Groen wil elk jaar 500 kilometer extra fietspad en veilige fietsroutes naar school
Elk jaar 500 kilometer nieuw fietspad, lokale wegen verplicht verkeersveiliger, veilige routes naar scholen, een boost voor de elektrische fiets en meer comfort voor fietsers. Dat zijn de vijf schakels van het nationaal fietsplan van Groen, dat de partij heeft voorgesteld in Gent.
"De helft van de ouders durft hun 10-jarig kind niet alleen laten fietsen in hun buurt, maar je kan het hen niet kwalijk nemen. De Vlaamse wegen zijn vandaag levensgevaarlijk", zegt Groen-voorzitter Meyrem Almaci. Groen stelt het actieplan "Vlaanderen fietsland" vandaag voor, omdat 3 juni de allereerste Wereldfietsdag van de Verenigde Naties is.
Dat ons land bij de Europese top behoort van het aantal fietsslachtoffers, is het gevolg van politieke keuzes, zegt Vlaams fractieleider Björn Rzoska. "Veilig fietsen is voor de Vlaamse regering geen prioriteit. Dat zie je alleen al aan het budget. Vlaanderen geeft in één keer meer uit aan twaalf kilometer dure autostrade, A11, die amper wordt gebruikt dan ze uitgeeft gedurende zeven jaar aan fietsinfrastructuur. Dat vat het Vlaams beleid goed samen. Groen wil volgende legislatuur drie keer meer, of 300 miljoen euro, investeren in veilige fietspaden en fietscomfort."
Investering betaalt zich terug
In het actieplan stelt Groen voor om 500 kilometer nieuw of vernieuwd fietspad per jaar aan te leggen. "Onderzoek toonde aan dat een autokilometer 0,15 euro kost aan de maatschappij terwijl elke gefietste kilometer 0,16 euro opbrengt. Een investering in fietssnelwegen betaalt zichzelf veertien keer terug", stelt de partij. "We realiseren rond alle centrumsteden een netwerk van fietssnelwegen. Tussen steden bestaan fietssnelwegen uit twee rijstroken per richting, waarbij de middelste stroken voor de snelle fietsers en pedelecs zijn, zoals de 'speed lanes' in Denemarken."
Eén van de voorstellen voor veilig fietsen, is dat kinderen tot tien jaar op het voetpad mogen rijden. "Uit het groot buurtonderzoek uitgevoerd door Ivox in opdracht van Groen blijkt dat de helft van de Vlamingen hun 10-jarig kind niet alleen durft laten fietsen in hun eigen buurt. Zo'n 66 procent van de kinderen wordt dagelijks met de auto naar school gebracht hoewel de helft op minder dan drie kilometer woont. Je kan het de ouder niet kwalijk nemen. Vlaanderen haalt de slechtste score van Europa met 9,5 fietsdoden per miljoen inwoners."
Gent als voorbeeld
Gent toont dat het anders kan, zegt de Gentse schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw. "Het aantal Gentenaars dat de fiets neemt, is met een kwart gestegen sinds de invoering van het circulatieplan (in april 2017, nvdr.). Als we verder terugkijken zien we dat in vergelijking met 2012 het aantal fietsers op werkdagen met 75 procent gestegen is. We investeren fors in nieuwe fietsinfrastructuur, de stad alleen al voor meer dan vijftien miljoen euro netto. Er kwam meer dan zeventig kilometer fietsinfrastructuur bij, waarvan 45 kilometer fietspad. Ook in de rest van Vlaanderen moeten er bijkomende inspanningen komen. Zeker in de ruime schoolomgeving hebben we een heel grote achterstand weg te werken."
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
update met reactie
Justitieminister Van Tigchelt na uitspraken over migratiestop: “We mogen nooit iedereen over dezelfde kam scheren”
-
Diesel wordt woensdag iets goedkoper
Diesel tanken wordt woensdag een fractie goedkoper, dat maakt de FOD Economie dinsdag bekend. Ook stookolie zal goedkoper worden. -
België bij landen met meeste laadpunten in Europa: hoeveel zijn er in Frankrijk en Spanje?
België is goed voorzien van laadpalen en staat in Europa bovenaan de lijstjes: ons land heeft na Nederland en Denemarken de meeste laadpalen per 1.000 inwoners en scoort een vijfde plaats bij het aantal laadpunten per 10 km weg. Populaire vakantielanden Italië en Spanje hebben minder laadpunten dan België. -
-
Vlaamse steden en gemeenten strijden opnieuw in 10.000-stappenclash: eenvoudige manier om meer te bewegen
-
179
Pas een boete als je meer dan 127 km/u op autosnelweg rijdt? Vias pleit voor strengere controles
Verkeersinstituut Vias doet nogmaals een oproep om de technische tolerantiemarge van snelheidsmetingen te verlagen. Momenteel bedraagt die marge 6 kilometer per uur, maar Vias pleit voor een maximale marge van 3 kilometer per uur. “Een lagere tolerantie zal de gemiddelde snelheid zeker mee doen dalen”, zegt woordvoerder Stef Willems in ‘Het Nieuwsblad’. -
Ruim 1.700 vacatures bij technologische bedrijven voor ontslagen werknemers Van Hool
Technologiefederatie Agoria Vlaanderen heeft meer dan 1.700 vacatures van technologische bedrijven ontvangen voor de werknemers van busbouwer Van Hool die recentelijk hun job verloren. Met steun van de vakbonden worden de vacatures gebundeld op een webplatform. Dat meldt Agoria Vlaanderen. -
Livios
‘Gebruik in dat geval nooit azijn’ en ‘pas op met hogedruk’: zo ga je wél voor een brandschoon terras
-
Zelfs kind van 2 jaar test positief: designerdrug ‘monkey dust’ duikt in en rond Oudenaarde op
Oudenaarde, Ronse -
Spaargids.be
Wat mag jij wel/niet doen met het geld op de rekening van je kind?
Het is de vrees van heel wat ouders: je hebt jarenlang flink voor je kinderen gespaard, maar eens ze 18 zijn, doen ze het verzamelde geld meteen op. En dan niet per se aan - in jouw ogen alvast - nuttige zaken. Hoe kan je dit vermijden? Spaargids.be geeft advies. -
HLN Shop
Pollen in de lucht: deze toestellen voorkomen gesnotter
Ben je een hooikoortslijder? Dan kan je heel wat doen om klachten te voorkomen en verminderen: van vaker stofzuigen en een zonnebril dragen tot pillen slikken. Onder de efficiëntste wapens in de strijd bevinden zich ook luchtreinigers. HLN Shop focust op twee toestellen. -
UPDATE159
“Media-aandacht ten koste van de leerlingen”: schooldirectie not amused na rel rond Vlaamse Leeuw
Tienen
62 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerRoeland Van de Wal
vanaeken jokke
Franciscus Eduardus Peeters
jaen court
rik lagrou