Videospeler inladen...

Zo boekt u zonder zorgen een huurauto in het buitenland

Meer dan 500 Belgische consumenten hebben vorig jaar een klacht ingediend tegen een autoverhuurbedrijf in het buitenland, zo meldt het Europees Centrum voor de Consument. Het gaat over onterecht aangerekende kosten, dubbel betaalde verzekeringen of zogezegde schade achteraf. Net voor de zomer zet Radio2 op een rij hoe u zich niet laat vangen. 

1. Waarop letten bij de boeking

  • Een auto boeken kan via uw reisorganisator of via een website. Bij een reisorganisator kan u rekenen op de jarenlange ervaring, via het internet moet u goed opletten of het een koepelwebsite is van verschillende merken, dan wel een rechtstreekse aanbieder van huurauto's. 
  • Soms kan het interessant zijn om de goedkoopste prijs ook nog eens rechtstreeks uit te rekenen op de website van die aanbieder, zo vervalt misschien ook nog een eventuele commissie. Neem wel de tijd om alle voorwaarden te lezen. 
  • Als u tijd heeft, is het beter om vooraf een wagen te boeken. Ter plaatse, is de verkoper niet altijd de taal machtig en kan u niet altijd alle informatie rustig nalezen. Zo komt u soms voor verrassingen te staan. 
  • Vul het uur dat u de auto wil afhalen zo correct mogelijk in. Komt u de auto veel later afhalen, kan het zijn dat uw wagen niet meer gereserveerd is.  Meestal wordt ook uw vluchtnummer gevraagd, zodat de verhuurder wel rekening kan houden met vertragingen. 
  • Kijk ook goed na waar u de auto kan afhalen. De goedkoopste aanbieders hebben vaak geen afhaalpunt in het luchthavengebouw zelf.  In dat geval moet u extra tijd en soms extra kosten rekenen voor een shuttlebus of taxi.
  • Wie schade heeft of een ongeval begaat en in de fout is, moet die schade ook vergoeden. Vaak worden er bijhorende verzekeringen aangeboden, om dat risico te beperken. Bekijk goed de verschillende formules en neem tijd om de voorwaarden te lezen.
  • Wie een verzekering rechtstreeks bij een aanbieder van huurauto's neemt, heeft het voordeel dat als er een ongeval gebeurt of als er schade is, hij of zij geen geld moet voorschieten.  Wie een verzekering neemt via een overkoepelende site, moet wel vaak eerst de kosten voorschieten. Let ook op dat u geen dubbele verzekering neemt. Wie er online al één nam, wordt soms aan de balie verleid om er nog één te nemen. 
  • Geen verzekering? Dat risico kun je nemen, dan moet je gewoon de franchise in acht nemen als u niet in de fout bent. Die ligt meestal rond de 1.250 euro. Als u wel in de fout bent, lopen de kosten uiteraard hoger op.
  • Boek op naam van de persoon die alle documenten zal voorleggen en met de auto zal rijden. Soms kan je wel nog ter plaatse omboeken, maar dat gebeurt meestal niet gratis. Vaak is ook een kredietkaart nodig en is het bedrag dat ze kunnen blokkeren in de kleine lettertjes vastgelegd. U kan uw bank soms vragen dat bedrag tijdelijk op te trekken. Een prepaidkaart wordt meestal niet aanvaard. 
  • Jonger dan 26? Bij sommige verhuurbedrijven wordt dan een extra kost verrekend voor jonge bestuurders. Soms is er ook een ondergrens, bijvoorbeeld op 21 jaar. En ook een bovengrens bestaat; soms mag u na uw 85 geen auto meer huren. 
  • De wagen die u boekt is niet per se de wagen die u zal meekrijgen. Dat hangt af van wat er op dat moment beschikbaar is. U moet wel minstens een auto krijgen die even groot is als uw voorkeur. En als u een grotere auto meekrijgt, mag daar geen meerprijs voor gerekend worden. 

2. Ophalen

  • Laat u geen extra verzekering aanpraten, als u er vooraf al één nam via de boekingssite. 
  • Betaal ook geen hoger bedrag voor de auto dan u vooraf in de boeking heeft vastgelegd. Voor dat bedrag moet u ook de auto meekrijgen. Print ook vooraf de documenten uit zodat u die bij discussie kan voorleggen. 
  • Weet dat er sowieso nog een bedrag wordt vastgezet als waarborg via uw kredietkaart. Afhankelijk van de bijhorende verzekering, kan dit bedrag hoger of lager liggen. Bekijk ook of de limiet van uw kredietkaart overeenkomt met de voorwaarden van de aanbieder. Eventueel kan u die tijdelijk laten aanpassen door uw bank. 
  • Vergeet zeker niet die kredietkaart én het rijbewijs én identiteitskaart van de persoon op wiens naam de auto geboekt is. Soms wordt ook naar de boardingpass gevraagd. 
  • Vertrek niet 'snel-snel'. Vraag de medewerker van het verhuurbedrijf altijd om mee de auto te controleren op krassen en blutsen.
  • Neem ook foto's van de van de auto, eventueel met een horloge of kalender erbij, zodat u de dag van de foto kan bewijzen. Zo heeft u bewijzen in handen van de schade aan de wagen bij ontvangst, zelfs bij kleine akkefietjes. Laat u niet weglachen door de personeelsleden die dat misschien overdreven vinden. Achteraf heeft u vaak met andere bedienden te maken die de schade toch in uw schoenen willen schuiven. 

3. Terugbrengen

  • Zorg dat iemand van de maatschappij met u de wagen nakijkt.
  • Is er niemand aanwezig omdat u de auto terugbrengt buiten de openingsuren van het verhuurkantoor? Zorg dan dat u nog tijd heeft om duidelijke foto's te maken van de wagen op de plek waar u die heeft achtergelaten.
  • Die foto's maakt u best altijd, ook als er wél iemand aanwezig is. Het is het beste bewijs als er achteraf toch nog geld wordt afgehouden. Ga hier niet licht over! Dit is de meestgehoorde klacht over autoverhuurbedrijven.
  • Laat op papier zetten dat de wagen goed nagekeken werd en dat u recht hebt op teruggave van de waarborg. U kunt nooit zeker genoeg zijn.
  • Moet u de wagen buiten het luchthaventerrein binnenbrengen? Reken dan extra tijd zodat u zeker uw vlucht niet mist.

4. Toch problemen? Laat u niet doen.

Als u zeker bent dat er onterecht kosten worden afgehouden, weet dan dat u vaak via uw kredietkaartverlener een klacht kan indienen en uw geld kan recupereren. Voor problemen binnen Europa kan u ook terecht bij het Europees Centrum voor de Consument. 

VIDEO: Vorig jaar waren er meer dan 500 klachten over autoverhuurbedrijven. In "Het journaal" deed Jelle, die een wagen huurde in Alicante, zijn verhaal.

Videospeler inladen...

Meest gelezen