Omwonenden en milieuactivisten klagen Erdogans "megalomane kanaal" aan: 150 meter breed, 45 kilometer lang
Nog dit jaar moet de bouw beginnen van wat de Turkse president Recep Tayyip Erdogan ooit zelf zijn "megalomane project" noemde: een 150 meter breed en 45 kilometer lang kanaal dwars door de ecologisch waardevolle achtertuin van Istanboel. De nieuwe verbinding tussen de Zwarte Zee en de Zee van Marmara moet de drukke Bosporus verlichten, claimt de Turkse regering. Maar omwonenden en milieuactivisten vrezen vooral de negatieve impact op de omgeving.
"Er is het Suez-kanaal, er is het Panama-kanaal, en als God het wil is er binnenkort ook het Istanboel-kanaal", zei toen nog premier Erdogan bij de eerste voorstelling van het project in 2011. Jarenlang wordt het plan al bestudeerd en becijferd, dit jaar moet er eindelijk met de bouw gestart worden, zo maakt de Turkse regering zich sterk.
Maar nu het project steeds concreter wordt, neemt ook het protest toe. Het nieuwe kanaal zal de regio rond Istanboel dan ook ingrijpend veranderen. De stad is nu al door de Bosporus, de natuurlijke zee-engte tussen de Zwarte Zee en de Zee van Marmara, verdeeld in een oostelijk en westelijk deel. Met het nieuwe kanaal, dat tegen 2023 ten westen van de stad, naast het Europese deel van Istanboel komt te liggen, wordt dat deel een eiland.
Prestigeproject
Bedoeling is volgens de Turkse regering de Bosporus te verlichten: met 43.000 schepen die er vorig jaar passeerden, is die 30 kilometer lange verbinding de drukste zeeroute ter wereld. De trafiek van schepen is er bijvoorbeeld drie keer zo groot als op het Suez-kanaal, en schepen moeten soms dagenlang geduld hebben om er door te varen. Doordat de schepen moeilijke manoeuvres moeten uitvoeren op het bochtige parcours, is er enkel eenrichtingsverkeer mogelijk.
Toch vragen critici zich af of het nieuwe kanaal echt nodig is. De trafiek op de Bosporus mag dan immens zijn, ze nam op tien jaar tijd wel met een kwart af. Is Erdogans plan, dat hij zelf "megalomaan" noemde, dan niet meer dan een prestigeproject met een immense impact op natuur en mens?
"Catastrofe voor milieu en mens"
Want dat is waar bewoners en milieuactivisten zich zorgen om maken. Het nieuwe kanaal, met een kostprijs van een kleine 15 miljard euro, snijdt niet alleen dwars door een 8.500 jaar oude archeologische site, ook een twintigtal dorpen, een ecologisch waardevolle lagune en talloze landbouwgronden zullen getroffen worden.
Zelfs de nationale ingenieurs- en architectenvereniging TMMOB is tegen het plan. In de regio wonen meer dan 350.000 mensen, en het kanaal zal niet alleen een milieuramp zijn, maar ook een catastrofe voor de bevolking, klinkt het. Twee bassins, die samen goed zijn voor een derde van de watervoorziening voor Istanboel, zullen vernietigd worden. Het zuurstofgehalte van de Zwarte Zee zal stijgen, met een impact op de dieren in het gebied.
"Regering geeft ons een aalmoes"
De Spaanse krant El Pais sprak met een aantal landbouwers die waarschijnlijk hun graslanden zullen moeten afstaan waar nu nog duizenden buffels grazen. "Als Erdogan hier zijn kanaal bouwt, is alles voorbij. De regering geeft ons een aalmoes, en wij zullen moeten gaan." Een andere boer, die gewassen verbouwt, klaagt nu al steen en been over de vele bouwwerken in de buurt. "Onze vruchten groeien niet meer. Wanneer ik geen graan meer kan verbouwen, waarmee gaan ze dan hun brood bakken in Istanboel?"
Protest haalt voorlopig niets uit. Persbureau Reuters ging naar een bewonersvergadering in een van de getroffen dorpen en zag hoe bezorgde burgers de zaal niet binnen konden omdat die al volzet was. Ze werden tegengehouden door agenten van de oproerpolitie, compleet in gevechtsuitrusting en tot de tanden gewapend.
Binnen zaten arbeiders van de nabijgelegen luchthaven in aanbouw, die met bussen door de overheid waren aangevoerd. Zij toonden zich vooral tevreden dat er na de bouw van de luchthaven, die in oktober klaar moet zijn, nog jarenlang een garantie op werk was. De bewoners moesten ondertussen buiten blijven met hun kritische vragen. "Niet zij, maar de eigenaars van deze gronden moeten binnen zitten", zei Oktay Teke, burgemeester van het dorp Sazlibosna. "Als er land wordt onteigend, zal het ons land zijn. Wij zullen onze huizen kwijt geraken."
"Of ze het nu willen of niet, we zullen het Istanboel-kanaal bouwen", verklaarde Erdogan enkele maanden geleden al.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Invloedrijke psycholoog en Nobelprijswinnaar Daniel Kahneman op 90-jarige leeftijd overleden
-
Turkije bouwt luchthaven die Heathrow doet verbleken
Istanboel zal ten laatste tegen 2018 over een derde internationale luchthaven beschikken. De megaluchthaven zal jaarlijks tot 150 miljoen passagiers afhandelen. -
Mijnenergie
Benzine, diesel of elektrisch: wat is de goedkoopste brandstof?
Exact een week geleden steeg de maximumprijs voor benzine 95 tot 1,784 euro per liter. Dat is meteen het hoogste niveau in vijf maanden tijd, en ondanks een lichte daling blijft de dieselprijs eveneens hoog. Daartegenover staan de sterk gedaalde stroomprijzen. Mijnenergie.be ging na wat dat betekent voor het prijsverschil tussen rijden op fossiele brandstof en rijden op elektriciteit. -
-
Update
Plannen voor gigantisch kanaal door Istanboel
-
Tesla wil af van iconische lopende band: op naar “revolutionair” nieuw productiesysteem?
De Amerikaanse fabrikant van elektrische wagens Tesla is van plan om af te stappen van de lopende assemblageband, die na de introductie door Henry Ford zowat honderd jaar geleden de norm geworden is voor de autoproductie. Tesla wil een andere aanpak, waarbij onderdelen van een auto gelijktijdig in specifieke ruimtes gebouwd worden, om uiteindelijk samengevoegd te worden. Dat bericht het financiële persagentschap ‘Bloomberg’ donderdag. Tesla zelf spreekt van een “revolutionair” nieuw systeem. -
Macron deelt meme over 'huwelijk' met Braziliaanse president Lula
De Franse president Emmanuel Macron heeft donderdagavond een meme gedeeld over zijn ‘huwelijk’ met de Braziliaanse president Lula. Macron postte een screenshot van de film ‘La La Land’ waarin de gezichten van Emma Stone en Ryan Gosling vervangen werden door die van Macron en Lula. -
Livios
Gebruik azijn nooit op beton of natuurstenen die kalk bevatten: zo ga je wél voor een brandschoon en schadevrij terras
-
PREMIUM2
Wat gebeurde er met Émile (2,5)? Franse politie hoopt dat grootschalige reconstructie vandaag duidelijkheid brengt
-
Door Hamas gegijzelde vrouw (40) getuigt over seksueel misbruik: “Nadat ik me had gewassen, stond hij daar plots”
Amit Soussana, een 40-jarige vrouw die bij de raid door Hamas op nederzettingen in Israël op 7 oktober 2023 werd ontvoerd, is tijdens haar gevangenschap in Gaza seksueel misbruikt. Dat vertelt de vrijgelaten gijzelaar aan ‘The New York Times’, die de vrouw urenlang kon spreken. “Nadat ik me had gewassen, stond hij plotseling in de deuropening.” -
KIJK. Simulator toont wat er exact gebeurd is aan boord van vrachtschip dat tegen brug in Baltimore voer
Een crash van het vrachtschip de Dali tegen de Francis Scott Key Bridge in Baltimore op dinsdag heeft meerdere mensen het leven gekost. Kapitein Morgan McManus geeft een beeld van het ongeluk aan de hand van een vrachtschipsimulator. Hij legt stap voor stap uit wat een black-out van een schip juist betekent en wat de bemanning van het vrachtschip geprobeerd heeft om in allerijl een aanvaring met de steunpilaar van de brug alsnog te vermijden. -
Livios
Zonnepanelen en thuisbatterij met stekker straks ook in België toegelaten? “Lagere kosten, maar ze leveren minder op”
29 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageersaban ulker
Mustafa Sipahi
Mustafa Sipahi
hasso Naciye
Jef Heffens