Topman De Lijn wil dat steden mee betalen voor bus en tram
Roger Kesteloot, topman van De Lijn, pleit voor nieuwe financieringsconstructies voor het openbaar vervoer in Vlaanderen, naar het voorbeeld van Londen. Daar betaalt de zakenwereld mee voor infrastructuurwerken voor de metro, zegt hij. En als rekeningrijden wordt ingevoerd, stelt Kesteloot voor om een deel van de opbrengst naar het openbaar vervoer te laten vloeien.
De relatie tussen grote steden zoals Antwerpen en Gent en de Vlaamse vervoersmaatschappij lijkt de laatste maanden wat bekoeld. Sommigen willen het heft in eigen handen nemen en zelf het openbaar vervoer organiseren in hun stad. "Maar met verschillende mini-De Lijntjes zal het een stuk duurder zijn", waarschuwt Kesteloot.
Meer middelen
Volgens hem komt het neer op een middelendiscussie. "Er wordt deze legislatuur veel geld geïnvesteerd in openbaar vervoer, maar tegelijk denk ik dat er bij de lokale besturen behoeften bestaan waarvoor bijkomende middelen nodig zijn. Als men in Antwerpen de ambitie heeft om naar een 'split' te gaan van 50 procent auto en 50 procent duurzame vervoersmiddelen, dan zullen daar ongetwijfeld extra middelen voor nodig zijn."
Als De Lijn daar niet op in kan gaan, is dat volgens Kesteloot geen slechte wil of arrogantie. "De middelen zijn nu eenmaal beperkt." Nu al zijn er steden die zelf geld op tafel leggen voor meer openbaar vervoer, maar de topman denkt aan nog andere constructies. Hij verwijst daarbij naar Londen, zoals ook Antwerps schepen Koen Kennis deed toen hij met zijn voorstel voor een Antwerpse vervoersbedrijf op de proppen kwam.
"Men moet eens kijken naar de financieringsconstructies die daar worden gebruikt", zegt Kesteloot. "De City (de financiële wijk in Londen, red.) draagt er bij aan de financiering van de metro. En projectontwikkelaars houden er van bij het begin rekening mee dat ze zullen moeten mee investeren, in plaats van een winkelcentrum te bouwen en vervolgens te komen zeggen dat er een tram moet komen. Dat zijn formules die wij niet kennen, maar waarvan ik hoop dat er werk kan worden gemaakt."
Rekeningrijden
Daarnaast ziet de topman nog een andere nieuwe inkomstenbron om het openbaar vervoer te versterken. "De minister (Ben Weyts van Mobiliteit, red.) heeft gezegd dat we naar rekeningrijden zullen moeten gaan. In Londen is een behoorlijk deel van de 'congestion charging', een vorm van rekeningrijden, geherinvesteerd in openbaar vervoer. Als men het Londense model doortrekt naar Vlaanderen, zit daar iets in."
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Vrouwen krijgen een kwart minder pensioen dan mannen
-
Mijnenergie
Klopt jouw energiefactuur wel helemaal? En hoe betwist je een te hoge afrekening?
Af en toe berichten media over absurd hoge energiefacturen die bijvoorbeeld het gevolg zijn van een nulletje te veel of een vergeten komma. Dergelijke frappante fouten spot je als klant meteen. Maar soms duiken er ook afwijkingen op, die – hoewel ze minder in het oog springen - je toch een aardige duit kosten. Hoe stel je deze vast en op welke manier kan je ze aanvechten? Mijnenergie.be helpt je stap voor stap. -
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
Bij nieuwbouw is het vanzelfsprekend dat je een architect inschakelt, maar hoe zit dat bij een renovatieproject? Moet je daar ook verplicht ééntje onder de arm nemen? Of zijn er uitzonderingen? Bouwsite Livios geeft uitleg. -
-
16
Regering gaat nieuwe gesloten centra voor illegalen bouwen in Jabbeke en Jumet
-
Twee jaar na dood van baby in crèche ’t Sloeberhuisje wil parket vader van uitbaatster voor assisen wegens doodslag
Het parket wil Roxan V., de vader van de uitbaatster van kinderdagverblijf ‘t Sloeberhuisje in Gent, vervolgen voor doodslag op een zes maanden oude baby. De man schudde het meisje in februari 2022 zo hard door elkaar dat ze nadien in het ziekenhuis overleed aan een hersentrauma. En dat deed hij volgens de speurders met de intentie om te doden. Maar volgens Kris Vincke, de advocaat van V., was dat niet het geval: “Voor ons is het duidelijk dat de man nooit de bedoeling had om de baby te doden.”Gent -
3
Belg opgepakt in Spaanse haven: wacht acht jaar cel voor cocaïnesmokkel
De Spaanse politie heeft een Belg opgepakt die in ons land nog acht jaar celstraf moet uitzitten voor cocaïnehandel. Hij werd gevat in Tarifa, bij zijn terugkeer met een veerboot vanuit Marokko. Ook een drugscrimineel uit Anderlecht is daar gearresteerd. Hij riskeert 15 jaar celstraf. -
PREMIUMPolitiek145
Vier van de zeven Vlaamse partijen zijn gewonnen voor een vermogenskadaster: goed nieuws voor de begroting, maar slecht nieuws voor u?
-
HLN Shop
Op safari in de Benelux: vijf zinderende ervaringen om na te jagen
-
Mahdi (CD&V) en Bouchez (MR) willen samen regering vormen: “Zo centrumrechts mogelijk”
Sammy Mahdi (CD&V) en Georges-Louis Bouchez (MR) willen samen een regering vormen, “zo centrumrechts mogelijk”. Dat staat zaterdag op de voorpagina van ‘Het Nieuwsblad’. In een dubbelinterview doen de partijvoorzitters uit te doeken hoe ze dat willen doen. -
10
PROMOJAGERS SUPERTIP. Albert Heijn pakt deze week uit met “zeer straffe promo's”: “Ik heb 122 euro bespaard”
Supermarktketen Albert Heijn is deze week de place to be, volgens Promojagers België. “Er zijn zeer straffe promo’s te scoren, waarbij je soms tot wel drie producten gratis krijgt”, aldus opper-Promojager Gunther Devisch. “Tijd om de voorraadkast aan te vullen.” -
Zeven podcasts van HLN genomineerd voor de Belgian Podcast Awards: stem voor jouw favoriet
33 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerKurt Goes
john Roderigas
Gerard Braeckmans
rik lagrou
Jos Temmerman