"Ook niet-Franse autobouwers sjoemelden met prijzen van wisselstukken"
Naast Renault en PSA, de autogroep boven Peugeot/Citroën, hebben ook autobouwers buiten Frankrijk gebruik gemaakt van software die de prijzen van reserveonderdelen aanpaste naar de gevoelsmatige waarde ervan. Dat schrijft De Standaard vanavond.
Donderdag raakte bekend dat de Franse autoconstructeurs Renault en PSA de prijzen van wisselstukken voor hun auto's hebben opgevoerd nadat computersoftware genaamd Partneo er een analyse van had gemaakt. Door onder meer rekening te houden met gevoelsmatige aspecten van een reserveonderdeel, zoals de functie ervan, werd de prijs bepaald volgens de vraag hoeveel een klant ervoor zou willen betalen.
Maar de praktijk bleef niet beperkt tot de Franse bouwers. Ook de Japanse constructeur Nissan, het Britse Jaguar-Land Rover en het Amerikaanse Chrysler hebben Partneo toegepast. Dat blijkt uit nieuwe vertrouwelijke documenten die de Franse nieuwssite Mediapart in handen gekregen en gedeeld heeft met het netwerk European Investigative Collaborations (EIC), het persagentschap Reuters en De Standaard.
Alliantie
De link tussen Renault, dat al in 2008 aan de slag ging met Partneo, en het Japanse Nissan is volgens De Standaard snel gelegd. In 1999 richtten de twee een alliantie op. Ook Mitsubishi kwam daaronder. De alliantie levert al jaren strijd met de Volkswagen Groep, Toyota en GM om de titel van grootste autobouwer ter wereld.
In 2008 voerde Nissan het Partneo-systeem in voor de Europese markt. Het blijkt een groot succes: volgens De Standaard heeft Nissan Europa de prijzen van reserveonderdelen met gemiddeld 25 procent verhoogd. Dat betekent 56 miljoen euro per jaar aan extra inkomsten. Dat komt neer op een opgetelde winst van ruim een half miljard euro.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HLN Shop
Op safari in de Benelux: vijf zinderende ervaringen om na te jagen
-
Undercover: op zoek naar goedkopere wisselstukken
Wat is het prijsverschil als je wisselstukken voor je auto bij een erkende dealer koopt of bij een niet-officiële garage? Om zich te kunnen voordoen als gewone klant, ging VTM NIEUWS undercover. -
"Franse autoconstructeurs dreven prijs wisselstukken kunstmatig op"
In plaats van de werkelijke kosten aan te rekenen voor wisselstukken lieten de Franse wagenbouwers Renault, Peugeot en Citroën klanten een veel hogere prijs betalen. Met dank aan ingenieuze software. Dat schrijft De Standaard. -
-
KIJK. Lamborghini lanceert supercar om off-road mee te rijden: voor 230.000 euro is de Huracán Sterrato van u
-
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
Bij nieuwbouw is het vanzelfsprekend dat je een architect inschakelt, maar hoe zit dat bij een renovatieproject? Moet je daar ook verplicht ééntje onder de arm nemen? Of zijn er uitzonderingen? Bouwsite Livios geeft uitleg. -
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
Op een eerste schijf van 1.020 euro spaarrente per belastingplichtige betaal je geen roerende voorheffing. Wat betekent dat concreet? Hoe zit het dan met een gezamenlijke rekening? En wat doe je best met de rest van je centen? Spaargids.be biedt antwoorden. -
“Wie al zo'n Tesla had, betaalt de rekening”: fikse kortingen op elektrische wagens zorgen voor frustraties
-
20
Crisismanager Marc Zwaaneveld moet busbouwer Van Hool uit slop trekken: “Coronacrisis en annulatie van bestelling van De Lijn laten sporen na”
-
Volvo Cars bouwt begin 2024 laatste dieselwagen
Volvo Cars zal begin 2024 zijn laatste dieselwagen bouwen. Tegen 2030 wil de Zweedse autobouwer enkel nog volledig elektrische wagens bouwen en tegen 2040 wil het bedrijf klimaatneutraal zijn. -
PREMIUM13
Crisismanager zet Van Hool voor het blok: familievete oplossen tegen maandag of de stekker gaat eruit
Van Hool heeft gerechtelijke bescherming tegen zijn schuldeisers gevraagd, en gekregen. Alvast de komende zes weken voelt de busbouwer niet langer hun hete adem in de nek. Maar crisismanager Marc Zwaaneveld heeft andere katten te geselen: een jarenlange familievete rond een erfenis dreigt al zijn reddingspogingen te dwarsbomen. “Is de erfeniskwestie tegen maandag niet opgelost, dan gaat de stekker eruit.” -
President Biden legt automakers deadline op voor halvering uitlaatgassen
26 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerMarco brilmans
Lorea Del Rio
Francinne Declerque
Geert Bancken
Martin Himpe