Direct naar artikelinhoud
Film Top 10

Van een meesterwerk uit 1944 tot een super(anti)heldenfilm: tien films die u deze week niet mag missen

Scène uit 'A Quiet Place'.Beeld RV

Zin in een avond zonder Netflix? De filmredactie van De Morgen selecteert voor u het beste wat de bioscopen deze week te bieden hebben.

1. Mad Max: Fury Road

Uiteraard is elke reden om George Millers dolgedraaide actieprent Mad Max: Fury Road te herbekijken, een geldige reden. Maar dit is er wel een héle goeie: bij KASKcinema vertonen ze de film zoals hij oorspronkelijk bedoeld was – in zwart-wit. Jawel, die hyperverzadigde geel- en oranjetinten die de film er zo doen uitspringen, waren voor George Miller tweede keuze. Hij wilde Tom Hardy en Charlize Theron aanvankelijk in grijstinten over het scherm laten wervelen, maar dat zagen zijn producenten om begrijpelijke redenen niet zitten. Een jaar na de release werd de 'Black & Chrome'-editie alsnog op blu-ray uitgebracht, en die kan u nu eindelijk ook eens op groot scherm gaan bekijken.

Op 30/5 in KASKcinema, Gent.

2. Laura

Met Laura (1944) is deze week in Cinematek een van de beste films noirs aller tijden te zien. Het meesterwerk van Otto Preminger gaat over de moord op een bijzonder graag geziene jongedame. Een norse detective met een hoed – zijn er andere? – gaat op zoek naar de dader, maar wordt gaandeweg ook zelf verliefd op het slachtoffer. Een ijzersterke romantische thriller vol obsessie en mysterie, die u ergens halverwege verrast op een twist van formaat. Het zwoele thema van componist David Raksin waait gegarandeerd nog dagen door uw hoofd.

Op 1/6 in Cinematek, Brussel.

3. A Quiet Place

Goed nieuws voor wie de bioscoop mijdt uit angst voor luid knabbelende buren: de inventieve monsterthriller A Quiet Place speelt zich af in een wereld waar elk geluid dodelijk kan zijn, en dwingt het publiek dus tot volledige stilte. Bezint eer ge aan die emmer popcorn begint! Acteur/regisseur John Krasinski houdt je voortdurend op het puntje van je stoel, en laat je daar af en toe afdonderen van het schrikken. Maar hij begrijpt ook dat de sleutel van een goeie horrorthriller in de personages zit. Als A Quiet Place zo onder je vel kruipt, dan is dat omdat het een pakkende fabel is over ouderschap.

Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie.

4. Palestine with Love

Het is 70 jaar geleden dat de staat Israël opgericht werd: een feestelijk jubileum voor de een, een gelegenheid om Palestina in de schijnwerpers te zetten voor de ander – Bozar met name. Onder de noemer ‘Palestine with Love’ worden in de Brusselse cultuurtempel (en in Cinema Galeries) lezingen, debatten, feestjes én een heus filmfestival georganiseerd. Een van de opvallendste titels op het programma is Ghost Hunting: een documentaire waarin regisseur Raed Andoni een Israëlisch ondervragingscentrum reconstrueert, met de hulp van mensen die er ooit echt gevangen zaten. Zij spelen afwisselend beul en slachtoffer. Een ervaring die noch hen, noch het publiek koud laat.

Van 3/6 tot 10/6 in Bozar en Cinema Galeries, Brussel.

5. En Guerre

Stéphane Brizé gaat de barricades op met En Guerre, een hyperrealistische film over de brutale sluiting van een fabriek. We volgen de vurige strijd van vakbondsdélégué Laurent (Vincent Lindon) en zijn kameraden: zij vechten tegen de brutale sluiting van hun autofabriek, waarbij 1.100 mensen op straat dreigen te belanden. De steeds verder escalerende clash met de directie is niet altijd mooi om naar te kijken – los alvast preventief wat Dafalgan op in uw beker cola, want al dat geschreeuw kan hoofdpijn veroorzaken –, maar komt wel aan als een stomp in de maag én laat u met andere ogen naar de actualiteit kijken.

Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie en hier ons gesprek met vakbondsvoorzitter Erwin De Deyn en HR-expert Tony Verlinden.

6. Deadpool 2

Met Avengers: Infinity War nog in de zalen is alweer een nieuwe superheldenfilm misschien een risico. Maar dit is écht anders. Deadpool was in 2016 een échte middenvinger naar het genre. De sequel op dat onverwachte succes mocht wat grootser. Maar de basis van deze super(anti)heldenfilm blijft hetzelfde. Ook deel twee zit nokvol sarcasme, goor geweld en een ongezonde dosis nihilisme. En Deadpool 2 weet zelfs heel even emotioneel naar de keel te grijpen. Een bloedrode, bitterzoete cocktail.

Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie.

7. Everybody Knows

Heeft tweevoudig Oscarwinnaar Asghar Farhadi (A Separation) voor het eerst een teleurstellende film gemaakt? In Cannes vonden velen van wel, maar wij zagen een behoorlijk hoogwaardige mengeling tussen thriller en melodrama, met een uitstekende Penélope Cruz en Javier Bardem in de hoofdrollen. Farhadi heeft – voor de gelegenheid in het Spaans – heel wat verrassingen en geheimen voor u in petto. Die laat hij niet als duiveltjes uit doosjes springen: het scenario is veeleer een complexe origamistructuur die de regisseur langzaam ontvouwt, totdat we uiteindelijk het volledige papier kunnen zien.

Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie.

8. Mountain

Mensen die de hoogste pieken op de aardbol opzoeken om er aan afschuwelijk steile rotswanden te gaan bungelen: wat bezielt hen? En kunnen ze hun instincten, die volop alarm slaan op zulke duizelingwekkende hoogtes, dan simpelweg uitschakelen? Ziedaar het mysterie dat Jennifer Peedom probeert te ontrafelen in haar documentaire Mountain. Hoeft het gezegd dat de film er waanzinnig mooi uitziet? En dat u best niet gaat kijken als u hoogtevrees heeft, kon u zelf ook wel raden.

Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie.

9. Final Portrait

In zijn vijfde film als regisseur schetst acteur Stanley Tucci een luchtig portret van beeldhouwer Alberto Giacometti. Wie allergisch is aan typische Hollywood-biopics hoeft niet meteen gillend weg te lopen. Deze film gaat meer over de mysteries van het creatieve proces dan over Giacometti zelf. Zo’n abstract onderwerp kiezen getuigt van moed. Het bovendien ook nog eens leuk houden, van veel talent. Een rusteloze Geoffrey Rush lijkt griezelig goed op Giacometti, maar vervalt nooit in geforceerde imitatie.

Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie en hier ons interview met Stanley Tucci.

10. Solo: A Star Wars Story

41 jaar nadat Han Solo voor het eerst grijnzend op het cinemascherm verscheen in Star Wars: A New Hope, krijgt de eigenwijze smokkelaar zijn eigen film. Een onverdeeld succes is deze prequel niet geworden, mede door de turbulente productiegeschiedenis: toen de opnames bijna voltooid waren, werden regisseurs Phil Lord en Christopher Miller vervangen door Ron Howard, die bijna alles mocht overdoen. Maar echte Star Wars-fans zullen ongetwijfeld kirren van genot wanneer ze ontdekken hoe de jonge Han (Alden Ehrenreich) zijn harige vriend Chewbacca leerde kennen, en wanneer ze hun held voor het eerst zien plaatsnemen in de legendarische Millennium Falcon.

Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie, hier ons interview met cast en crew, en hier ons stuk over waarom Han Solo het coolste Star Wars-personage ooit is.