"In "Game of thrones" speelt muziek écht een rol": ontdek hier hoe

Componist Ramin Djawadi komt de muziek van de fantasyreeks "Game of thrones" live dirigeren in het Antwerpse Sportpaleis. Wat maakt die muziek zo bijzonder? Dat ze net zo spannend en verhalend is als alle andere elementen van de succesreeks, en slim en complex in elkaar zit. 

Niets dan superlatieven over de televisiereeks "Game of thrones", een wonderlijke mix van fictieve middeleeuwse geschiedenis en fantasy. De juiste acteurs, intelligente dialogen, weelderige decors en kostuums, locaties die tot de verbeelding spreken, een ijzersterk verhaal. Fans wachten het laatste, achtste seizoen af, in 2019.

De reeks spreekt een wereldpubliek aan, omdat eens te meer de grote levensthema’s worden herverteld: familie, liefde, eer, verraad, vaderland, ballingschap, macht, verblinding, goed en kwaad in elke mens. “Niemand zit te wachten op iets nieuws, iedereen wacht op een nieuwe versie van iets ouds,” zei  schrijver Tim Parks ooit.

Elk huis zijn lied

Behalve visueel prikkelend is "Game of thrones" ook een feest voor de oren. En dan heb ik het niet over de zoevende zwaarden. De muziek, gecomponeerd door Ramin Djawadi, vertelt ook een verhaal. Het begint al met de titelscore, met een sfeervolle, krachtige, diepe cello. Een melodie om te blijven neuriën, en daaronder in de diepte een mooie ostinato.

Voor elke clan, ja zelfs voor bijna elk personage schreef Djawadi een apart leitmotiv. Die liet hij gedoseerd op de kijker los, “omdat het er anders veel te veel ineens waren”.  Mooi is ook dat hij de thema’s laat evolueren met de personages, soms in intieme, dan weer in bombastische arrangementen.

De Starks in het noorden worden begeleid door een somber, traag, statig en plechtig thema.  Hier onder te beluisteren.

De Lannisters hebben als lijflied “The Rains of Castamere”, een ijzingwekkend lied over een rivaliserende familie die het niet meer kan navertellen. De dwerg Tyrion Lannister fluit het deuntje al eens, maar het weerklinkt vooral in al zijn gruwelijke glorie, onderkoeld gebracht door een strijkje, tijdens de "Red Wedding", waar een groot aantal Starks in een hinderlaag lopen en over de kling worden gejaagd.

“The Rains of Castamere” leeft ook buiten de tv-reeks om, in een versie van The National en eentje van Sigur Rós. Met respectievelijk een bas- en een hoge kopstem! (luister hier onder)

Overigens brengt Jónsi van Sigur Rós het nummer in eigen persoon in de reeks, in een cameorol als troubadour, op de trouw van koning Joffrey. Net zoals Ed Sheeran ook eens in een bos opduikt als middeleeuwse bard. 

Daenerys Targaryen heeft een uitgesproken oosters aandoend muzikaal thema, op het ritme van de trage vleugelslagen van haar drie draken. (Luister hier onder).

Geen fluiten of ijle stemmen zoals dat in fantasy wel eens gebruikelijk is: Ramin Djawadi gebruikt bijzondere instrumenten. Didgeridoos voor de Wildlings; een Armeense duduk, een soort hobo, voor de Dothraki of een cimbalom of een dulcimer voor Arya. Beluister haar muziek hier onder. 

In "Game of thrones" speelt de muziek echt een rol. Wanneer ze te horen is, heeft ze op dat moment  iets te vertellen. 

Ramin Djawadi

Ramin Djawadi (°1974) is de zoon van een Duitse moeder en een Iraanse vader. Hij trok naar de VS om er muziek te studeren en leerde de stiel in de studio van de Duitse stercomponist Hans Zimmer ("Gladiator", "Pirates of the Carribean").  Djawadi schreef al een heel palmares bij elkaar, zowel muziek voor films ("Ask the Dust", "Iron Man" en animatiefilms als "Sammy’s Aventures" en "Fly Me To The Moon" van de Belgische 3D-filmer Benoît Stassen), televisiereeksen ("Prison Break", "Westworld") en games. Dat leverde hem Emmy- en Grammynominaties op. Als kind al gaf hij zijn oren de kost bij westerns als “The Magnificent Seven”.  Bekijk hier onder hoe hij het componeren van "Game of thrones" aanpakte.

Opmerkelijk ook hoe slim Djawadi het verhaal mee vormgeeft met zijn muziek. Soms geeft een thema iets anders weer dan wat je ziet; is het een clue. Als bijvoorbeeld het zwaard van Ned Stark wordt omgesmeed tot twee zwaarden voor de Lannisters, dan hoor je beide muzikale thema's. Als een raaf het nieuws brengt van de dood van Jon Arryn, dan weerklinkt het leitmotiv van lord Baelish, hoewel de kijker pas vele afleveringen later te weten komt dat Arryn het slachtoffer werd van de kuiperijen van die Petyr "Little Finger" Baelish.

Ramin Djawadi gooit ook al eens meerdere muzikale motieven in de blender, met een bedoeling.  In het liefdesthema van Jon Snow en Daenerys Targaryen hoor je fragmenten van Drogo en Ygritte, hun vroegere, overleden geliefden.

“Als componist kun je het publiek in de juiste of in de verkeerde richting sturen,” zegt Djawadi. Zo hebben fans al eens de thema’s van Jon Snow en Daenerys Targaryen in elkaar geschoven. De puzzelstukken blijken te passen. Wat dat over die twee protagonisten zegt, dat is voer voor de laatste reeks "Game of Thrones".

Covers

Hoe dan ook, Ramin Djawadi's muziek is geliefd, te oordelen aan de vele versies van de intromuziek op YouTube, op doedelzak, trombone, sitar en andere instrumenten. Bekijk hier onder een klassieke, een western- en een New Orleanscover.

Ook het vermelden waard, hoewel componist Ramin Djawadi daar voor niets tussenzit, is de musicalversie van "Game of thrones", in een zotte bui geschreven door Chris Martin van Coldplay, voor het goede doel, en gezongen door de acteurs.

Meest gelezen