegespt worden.
• Rij je op een weg met meerdere rijstroken en nadert er een ambulance, brandweer of politiewagen met sirene en zwaailicht, dan moeten bestuurders in de linkerrijstrook naar links uitwijken, bestuurders in de rechterrijstrook naar rechts. Zo wordt een reddingsstrook gevormd, die nu in de praktijk al vaak wordt toegepast.
Genderneutrale verkeersborden
In de toekomst zullen verkeersborden genderneutraal zijn. Vroeger stonden op de borden soms figuren met rokjes of petten, maar voortaan worden alle figuren neutraal gestileerd.
Er komt ook een bord dat waarschuwt voor mist op de weg. De afbeelding zal vooral op mobiele verkeersborden gebruikt worden.
Een ander bord waarschuwt mensen als ze op een weg rijden waar sporen liggen. Dat komt vooral van pas in grootsteden, waar automobilisten en fietsers vaak over tramsporen moeten rijden. Vooral voor fietsers kunnen tramsporen erg gevaarlijk zijn.
Geen revolutie, wel evolutie
De nieuwe wegcode zal ten vroegste in 2021 gelden, want ze moet nog voorgelegd worden aan de verschillende gewesten. Omdat er ook heel wat nieuwe verkeersborden komen, en oude weggehaald worden, geldt er wel een overgangsbepaling tot 2030.
Het instituut voor de verkeersveiligheid Vias noemt de nieuwe wegcode een "evolutie, geen revolutie". "Nee, we gaan niet opeens links rijden vanaf 1 januari 2021", zegt woordvoerder Stef Willems. "Het is wel de bedoeling om de wegcode hedendaagser, bevattelijker en logischer te maken. In plaats van telkens weer een nieuw artikel toe te voegen, waardoor de wegcode op een koterij begint te lijken, krijgt het gebouw nu een doorlichting waarbij zaken die bij elkaar horen ook bij elkaar worden gezet."
"Belangrijk in de modernisering is dat er aandacht is voor de hedendaagse context waarin mensen zich verplaatsen", zegt Willems. "Dus is er voortaan ook veel aandacht voor bijvoorbeeld voor fietszones, omdat mensen meer en meer de fiets gebruiken. Ook met e-bikes en pedelecs, die vroeger niet bestonden, is er nu aandacht. Dat vertaalt zich ook in het opstellen van de regels."
Veertig jaar geleden was een zogeheten 'groen vierkant' ondenkbaar, omdat men het verkeer vanuit automobilistenperspectief bekeek. Vandaag is het besef doorgedrongen dat je kwetsbare weggebruikers, zoals fietsers of voetgangers, in alle richtingen tegelijk groen licht kan geven, terwijl het rood blijft voor de auto's."
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM98
“Ik verdien 1.900 euro per maand”: meer dan de helft van de Vlamingen praat open over hun loon, maar wat als je collega meer verdient?
-
Brussels Airlines vecht nieuwe omgevingsvergunning voor Brussels Airport aan
Brussels Airlines stapt naar de Raad voor Vergunningsbetwistingen tegen de nieuwe omgevingsvergunning voor Brussels Airport omdat volgens de luchtvaartmaatschappij de Europese regels niet werden gerespecteerd. -
PREMIUM24
ONZE OPINIE. “Dat politici durven tonen dat ze soms een bloedhekel hebben aan elkaar, maakt van hen net mensen van vlees en bloed”
“Dit keer gaan Donald Trump en Joe Biden niet met elkaar in debat voor de presidentsverkiezingen. Ze gaan een weekend samen in een kasteel doorbrengen, laten zich filmen en koken samen spaghetti bolognese.” Wat in de VS ondenkbaar zou zijn, gebeurt in Vlaanderen wel voor het VTM-programma ‘Het conclaaf’. “Politiek is in dit land veel menselijker dan het cliché ons vaak wil doen geloven”, schrijft hoofdredacteur Dimitri Antonissen. -
-
LIVE UPDATE
“Ergste overstromingen ooit in Voeren” erkend als ramp
Voeren -
64
Energieregulator CREG: ruim 1,2 miljoen Belgen betalen 1.000 euro per jaar te veel voor energie en gas
Meer dan 1,2 miljoen gezinnen betalen tot 1.000 euro per jaar te veel voor elektriciteit en gas. Dat zegt de federale energieregulator CREG, die zijn internettoepassing vernieuwde waarmee consumenten kunnen nagaan of ze te veel betalen. De energieleveranciers zijn echter niet opgezet met deze boodschap. “We hebben twijfels bij de cijfers en missen nuance", klinkt het. -
Antwerpse politie heeft handen vol met verschillende trouwstoeten
Het lijkt wel trouwseizoen, in heel de stad had de politie vandaag de handen vol met trouwstoeten. Her en der verliepen die rustig, maar in de namiddag waren er toch verschillende flagrante inbreuken op de wegcode, onder andere op het Zuid, aan de Haantjeslei en de Belegstraat. -
Independer
LEZ in België: in welke steden riskeer je 350 euro boete vanaf een derde overtreding?
-
Jobat
Ecocheques komen er opnieuw aan, maar wat kan je er allemaal mee betalen? “Zelfs voeding en hotels”
-
WERVIK
Veiligste routes naar school in kaart gebracht
De stad heeft de veiligste fietsroutes op weg naar school in kaart gebracht. Na de paasvakantie worden die routes ook aangeduid met pijlen. Met de invoering van een schoolstraat en de aankoop van 25 helmen voor de scholen neemt het stadsbestuur nog maatregelen om de veiligheid van de fietsers te verhogen. -
14
Petanque-liefhebbers willen af van alcoholverbod: “Volgens mijn enquête is 70% van de spelers en toeschouwers tegen”
De heisa rond het alcoholverbod op provinciale en Vlaamse kampioenschappen petanque blijft duren. Spelers die wel nog graag een pastis of een biertje nuttigen tijdens de uitoefening van hun hobby, zwaaien nu met een enquête. Daaruit zou blijken dat een meerderheid (70%) tegen het verbod is. Petanque Federatie Vlaanderen wil de resultaten ‘in alle rust’ bekijken. “Maar wel pas na het seizoen, de komende kampioenschappen zullen we alcoholtesten blijven uitvoeren.” -
PREMIUM
Palestijnen voor het eerst grootste groep asielzoekers in ons land: om hoeveel mensen gaat het?
325 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageermarika Rock
Arika Cécile
Michel Philippe
Marinka Dumon
Christine-hammou Bruxelles