Direct naar artikelinhoud
Verkeersveiligheid

Weyts maakt 20 miljoen vrij voor minder auto's aan de schoolpoort

Minister voor Mobiliteit Ben Weyts (N-VA).Beeld Photo News

Steden en gemeenten krijgen een duw in de rug om de verkeersveiligheid in de buurt van scholen op te krikken. Minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) maakt 20 miljoen extra vrij. Niet toevallig naderen de gemeenteraadsverkiezingen.

Het wordt een van de grote campagnethema's bij de gemeenteraadsverkiezingen dit najaar: verkeersveiligheid. Zeker wie kinderen heeft, is bezorgd hoe die zich door de dagelijkse verkeerschaos aan de schoolpoort moeten worstelen.

Weyts wil daar nog eens extra de aandacht op vestigen. Hij maakt 20 miljoen euro vrij waar de steden en gemeenten een beroep op kunnen doen. Voor elke euro die ze zelf investeren in een veilige schoolomgeving, past Vlaanderen hetzelfde bedrag bij.

Het geld kan gebruikt voor kleine, maar gerichte aanpassingen aan de straat. Parkeerplaatsen afschaffen aan de schoolpoort, het fietspad breder maken of verkeersdrempels aanleggen. Ook kan de gemeente beslissen om een zogenaamde schoolstraat in te richten. Daarbij wordt de straat van de school bij de start en het einde van de lessen tijdelijk afgesloten. Daarvoor kunnen slagbomen geplaatst worden.

'Nog te veel ouders durven hun kind niet met de fiets naar school sturen, omdat het veel te druk is'
Ben Weyts (N-VA), minister van Mobiliteit

"Nog te veel ouders durven hun kind niet met de fiets naar school te sturen, omdat het veel te druk is", zegt Weyts. "Daarom kiezen ze ervoor om hun kinderen met de auto te brengen, waardoor het nog drukker wordt. Die vicieuze cirkel willen we doorbreken."

Met zijn initiatief wil Weyts de verschillende partijen over heel Vlaanderen aanmoedigen concrete voorstellen op te nemen in hun verkiezingsprogramma. Wie in 2019 aan de macht komt, zal dan meteen ook zijn beloftes kunnen realiseren.

Duw in de rug

"Natuurlijk is dit zeer positief", zegt verkeersdeskundige Johan De Mol (UGent). "Maar het is niet meer dan een duw in de rug. Infrastructuurwerken kosten snel veel geld. Die 20 miljoen euro moet je verdelen over 300 gemeenten, die telkens meerdere scholen op hun grondgebied hebben. Daar spring je niet zo ver mee."

Hij wijst er bovendien op dat niet alleen de directe omgeving van de school telt. "Kinderen wonen niet allemaal om de hoek. Er zijn ook heel wat gewestwegen rondom de school waar ze langs moeten. Pas daar de snelheid voor auto's tijdelijk aan, weer vrachtverkeer, organiseer de verkeerslichten slimmer. Die maatregelen liggen moeilijker, omdat Vlaanderen vooral kiest voor vlot verkeer."

'Kinderen wonen niet allemaal om de hoek van de school'
Verkeersdeskundige Johan De Mol (UGent)

"Elk voorstel kan helpen", zegt Erwin Debruyne, mobiliteitsexpert bij de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten. "Het grote voordeel van het extra geld is dat dit de aandacht trekt van de gemeentebesturen. Wanneer er nieuwe investeringen op tafel komen bij de start van de legislatuur, komen die over veilige scholen bovenaan op de stapel."

Campagne van Crevits

Toevallig of niet, onderwijsminister Hilde Crevits (CD&V) profileert zich op exact hetzelfde verkiezingsthema. Net als Weyts doet ze dat vanuit haar bevoegdheid als Vlaams minister. Het verkeer rond scholen moet minder, al ligt de focus bij haar op schone lucht. 

Maandagochtend trapt ze een campagne af onder de naam 'Paraat voor de Schoolstraat'. Daarbij wil ze scholen en gemeentebesturen aanmoedigen om schoolstraten in te richten. Ze wil sensibiliseren. Geld hiervoor uitdelen, zoals Weyts, kan ze als onderwijsminister niet. 

Maandagochtend trapt onderwijsminister Crevits de campagne 'Paraat voor de Schoolstraat' af