© Katrijn Van Giel

Royerssluis wordt fors uitgebreid: drie jaar lang hinder voor verkeer

In de marge van de havenuitbreiding en van de Oosterweel-werken lijkt nu alvast één knoop doorgehakt: de Royerssluis, die tussen het Noordkasteel en het nieuwe Havenhuis in Antwerpen ligt, wordt in drie tot vier jaar omgebouwd tot een véél grotere sluis. Kostprijs: 200 miljoen. Hinder zal onvermijdelijk zijn.

pvb

Essentieel in elk uitbreidingsscenario voor de containercapaciteit is dat het aandeel van de binnenvaart in het transport van containers. Dat zou van 37% worden opgeschroefd tot 42% om de wegen te ontlasten.

Om die transportbehoefte mogelijk te maken, is in de allereerste plaats meer sluiscapaciteit nodig van Linker- naar rechteroever. Al enkele jaren woedde dan ook de discussie of de bestaande Royerssluis moet worden vergroot dan wel of de andere zeesluizen die extra toevloed kunnen opvangen.

De huidige Royerssluis uit 1907 meet 182 bij 22 meter en is ronduit versleten.

“Discussie beslecht”

Bij de BAM (Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel) is te horen dat “de discussie beslecht is, maar wij als BAM hebben daar niet direct mee te maken. De bouw zal weliswaar parallel lopen met de bouw van de Oosterweeltunnel.”

Het Havenbedrijf noemt het “prematuur hierover nu te communiceren. Dit wordt nog besproken in de volgende raad van bestuur.”

Drie scenario’s werden bekeken:

- Alles houden zoals het is.

- Een sluis van 27 meter breed.

- Een sluis van 36 meter breed en 230 meter lang.

Bij de afdeling Maritieme Toegang van de Vlaamse overheid is te horen dat het een totaal gemoderniseerde binnenvaartsluis wordt. “Smaller dan 36 meter kan echt niet”, aldus topingenieur Freddy Aerts, hoofd van de afdeling Maritieme Toegang. “Het Albertkanaal is gericht op vierbaksduwkonvooien en de bruggen daar worden verhoogd (deels door de BAM, red.). Dan kun je voor zo’n kanaal niet een smallere voordeur zetten.”

Als toegift werd wel beslist om geen vier sluisdeuren te voorzien, maar het bij twee sluisdeuren en twee ophaalbruggen voor het wegverkeer te houden.

Stremming beperkt houden

De ombouw van de sluis wordt technisch ingepast in de plannen van de BAM om dit gelijk te laten verlopen met de bouw van de Oosterweeltunnel en zo de stremming voor de scheepvaart zo laag mogelijk te houden.

Toch is nu al duidelijk dat de ombouw zowat 40 tot 46 maanden zal duren. Daarvan zal er wellicht 34 kalendermaanden lang stremming zijn voor de schepen. Voor het wegverkeer zullen al die tijd wisselende omleidingen worden ingelegd.

Ook een brug voor het wegverkeer werd bekeken. “Landschappelijk kon dit niet en dit zou het hele debat heropend hebben.”