Direct naar artikelinhoud
Energie

Olie- en gasbedrijven halen 'olie' en 'gas' uit hun bedrijfsnamen

Een boorplatform van Equinor, tot voor kort Statoil, in Stavanger, Noorwegen.Beeld REUTERS

Zelfs olie- en gasbedrijven willen niet meer met olie en gas worden geassocieerd. Deze week kondigde de Noorse oliereus Statoil aan zijn naam te veranderen in het Equinor. "Een naam met olie erin zou steeds meer in ons nadeel werken", aldus topman Eldar Saetre tegen persbureau Reuters. "Onze naam was prima voor de afgelopen vijftig jaar, maar dat geldt denk ik niet voor de komende vijftig jaar." Hij hoopt te voorkomen dat jong talent wordt afgeschrikt door de olie-associatie.

Uniek is de naamwijziging van Statoil – pardon, Equinor – bepaald niet. Zo veranderde GDF (Gaz de France) Suez zijn naam in Engie, heet Penn West Petroleum nu Obsidian Energy en noemt Neste Oil zichzelf tegenwoordig gewoon Neste. En dat is slechts een greep uit de naamsveranderingen van de jongste drie jaar.

Imago doet ertoe voor petroleumbedrijven, denkt merkenexpert Bas Kist van merkenbureau Chiever. "Merken hechten er momenteel veel waarde aan om zich zo duurzaam en gezond mogelijk te presenteren. Vooral jonge mensen zijn daar gevoelig voor."

Danish Oil and Natural Gas heeft zijn naam veranderd in Ørsted.Beeld -

Imago

Deze maand nog bleek uit een peiling van het Financieele Dagblad onder technische studenten en headhunters dat werken bij Shell aan populariteit verliest. Reden: het ‘vieze’ imago. Ben van Beurden, bestuursvoorzitter van Shell, erkende toen dat het imago van zijn bedrijf problemen oplevert op de arbeidsmarkt.

De naamsveranderingen van oliebedrijven passen volgens Kist in een trend. "Allerlei bedrijven kijken of hun merk nog wel past in deze groene tijd." Hij noemt McDonald’s dat zijn logo aanpaste van rood met geel naar donkergroen met geel, passend bij het milieubewuste en gezonde imago dat het wil uitstralen. "En je wilt niet weten wat zo’n aanpassing kost."

'Allerlei bedrijven kijken of hun merk nog wel past in deze groene tijd'
Bas Kist, merkenexpert

Ook speelt mee dat petroleumbedrijven verder beginnen te kijken dan olie en gas en zich dus liever als energiebedrijf profileren. Zo ging oliegigant BP – wat overigens aanvankelijk stond voor British Petroleum – vorig jaar een partnerschap aan met zonne-energiebedrijf Lightsource. Shell kocht het Nederlandse NewMotion, dat Europa’s grootste ladingsnetwerk voor elektrische auto’s bezit. Voorlopig blijven olie en gas met afstand de grootste bron van inkomsten voor beide bedrijven.

Voormalig Danish Oil and Natural Gas, het grootste energiebedrijf van Denemarken, gaat een stuk sneller: dat wil per 2023 stoppen met steenkool en verkocht vorig jaar zijn olie- en gastak. Groene energie krijgt de volle aandacht. Logisch dat ook dit bedrijf zijn naam veranderde: het heet nu Ørsted.