Direct naar artikelinhoud
Technologie

Waarom stopt een techgigant als Google 200.000 euro in een lokaal initiatief als MolenGeek?

MolenGeek, een unieke codeerschool in Sint-Jans-Molenbeek, richt zich op kwetsbare groepen.Beeld Tim Dirven

"Google kan nog iets leren van MolenGeek." Jacqueline Fuller, hoofd van de filantropische tak van Google, zakte zelf af naar Sint-Jans-Molenbeek om een cheque van 200.000 euro te overhandigen aan de technologie-incubator. Dat geld zal gebruikt worden om nieuwe klaslokalen en extra leerkrachten aan te werven.

Hij voelde zich ongemakkelijk toen hij als enige Arabier aanwezig was tijdens een technologiebijeenkomst in Brussel. Zij vond het onvoorstelbaar dat nog steeds zo weinig meisjes en vrouwen de weg naar de technologiesector vonden. 

Samen stampten Ibrahim Ouassari en Julie Foulon drie jaar geleden MolenGeek uit de grond. Het begon met workshops over coderen en digitale marketing en evolueerde in sneltempo naar een coworkingplek. Kort daarna volgde de oprichting van een digitale codeerschool in het hart van Sint-Jans-Molenbeek met de steun van de federale overheid.

Sinds hun tweede grote codeerevenement in 2016 is Google een trouwe partner van MolenGeek. Julie Foulon weet perfect hoe dat komt. "Wij vullen een leemte in die niemand gevuld krijgt." 

Wat is MolenGeek?

In 2015 organiseerden Ibrahim Ouassari en Julie Foulon een workshop coderen in Sint-Jans-Molenbeek onder de naam MolenGeek. Al snel merkte het duo dat er veel potentieel in het concept zat. Van workshops kwam een coworkingplek. Uiteindelijk organiseerde MolenGeek met de steun van de federale overheid ook een codeerschool. Het project kreeg na de aanslagen in Brussel op 22 maart 2016 veel aandacht van de internationale pers. De codeerschool werd een symbool voor hoop in Molenbeek en daarbuiten.

Met MolenGeek bereiken ze probleemloos de zogenaamde NEETs: 'not in education, employment or training'. In Sint-Jans-Molenbeek krijgt 80 procent van de jongeren het label op zijn voorhoofd geplakt. "Wij bieden hen niet alleen een gratis opleiding om te leren coderen, we bieden hen ook een perspectief en leren hen vaardigheden om te blijven leren. Waar nodig helpt onze maatschappelijk werker."

'Wij vullen een leemte in die niemand gevuld krijgt'
Julie Foulon, MolenGeek

Positieve stress

Na een samenwerking van twee jaar waarbij Google vooral coaches aanbood en evenementen ondersteunde, komt het nu met 200.000 euro over de brug. Een smak geld voor de Molenbeekse technologie-incubator, een peulenschil voor de techgigant. Google geeft jaarlijks 1 procent van zijn winst uit aan filantropie. In totaal gaat het om ongeveer 100 miljoen euro.

Julie Foulon en Ibrahim Ouassari, de oprichters van MolenGeek.Beeld Tim Dirven

En toch mogen we die gift niet wegzetten als een slimme pr-stunt, vindt Foulon. "Dat geld veroorzaakt positieve stress. Google wil dat we het budget gebruiken om het leven van jongeren te verbeteren."

Al hoeft MolenGeek zich op dat vlak weinig zorgen te maken. Tot nu toe heeft iedereen die het codeertraject van zes maanden volgde een baan in de digitale sector gevonden. De codeerschool wil dat slaagpercentage op 100 procent houden en jaarlijks 250 jongeren klaarstomen voor de digitale arbeidsmarkt of stimuleren om een eigen bedrijf te starten.

Concreet zal MolenGeek het geld gebruiken om nieuwe klaslokalen te bouwen, te investeren in nieuwe leerkrachten, leermateriaal aan te schaffen en jongeren in Molenbeek te sensibiliseren.

'MolenGeek is erin geslaagd een uniek ecosysteem op te bouwen dat niet alleen deuren opent voor jongeren met minder kansen, maar ze ook succesvol begeleidt naar de toekomst'
Jacqueline Fuller, Google.org

Zo hoopt MolenGeek nog meer meisjes zoals Sara Oulad te kunnen ondersteunen. Zij klopte anderhalf jaar geleden bij MolenGeek aan met de vraag hoe ze de boetiek van haar ouders kon helpen uitbouwen. Ondertussen runt ze het YouTube-kanaal Molem Sisters, waarin ze regelmatig stijltips deelt. Ook de website werd geüpdatet. "De video's worden ongeveer 2.000 tot 77.000 keer bekeken, waardoor ook de zaak van mijn ouders blijft groeien."

Digitale bloei

Volgens Jacqueline Fuller, hoofd van de filantropische tak van Google, zijn investeringen in plekken zoals MolenGeek van vitaal belang voor de werkgelegenheid in de toekomst. "Iedereen moet kunnen delen in de digitale bloei. Kijk maar wat het betekent voor een familiebedrijf zoals dat van Sara. MolenGeek is erin geslaagd een uniek ecosysteem op te bouwen dat niet alleen de deuren opent voor jongeren met minder kansen, maar ze ook succesvol begeleidt naar de toekomst."

Fuller opende haar speech door twee cijfers van de Europese Unie over digitale skills te citeren. "In de toekomst vereisen negen op de tien jobs digitale vaardigheden. Tezelfdertijd stellen we vast dat 169 miljoen Europeanen tussen 16 en 74 jaar (44 procent) geen basis hebben voor die digitale skills." 

Google heeft zichzelf voorgenomen die zogenoemde 'digital gap' toe te rijden. Het wil tegen 2020 een miljoen mensen opleiden en aan een digitale job helpen.

'Ze slagen er ook nog eens in om 40 procent meisjes te overtuigen. Dat zie je nergens in Silicon Valley'
Jacqueline Fuller, Google.org

Samenwerken met een ecosysteem als dat van MolenGeek kan daarbij helpen. "Bovendien kan Google leren van Ibrahim en Julie. De deelnemers zijn niet alleen representatief voor de buurt, de organisatie slaagt er ook in om 40 procent meisjes te overtuigen. Dat zie je nergens in Silicon Valley."

De blauwdruk van MolenGeek kopiëren naar de rest van Europa zal Google zelfs niet proberen. Daarvoor is de combinatie van de ligging van MolenGeek, de situatie van jongeren in Molenbeek en de drive van de oprichters te uitzonderlijk. 

Julie Foulon heeft wel nog een tip voor Google om meer vrouwen in de technologiesector aan de slag te krijgen. "Zorg voor geloofwaardige rolmodellen aan wie we ons kunnen spiegelen. De beste developers van MolenGeek zijn trouwens vrouwen. (lacht)"

Freek Evers

Krijg elke maandag het beste over mens en technologie in uw mailbox

Laat hieronder je e-mailadres achter en ontvang gratis de fascinerende nieuwsbrief over de relatie tussen mens, media en technologie van De Morgen-journalist Freek Evers: