Direct naar artikelinhoud
Luchtvaart

Lufthansa-CEO: "Als Brussels Airlines geen betere resultaten behaalt, moet het geen cadeaus verwachten"

Lufthansa-CEO: "Als Brussels Airlines geen betere resultaten behaalt, moet het geen cadeaus verwachten"
Beeld REUTERS

Als Brussels Airlines geen betere resultaten behaalt, dan moet het van de Lufthansa-groep geen cadeaus verwachten. Dat heeft Lufthansa-topman Carsten Spohr gezegd op de IATA-luchtvaartconferentie in Sydney. Hij haalt ook scherp uit naar de werknemers, die vorige maand twee dagen het werk neerlegden.

De strategie van de Lufthansa-groep, sinds december voor 100 procent eigenaar van Brussels Airlines, is volgens Spohr heel duidelijk. "De Lufthansa Group telt vijftien luchtvaartmaatschappijen. Wie de kosten naar beneden brengt en voor meer inkomsten zorgt, kan voluit rekenen op onze steun", zegt hij. 

Zo krijgt Swiss binnenkort nieuwe en bijkomende vliegtuigen. Austrian Airlines en Brussels Airlines deden het minder goed, en moeten dus geen extra investeringen verwachten. "Laat het me zo zeggen: hun lot ligt in hun eigen handen", aldus Spohr.

Om de situatie om te keren in Brussel, is de hulp van Eurowings nodig, vindt Spohr. Brussels Airlines is "te klein om een succesverhaal te zijn op zichzelf", klinkt het. "Niemand kent Brussels Airlines in Scandinavië of Madrid. Eurowings moet het uithangbord worden in Europa." Voor de langeafstandsvluchten is een naamsverandering volgens de topman minder urgent.

De werknemers van Brussels Airlines zouden zich dan ook meer achter de integratie met Eurowings moeten scharen, meent hij. "De Lufthansa Group heeft die synergieën niet nodig, Eurowings evenmin. Brussels Airlines daarentegen heeft ze hard nodig om verder te kunnen groeien en zoals Swiss nieuwe vliegtuigen te krijgen en nieuwe bestemmingen te kunnen toevoegen aan het netwerk."

Lufthansa-CEO Carsten Spohr.Beeld DPA
'De Lufthansa Group heeft die synergieën niet nodig, Eurowings evenmin. Brussels Airlines daarentegen heeft ze hard nodig'
Carsten Spohr, CEO Lufthansa

Staking

Daarnaast haalt Spohr scherp uit naar het personeel van de luchtvaartmaatschappij. Half mei legden de piloten twee dagen het werk neer uit onvrede met de werklast en de lonen. Dat is contraproductief, aldus Spohr, omdat stakingen veel geld kosten en wegen op de resultaten.

"Brussels Airlines is binnen de Lufthansa Group een relatief kleine maatschappij. Als daar gestaakt wordt, zijn de gevolgen snel zichtbaar op de resultaten. Met Lufthansa hebben we ook moeilijke tijden gekend met langdurige stakingen, maar de gevolgen waren hier minder groot omdat we beter opgewassen waren tegen dit inkomstenverlies."

Vakbonden: "Verkeerd moment"

De vakbonden bij Brussels Airlines betreuren Spohrs uitspraken, en dan vooral de timing ervan. "We hebben de afgelopen weken vrij sereen kunnen praten. We hebben nood aan sereniteit en rust, niet aan olie op het vuur", zegt Filip Lemberechts van de liberale vakbond ACLVB. 

"Dit is niet het goede moment voor zulke verklaringen", vindt ook Anita Van Hoof van de socialistische bediendebond BBTK. "Ik hoop dat dit de gemoederen niet opnieuw gaat verhitten" in de aanloop naar de vergaderingen die de komende dagen met de directie zijn gepland.

De gesprekken over het loon en de werkdruk van de piloten waren de voorbije weken vlot getrokken, nadat ze midden mei muurvast waren komen te zitten na twee stakingsdagen en twee vruchteloze verzoeningspogingen. De bonden lieten vorige week weten dat ze voorlopig geen nieuwe stakingen plannen. Op 11 juni zullen ze de toestand opnieuw evalueren.

'Betere werkomstandigheden en een lagere werkdruk voor de piloten moeten niet haaks staan op betere resultaten'
Filip Lemberechts, ACLVB

Inhoudelijk hoorden de bonden niet veel nieuws uit de mond van Spohr. "We weten dat de resultaten moeten verbeteren", aldus Lemberechts. "Maar betere werkomstandigheden en een lagere werkdruk voor de piloten moeten niet haaks staan op betere resultaten."

Om de integratie in Eurowings te kunnen omarmen, moet er eerst duidelijkheid zijn over hoe die integratie er precies zal uitzien, zeggen beide vakbondsmensen nog. "We weten nog altijd niet waar Brussels Airlines naartoe gaat", aldus Van Hoof. "Waarom komt Spohr niet eens met de werknemers en vakbonden spreken, in plaats van met de pers?"