Bezoekers Gentse Feesten betalen één euro voor inwisselbare beker

© DVH

De belangrijkste organisatoren van de Gentse Feesten kopen 500.000 inwisselbare bekers voor de komende editie. Die moeten de zowat 1,6 miljoen plastic bekers die vandaag op de grond belanden, vervangen.

Elk jaar bezoeken zowat anderhalf miljoen mensen de Gentse Feesten, wat elke nacht in een zee van plastic bekers op de Gentse straten resulteert. Het stadsbestuur verbiedt nu de plastic bekers en werkt samen met de belangrijkste vijf organisatoren om een inwisselbare beker te promoten. Bezoekers betalen één euro waarborg en kunnen de bekers aan elke bar terugbrengen.

Elke nacht worden de gebruikte bekers naar Luik gebracht, waar ze op een duurzame manier grondig worden afgewassen. Elke beker wordt gemiddeld 200 keer hergebruikt. Volgens de organisatoren een logistieke primeur: nergens in Europa behandelt een festival een gelijkaardig volume inwisselbare bekers.

Trakteren

De organisatoren geven toe dat ze de stap naar een inwisselbare beker niet zouden zetten indien het stadsbestuur hen niet had verplicht. De beslissing betekent het einde van aangepaste bekers voor specifieke dranken, bijkomend personeel en zou mogelijk nefast zijn voor de omzet. ‘We hebben een cultuur van trakteren, maar wie doet dat nog als de eerste die trakteert voor alle waarborg moet opdraaien?’, klinkt het.

Voor het project wordt daarom samengewerkt met het Waalse bedrijf Ecocup, dat hem bedrukt met een ‘totem’-motief. Het is mogelijk dat de bekers ook op andere festivals opduiken. Zo moeten ze niet de rest van het jaar worden gestockeerd. Vlaams minister van Leefmilieu Joke Schauvliege (CD&V) gaf opdracht aan Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij (Ovam) om bijkomende regelgeving voor te bereiden voor duurzame festivals.

Subsidie

Het Gentse project met inwisselbare bekers kost zowat 170.000 euro. De organisatoren krijgen van de stad Gent een financiële subsidie van 77.000 euro en steun bij transport en tijdelijke opslag. Ook afvalintercommunale Ivago, die vandaag de plastic bekers moet opkuisen, komt met 25.000 euro over de brug. Er komt ook een promotiecampagne en bezoekers worden gesensibiliseerd om niet met blik- en petflessen naar de feestenzone af te zakken.