Een update van de wegcode ligt al jaren op de tafel.
Volledig scherm
Een update van de wegcode ligt al jaren op de tafel. © Photo News/rv

Wegcode wordt aangepast: dit verandert allemaal

De vorige wegcode is al veertig jaar oud, en daarom ligt een voorstel klaar voor een nieuwe versie. De update van federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR) is nu in een vroege fase gelekt. Het nieuwe verkeersreglement heeft onder meer extra aandacht voor fietsers, hoverboards en segways.

325 reacties

  • marika Rock

    5 maanden geleden
    Verkeersborden om mist of tramsporen aan te geven….dat zien we toch zonder die borden? En genderneutrale borden? Wat is daar de meerwaarde van? Allemaal kosten voor niets! En wanneer komt er een theoretisch en praktisch examen voor de fietsers? Dat zou pas nuttig zijn.
  • Arika Cécile

    5 jaar geleden
    Wat een belachelijke regels. Waarom met dingen komen die nergens anders worden toegepast. België gaat zijn eigen weg. Verzint gewoon regels waarvan helemaal niet bewezen is of het werkt. En elektrische step mag nu 25 km per uur maar zonder verplichte helm. Levensgevaarlijk volgens spoedartsen. Simpel op te lossen: geef gewoon gratis een helm bij elke stap. Ze kosten genoeg.
  • Michel Philippe

    6 jaar geleden
    Ik heb niets tegen fietsers, maar ik stel vast dat ze meestal de verkeersreglementen niet toepassen, plots voor de neus van een automobilist de weg oversteken zonder waarschuwing enz. Een automobilist moet in principe ogenblikkelijk kunnen stoppen, maar er bestaat zoiets als een REACTIETIJD. Ik denk dat het gros van de mensen niet graag iemand omver rijdt.
  • Marinka Dumon

    6 jaar geleden
    Hoe je een rotonde correct op- en afrijdt staat al jaren op internet. Alleen wordt het niet toegepast door een hoop 'snelle' weggebruikers. Er is een reden waarom velen op de buitenste baan blijven rijden. Daar is reeds onderzoek naar gedaan - in Brussel - meen ik me te herinneren.
  • Christine-hammou Bruxelles

    6 jaar geleden
    Sommige fietsers zouden ook een theoretisch examen moeten afleggen denk ik, de helft zou geen fiets meer mogen gebruiken,