Archieffoto.
Volledig scherm
Archieffoto. © BELGA

Namaak kost Belgische bedrijven jaarlijks 2 miljard euro

Belgische bedrijven verliezen jaarlijks twee miljard euro aan verkoop door namaak. Dat blijkt uit berekeningen van het Bureau voor Intellectuele Eigendom van de Europese Unie (EUIPO), schrijft Le Soir woensdag. De twee miljard euro is omgerekend 6,8 procent van de verkoop, of 183 euro per inwoner. Er zouden jaarlijks 8.169 jobs door verloren gaan.

24 reacties

  • Bart Denys

    6 jaar geleden
    Ouders moeten alert zijn dat hun kinderen geen valse zaken kopen. Ja, ok, maar alle nep in mijn huis komt van de brol die ze op de kermissen krijgen. Alles in die kramen is fake speelgoed. Alles van Pokemon daar is vals. Alles van bepaalde merken is vals. Iedereen weet het, maar niemand doet er iets aan. Zo blijft het altijd prijs!
  • Lucas De groot

    6 jaar geleden
    Zoveel mogelijk in het buitenland kopen dat is wat ik doe.
  • pipo de clown

    6 jaar geleden
    Farma, kledij en cosmetica zijn wel de drie branches waar de grootste winsten worden gemaakt. Dus "nep" is in dit geval niet slechter maar wel veel goedkoper.
  • Marc Van Loo

    6 jaar geleden
    Neen dit kost de bedrijven geen 2 miljard..Diegenen die namaak kopen, die kopen hoogstwaarschijnlijk het echte spul toch niet wegens te duur..En ja je kan zeggen dat ze dan met de stock blijven zitten..maak dan minder stock hé.
  • Gino Denil

    6 jaar geleden
    Als een merk zijn product in dezelfde fabriek van dezelfde productielijn koopt. Vervoert naar een Europees land. Er daar een Europees labeltje op plakt of in laat naaien met made in.... Om het dan vervolgens aan een 10-voud van de prijs te verkopen. Dan is dan ook een vorm van namaak. Na - gemaakt in Italy of Germany... Maar tegen dergelijke vorm van namaak wordt niet opgetreden.