© EPA-EFE

Brussel gaat dieselwagens bannen vanaf 2030

De Brusselse regering heeft donderdag ingestemd met het plan van minister van Leefmilieu Céline Fremault om een dieselban in te voeren vanaf 2030. De minister moet ook een onderzoek voeren naar een gelijkaardige maatregel in de toekomst voor benzinevoertuigen en op korte en middellange termijn alternatieve technieken - elektrische, hybride en aardgaswagens - onderzoeken.

gjs

Een opvolgingscommissie waarin de betrokken kabinetten zetelen, moet waken over de samenhang van de maatregelen op het vlak van fiscaliteit, milieu, economie, mobiliteit, zowel voor private als bedrijfsvoertuigen.

In september moet de milieuminister de ministerraad een nota voorleggen over de versterking van de maatregelen inzake luchtkwaliteit, zowel inzake meetpunten, communicatie als sensibilisering.

Staatssecretaris voor Verkeersveiligheid Bianca Debaets dient een samenwerkingsakkoord met de andere gewesten af te sluiten voor de strijd tegen roetdeeltjes in de keuringstations.

Volgende stap

Voor minister Fremault is dit plan een volgende stap in de inspanningen die de Brusselse regering sinds haar aantreden heeft gevoerd om de luchtkwaliteit in het gewest te verbeteren, naast de invoering van lage emissiezone (LEZ) en het besluit over de maatregelen bij vervuilingspieken. “Ook andere Europese steden gaan in dezelfde richting”, stelde ze donderdagnamiddag in de rand van een persconferentie.

Minister van Mobiliteit Pascal Smet reageerde ook verheugd over het besluit van de regering om “een bijkomende stap te zetten naar een dieselban en in tweede instantie een ban voor alle voertuigen op fossiele brandstoffen”. Dit moet volgens hem de komende maanden goed voorbereid worden met alle betrokken actoren.

“Onze belangrijkste wegen zijn onze luchtwegen. Meer dan de helft van de Brusselse gezinnen heeft geen wagen, maar ademt toch de slechtste lucht van België in. Dat moet anders, een ban op diesels is een deel van de oplossing”, zegt Pascal Smet. “Ik ben ook bijzonder blij dat ons pleidooi gehoord werd en er werk wordt gemaakt van een netwerk aan meetpunten voor luchtkwaliteit die de resultaten in real-time en in het straatbeeld zullen zichtbaar maken. Zo kan het draagvlak voor ambitieuze maatregelen groeien.”

Luchtkwaliteit alarmerend

De voorbije winter hadden vrijwilligers op initiatief van Groen en Ecolo op 192 plaatsen in het Brussels Gewest meetbuisjes gehangen om NO2 of stikstofdioxide te meten. De locaties werden gekozen om een beter inzicht te krijgen in de luchtkwaliteit op specifieke plaatsen: invalswegen met druk verkeer, maar even goed groene zones. Sommige punten werden geselecteerd omdat er een school, crèche of ziekenhuis ligt.

De resultaten na vier weken meten zijn weinig geruststellend: op 35 van de 192 meetpunten, of ongeveer 20 procent, ligt de gemiddelde concentratie NO2 boven de Europese norm van 40 µg/m³. De hoogste gemiddelde concentratie werd gemeten aan de uitgang van de Leopold II-tunnel in Ganshoren: 66,7 µg/m³. Op veel plaatsen in de hoofdstad is het niet gezond om te ademen, bleek uit de resultaten.

“Aan dat punt ligt een park waar mensen joggen, waar kinderen spelen in de speeltuin en families komen picknicken”, zegt Annemie Maes, Brussels Parlementslid voor Groen en initiatiefnemer van de actie. “De ventilatieroosters van de tunnel blazen de zwaar vervuilde lucht ook het park in.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer