Direct naar artikelinhoud
in memoriam

Serge Dassault: vliegtuigbouwer in de schaduw van papa

Serge Dassault in de cockpit van de Dassault Falcon 7X, een privéjet die in 2007 in dienst kwam. De grote baas kocht het eerste toestel zelf.Beeld AFP

Volgens Jacques Brel kun je zowel sterven van het lachen als tussen de borsten van een weelderig geschapen vrouw. Hoewel hij al 93 jaar oud was, stierf Serge Dassault in het harnas. De Franse vliegtuigbouwer bezweek op kantoor aan een hartaanval.

“Hij dácht er niet aan om met pensioen te gaan”, schreef de Franse krant Le Figaro waarvan Dassault eigenaar was. “Nog elke dag kwam hij naar kantoor – al moeten we toegeven dat hij zijn agenda de laatste maanden iets had ontlast.”

Serge Dassault was de zoon van de joodse industrieel Marcel Bloch, die in de Eerste Wereldoorlog al vliegtuigen bouwde en onder meer een nieuw type propeller ontwierp. In WO II werd hij van zijn bezittingen beroofd en overleefde maar net het concentratiekamp. Hij besloot voortaan door het leven te gaan als Dassault – afgeleid van het Franse woord voor ‘aanslag’. Het was de schuilnaam die zijn broer tijdens de oorlog droeg bij het Franse verzet.

Serge Dassault diende zijn belagers graag van repliek. Daarom kocht hij in 2004 zijn eigen krant: Le Figaro

De kleine Serge had een moeilijke ­verstandhouding met zijn vader en zou altijd wat in papa’s schaduw blijven staan. Het duurde tot diens dood in 1986 voor hij zelf aan het hoofd van het zakenimperium kwam. Hij bleef het luchtvaart-DNA trouw, als producent van onder meer het gevechtsvliegtuig Mirage en de Falcon privéjet. Daar­naast breidde hij de activiteiten van het familiebedrijf uit tot veilinghuizen en vastgoed.

Hij ging niet graag over de tongen zonder zijn belagers van repliek te kunnen dienen. Daarom kocht hij in 2004 zijn eigen krant. Het duurde niet lang voor de redactie van Le Figaro klaagde dat Dassault zich te veel bemoeide met de inhoud. “Waarom zouden alleen journalisten vrijheid van menings­uiting hebben?”, reageerde de baas verontwaardigd. Zijn standpunten ventileerde hij ook in de politiek, als burgemeester en senator van conservatief allooi. “Een enorm gevaar voor de natie”, noemde hij in 2012 bijvoorbeeld het homohuwelijk.

Zoals wel vaker was er van officiële zijde niets dan goeds bij het heengaan van deze kapitein van de industrie. De huidige zowel als vorige Franse presidenten putten zich in loftuitingen uit. Toch was Serge Dassault niet vrij van smet. In 1998 werd hij veroordeeld tot twee jaar cel in de nasleep van het Agusta-schandaal. Vorig jaar nog liep hij een boete van 2 miljoen euro op. Er werd hem fiscale fraude ten laste gelegd, alsmede het kopen van stemmen in Corbeil-Essonnes, de gemeente nabij Parijs waarvan hij veertien jaar de burgemeester was.

Twee miljoen euro is een smak geld, hoewel voor Dassault toch iets minder dan voor Jan met de pet. Met een ­ver-mogen van 19 miljard euro was hij niet meteen veroordeeld tot de bedel­staf. De 4de rijkste Fransman en 27ste rijkste wereldburger laat vier kinderen na.

Ook qua leeftijd moet Serge overigens de duimen leggen voor papa, die één jaar ouder werd.