Direct naar artikelinhoud
Luchtkwaliteit

Brussel stapt samen met Madrid en Parijs naar Europees Hof van Justitie: "Europese uitstootnormen te laks"

File in Brussel.Beeld Photo News

Brussel-stad stapt samen met Parijs en Madrid naar het Europees Hof van Justitie. Ze vinden de Europese uitstootnormen voor dieselwagen te laks en vragen een schorsing van de bestaande regels. "Ze hebben een punt, maar zouden zelf ook meer kunnen doen."

De grootsteden Brussel, Parijs en Madrid verzetten zich tegen de Europese uitzonderingsregels voor autoconstructeurs rond de uitstoot van stikstofoxide (NoX) "Een vergunning om te vervuilen", noemt Brussels burgemeester Philippe Close (PS) het in een communiqué. Samen met 1.500 particulieren stappen ze nu naar het Europees Hof van Justitie. 

In 2007 werd door de Europese Commissie de uitstootlimiet vastgelegd op 80 milligram stikstofoxide per kilometer.  Maar twee jaar geleden leerde Dieselgate ons dat er gesjoemeld wordt met die regels en dat auto's in werkelijkheid helemaal die norm niet halen. Om die reden verplichtte Europa hen om ook de limiet te halen in reële rij-omstandigheden. 

'We betwijfelen of het een oplossing is om de regelgeving op te schorten. We hebben net strengere regels nodig'
Joeri Thijs, Greenpeace

Maar de auto-lobby slaagde erin heel wat uitzonderingen te verkrijgen. Zo mogen ze tijdens tests de norm met 110 procent overschrijden, waardoor de uitstoot in de praktijk niet op 80, maar op 168 milligram per kilometer ligt. Tegen 2021 moet dat 120 milligram per kilometer worden, wat nog steeds ver van de beoogde 80 ligt. 

De steden pikken dat niet meer, te meer omdat zij wel moeten voldoen aan strenge Europese normen inzake luchtkwaliteit. Volgens hen zijn daarom de uitstootlimieten in strijd met de Europese wetgeving. Ze willen dan ook de huidige regelgeving over de uitstootnormen geschrapt zien. 

WHO

"De drie steden hebben zeker een punt", zegt Joeri Thijs van Greenpeace. "Europa heeft te weinig maatregelen genomen na Dieselgate. Wat dat betreft zijn we het met hen eens. Maar we betwijfelen of het een oplossing is om de regelgeving op te schorten. We hebben net strengere regels nodig."

Europarlementslid Bart Staes (Groen) is het daarmee eens. "Het is goed dat de steden Europa wijzen op hun verantwoordelijkheid als het gaat over die uitstootnormen. De wetgever is inderdaad veel te laks geweest. Maar het opschorten van de wetgeving is niet de juiste manier."

Beiden benadrukken dat de Europese regelgeving inzake luchtkwaliteit relatief streng is, maar verbleekt in vergelijking met de normen die de Wereldgezondheidsorganisatie. Thijs: "Volgens gezondheidsexperts moet het eigenlijk nog veel strikter."

Hoorzitting

Steden hebben geen zeggenschap over de uitstootnormen van dieselwagens. "Dat ze hiervoor Europa op de vingers tikken is dus terecht", zegt Thijs. "Maar anderzijds kunnen steden ook wel meer doen om hun luchtkwaliteit te verbeteren. Parijs bijvoorbeeld heeft vorige maand een ambitieus klimaatplan goedgekeurd. Daar willen ze alle dieselwagens bannen tegen 2024 en alle benzinewagens tegen 2030. Brussel kan wat dat betreft beter."

'Het is goed dat de steden Europa wijzen op hun verantwoordelijkheid als het gaat over die uitstootnormen'
Bart Staes, europarlementslid Groen

Of de steden hun slag zullen thuishalen, is moeilijk te zeggen. Dat het Europees Hof al een hoorzitting heeft toegestaan hierover is al een eerste overwinning. "Het is heel moeilijk in te schatten of ze van het Hof gelijk zullen krijgen", zegt Joeri Thijs. 

Ook raakte bekend dat zes landen zich bij datzelfde Hof moeten verantwoorden voor hun slechte luchtkwaliteit. Het gaat om Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Italië, Hongarije en Roemenië. Deze lidstaten schenden al jaren de afgesproken grenswaarden voor luchtkwaliteit.