© JHS, JVDP

Sint-Annabos grotendeels gevrijwaard in nieuwe Oosterweelplannen: “En dat zonder meerkost”

In de nieuwe plannen van de Oosterweelverbinding wordt het Sint-Annabos grotendeels gevrijwaard. Het Antwerpse Havenbedrijf is bereid om een dok ter beschikking te stellen waarin het zand dat moet opgegraven worden voor de nieuwe Scheldetunnel kan gedumpt worden. Er zal wel nog 14 hectare tijdelijk moeten verdwijnen om de Scheldetunnel te kunnen graven. Dat werd dinsdagochtend bekendgemaakt tijdens een persconferentie.

Het waren Alexander D’Hooghe, intendant voor de overkapping van de Ring, Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weys (N-VA) en Antwerpse havenschepen Marc Van Peel (CD&V) die de pers toespraken. “Het Sint-Annabos wordt grotendeels gevrijwaard”, vertelde Weyts. “De grote groene long blijft. Dit is een positieve keuze voor meer leefbaarheid.” Een deel van het bos moet wel worden gekapt.

De Antwerpse haven stelt een dok ter beschikking om baggerspecie (combinatie van afval en zand dat bij baggerwerken vrijkomt, nvdr.) van de nieuwe Scheldetunnel op te slaan. Het vrijgekomen zand zal overgebracht worden naar het Noordelijk Insteekdok. “Dat moet niet volledig gedempt worden tijdens de operatie, dus de bedrijven die er aanwezig zijn kunnen blijven en de toekomstige uitbreiding van containercapaciteit in de haven komt evenmin in het gedrang”, stelt havenschepen Van Peel. “Ik ben blij dat het Havenbedrijf een belangrijke constructieve bijdrage kan leveren aan dit dossier.”

© JVDP

Er komt zo dus een oplossing voor het probleem met het kappen van de Canadese populieren van het 87 hectare grote Sint-Annabos, waar al jaren fel protest tegen werd gevoerd. “We zijn niet te beroerd om toe te geven dat die kritiek terecht was”, zei Weyts. “Dankzij de dialoog met de intendant en de actiegroepen hebben we echter opnieuw een obstakel voor het Oosterweeldossier kunnen wegnemen.”

Deze oplossing komt er na workshops tussen de intendant, vertegenwoordigers van de stad, BAM, de actiegroepen, de gemeente Zwijndrecht, Ademloos en het Natuurpunt WAL.

Van 2020 tot 2022

Volgens de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM), die de Oosterweelverbinding realiseert, zal de operatie in principe plaatsvinden van 2020 tot 2022 en geen meerkost opleveren. Het transport van het zand wordt immers weliswaar duurder, maar het dumpen in een dok is goedkoper dan eerst een dijk en zandvlakte te moeten creëren op de plaats van het bos, klinkt het.

Meer dan 52 hectare bos blijft nu gevrijwaard. Er zal wel nog 14 hectare tijdelijk moeten verdwijnen om de Scheldetunnel te kunnen graven en 20 hectare aan de Scheldeoever verandert in slikken- en schorrengebied en overstromingsbos in het kader van het Sigmaplan om overstromingen beter op te vangen en op die manier de achterliggende natuur beter te beschermen.

Verder wordt het Sint-Annabos verbonden met het nabije natuurgebied Blokkersdijk via een bosverbinding. Het is ook de bedoeling om na alle werken aan beter bosbeheer te doen om van het Sint-Annabos stap voor stap meer een inheems bos te maken.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER Oosterweel