Direct naar artikelinhoud
Onderwijs

Schoolstraten: meer fietsers, maar ook meer incidenten met boze chauffeurs

Schoolstraat aan het Gentse François Laurent-instituut. Elke ochtend en late namiddag worden auto's tijdelijk geweerd.Beeld Wouter Van Vooren

Waar de schoolstraat al een feit is, klinken enthousiaste geluiden. De veiligheid gaat erop vooruit en meer ouders en kinderen komen met de fiets. Al zijn er ook minpunten. "Je mag een straat niet zomaar afsluiten. Je moet aan alles denken."

De Gentse Wispelbergstraat verandert elke ochtend opnieuw in een schoolstraat. Tussen acht en halfnegen wandelen en fietsen de leerlingen van het Atheneum Wispelberg er in alle rust naar de les. Ook op woensdagnamiddag is de straat een halfuurtje afgesloten voor verkeer. Wie er dan in wil rijden, botst onvermijdelijk op Gerrit De Neef. Hij is leraar geschiedenis aan het atheneum en zet zich al jaren in voor de verkeersveiligheid voor leerlingen.

De voorbije drie jaar doet De Neef dat als zogenaamde gemachtigd opzichter. "Wij hebben 's avonds geen schoolstraat, omdat de leerlingen op verschillende tijdstippen klaar zijn. Als we dat toch zouden doen, zouden we nagenoeg de hele namiddag lang de straat moeten afsluiten."

De Neef ziet vooral veel voordelen. "Ik geloof minder in de voordelen voor de luchtkwaliteit. Uiteindelijk zijn er nog steeds evenveel auto's, alleen rijden die in andere straten. En daar komen de fietsende leerlingen ook langs. Voor mij zit de winst op het vlak van verkeersveiligheid. We zien dat de situatie 's ochtends een stuk veiliger is. Steeds meer leerlingen komen met de fiets naar school. Het gaat niet om een verdubbeling, wel om een stijging van zo'n 10 procent. Zij zijn in elk geval blij met de maatregel."

Blije leerlingen

Toch is niet iedereen even enthousiast. Zo krijgt De Neef wekelijks te maken met bijzonder verontwaardigde automobilisten. "De straat maakt nu deel uit van een sluiproute. Hierlangs kun je een deel van de ring afsnijden. Chauffeurs winnen er tot tien minuten mee, maar tussen acht en half negen komen ze mij of een van de collega's tegen. Sommige bestuurders stappen uit, slingeren ons verwensingen naar het hoofd of bedreigen ons. Af en toe rijden ze zelfs door over het trottoir. Ik kan daar helaas niets tegen beginnen. Ik ben een gemachtigd opzichter, maar die macht heb ik niet. Wat mij betreft mag de straat volledig verkeersvrij worden gemaakt."

Ook Sint-Niklaas kent de schoolstraat al langer. Sinds september vorig jaar is ook basisschool Don Bosco 's ochtends en 's namiddags even verkeersvrij. De straat wordt hier niet met een hek afgezet, maar met twee slagbomen, langs weerszijden van de Tulpenstraat.

Directeur Bert Verstraete evalueert enthousiast, maar ziet ook enkele moeilijkheden. "In de straat zelf is het veel kalmer, maar het probleem verlegt zich wat naar omliggende straten. Daar is het nu een stuk drukker", zegt Verstraete. "Veel ouders blijven met de wagen komen en zoeken daar dan een parkeerplaatsje. Dan gaan ze wel héél dicht bij elkaar staan, soms komt er zelfs een kleine botsing van."

Tegen de slagboom

De omgeving van de schoolstraten heeft er dus soms onder te lijden, al verloopt het in de uitverkoren straten zelf ook niet altijd vlekkeloos. Zoals altijd waar er regels gelden, zijn er mensen die zich er niet aan houden. Een ongehoorzame en onoplettende bromfietser zorgde aan de Don Boscoschool voor problemen. Verstraete: "Hij negeerde de eerste slagboom en was intussen op zijn gsm bezig. Daardoor zag hij de tweede niet. Hij is er vol opgereden. Er zijn dus wel degelijk mensen die zich er niet aan houden, maar het merendeel van de mensen hier is tevreden met hoe het gaat."

Vias Institute, het vroegere Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV), schrikt niet van dat soort incidenten. "Zo gaat het altijd als je iets nieuws doet op het vlak van verkeersveiligheid: niet iedereen schaart zich erachter", zegt Stef Willems van Vias. "Veel hangt af van hoe je dat precies invoert. Worden er nieuwe parkeerplaatsen voorzien buiten de schoolstraat? Hoe wordt het aangekondigd? Hoe is de situatie in de omliggende straten? Het is belangrijk om niet zomaar een straat af te sluiten, je moet aan alles denken."