"Elektrische auto's zijn voor veel Europeanen gewoonweg niet te betalen"
Het Europees Parlement stemt volgende maand over toekomstige CO2-doelen voor auto's. In aanloop van de stemming roert de Europese brancheorganisatie ACEA zich in het debat: "Elektrische auto's zijn voor veel Europeanen gewoonweg niet te betalen."
"De autobouwers bevinden zich niet in een technologieneutrale omgeving", zegt ACEA-voorzitter Carlos Tavares. "De overheden en regulatoren hebben beslist dat we naar elektriciteit moeten gaan, en dat doen we. Maar we hebben een 360 graden benadering nodig, waarbij alles in acht genomen wordt: de auto, de infrastructuur, de productie van groene energie en het financiële plaatje. Het is niet voldoende dat de autobouwers het product aanbieden, als de consument het niet wil of kan kopen."
Bij ACEA zijn vijftien grote Europese auto-, truck- en busbouwers aangesloten. Toekomstige CO2-reducties zijn volgens ACEA sterk afhankelijk van de ontwikkeling van elektrisch rijden. De betaalbaarheid van die auto's blijft een grote belemmering voor Europeanen om voor elektrische modellen te kiezen. 85 procent van de elektrische auto's wordt volgens ACEA verkocht in "slechts" zes West-Europese landen met de sterkste economieën. In landen in Centraal- en Oost-Europa is het marktaandeel van de voertuigen nagenoeg nul.
ACEA vraagt Europa daarom een realitycheck door een onafhankelijk orgaan, naar de beschikbaarheid van infrastructuur en de maturiteit van de markt, alvorens toekomstdoelstellingen te formuleren. De organisatie wijst er ook op dat motorvoertuigen vandaag in Europa (EU15) jaarlijks goed zijn voor minstens 413 miljard euro aan belastinginkomsten. Overheden moeten nadenken hoe die inkomsten gecompenseerd zullen worden voor hun begrotingen.
"Onrealistisch"
De automakers zetten vraagtekens over het opzetten van EU-brede doelen. Zij noemen deze onrealistisch. Tegen 2025 moet dan 15 procent van de auto's op de weg elektrisch zijn. Tegen 2030 moet dit 30 procent zijn. Momenteel zijn elektrische auto's goed voor minder dan 1 procent van de omzet van de automakers. De beoogde Europese doelstellingen zou volgens ACEA betekenen dat in twaalf jaar tijd dit moet gaan groeien naar 30 procent. De ACEA meent dat te weinig wordt gekeken naar wat mensen zich kunnen veroorloven.
Verder wijst de brancheorganisatie op de gebrekkige infrastructuur zoals laadpalen. Vier EU-lidstaten zijn goed voor 76 procent van de laadpalen. Nederland is koploper met 32.875 laadpunten of 28,14 pct van het geheel. Daarna volgen respectievelijk Duitsland (25.241 laadpunten) en Frankrijk (16.311 punten). België telt vandaag slechts 1.765 punten. Nochtans is voldoende infrastructuur essentieel om de consument over de streep te trekken voor de elektrische auto.
Geld
Tavares gaat ook in op vragen van journalisten over de importheffingen op Europese wagens waarmee de Amerikaanse president Donald Trump dreigt. "Wij menen dat auto's geen risico vormen voor welk land dan ook, en al zeker niet voor de nationale veiligheid. Wij geloven dat vrije en faire handel in het belang is van de hele wereld."
Volgens Tavares zijn handelsbarrières nefast voor alle partijen. "Barrières zullen tot barrières leiden, dit zorgt voor een domino-effect. Het is in het belang van de consument dat er eerlijke concurrentie is. We kunnen alleen maar hopen dat het gezond verstand zal terugkeren." De Europese autobouwers wijzen er ook op dat ze grote investeerders zijn in de VS en daar heel wat productiesites hebben
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HLN Shop
Op safari in de Benelux: vijf zinderende ervaringen om na te jagen
-
PREMIUM
“Gebruik géén afwasmiddel”: carrosserie-expert geeft advies om je auto zonder strepen of krassen Saharastof-vrij te krijgen
Daar is de zon! Maar ook ... het saharazand. Als je auto vandaag buiten blijft staan, is de kans groot dat hij straks een wasbeurt zal kunnen gebruiken. Al is het eigenlijk sowieso belangrijk om je bolide op tijd en stond een flinke poetsbeurt te geven. Yves De Boeck, docent carrosserie bij Syntra Mechelen, legt uit hoe je best te werk gaat én hoe je krassen en strepen op je lak voorkomt. -
Zo oud zijn jouw autobanden, en meer dingen die je kunt aflezen aan de buitenkant van je band
Op de ‘wang’ van een band staat een serie cijfers en letters waarvan veel automobilisten niet weten wat ze precies betekenen. Tijd om daar verandering in te brengen want je kan er behoorlijk veel nuttige informatie vinden als je weet waar je op moet letten. De leeftijd bijvoorbeeld. Dat is handig om te weten, ook als je ‘nieuwe’ banden koopt. Die kunnen weliswaar ongebruikt zijn, maar soms ook al jaren oud. Dit zijn de zeven belangrijkste zaken die staan afgebeeld op je autoband. -
-
Independer
De waarde van je inboedel fout ingeschat? Dan riskeer je een financiële aderlating bij brand of diefstal
-
Strafrechtelijk onderzoek naar Babboe: Nederlandse bakfietsfabrikant verstopte bewust kapotte frames
De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) is begonnen met een strafrechtelijk onderzoek naar bakfietsfabrikant Babboe. De fietsfabrikant is in opspraak geraakt doordat verschillende bakfietsmodellen onveilig bleken. In ons land zijn vier modellen teruggeroepen. -
“Kritieke veiligheidskloof” bij Autopilot van Tesla gelinkt aan honderden ongevallen
De werking van Tesla’s veelbesproken Autopilot-software heeft geleid tot “voorzienbaar misbruik en vermijdbare ongelukken”. Dat is de conclusie van een grootschalig onderzoek van de Amerikaanse verkeerstoezichthouder naar het systeem. -
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
-
Independer
Autoschade en van de dader geen spoor? Dit dien je te doen
-
Tesla wil af van iconische lopende band: op naar “revolutionair” nieuw productiesysteem?
De Amerikaanse fabrikant van elektrische wagens Tesla is van plan om af te stappen van de lopende assemblageband, die na de introductie door Henry Ford zowat honderd jaar geleden de norm geworden is voor de autoproductie. Tesla wil een andere aanpak, waarbij onderdelen van een auto gelijktijdig in specifieke ruimtes gebouwd worden, om uiteindelijk samengevoegd te worden. Dat bericht het financiële persagentschap ‘Bloomberg’ donderdag. Tesla zelf spreekt van een “revolutionair” nieuw systeem. -
Brussel
Brusselse regering verbiedt dieselauto's vanaf 2030 en wil op termijn "alle voertuigen op fossiele brandstoffen" weren
De Brusselse regering heeft ingestemd met het plan van minister van Leefmilieu Céline Fremault (cdH) om een dieselban in te voeren vanaf 2030. De minister moet ook een onderzoek voeren naar een gelijkaardige maatregel in de toekomst voor benzinevoertuigen en op korte en middellange termijn alternatieve technieken - elektrische, hybride en aardgaswagens - onderzoeken. -
PREMIUM
Een Tesla of Porsche Taycan tweedehands kopen? Onze mobiliteitsexpert vertelt waar je op moet letten wanneer je een occasie EV overweegt
66 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerKurt Maes
Thomas Delaet
Louis Benasque
Geert Vaelen
Emi Hergersberg