Direct naar artikelinhoud
Film Top 10

Tien films die u deze week niet mag missen

Tien films die u deze week niet mag missen
Beeld Universal Pictures

Zin in een avond zonder Netflix? De filmredactie van De Morgen selecteert voor u het beste wat de bioscopen deze week te bieden hebben.

en

1. A Ghost Story

In Amerika werd A Ghost Story unaniem tot een van de meest hartverscheurende films van het jaar uitgeroepen. In ons land haalde hij de bioscoop zelfs niet. Gelukkig is er nog het One Shot Cinema-concept van Film Fest Gent, dat dit soort pijnlijke lacunes ons filmlandschap opvult. Zo kan u deze maand eindelijk zien hoe Casey Affleck na zijn dood als een spook – inclusief laken met twee gaten over zijn kop – over de aardbol ronddwaalt, en moet toekijken hoe zijn weduwe (Rooney Mara) verteerd wordt door verdriet. Een unieke bespiegeling van David Lowery (Pete’s Dragon) over liefde, tijd en rouw.

Vanaf 7 juni wekelijks in Sphinx Cinema, Gent.

2. A Quiet Place

Goed nieuws voor wie de bioscoop mijdt uit angst voor luid knabbelende buren: de inventieve monsterthriller A Quiet Place speelt zich af in een wereld waar elk geluid dodelijk kan zijn, en dwingt het publiek dus tot volledige stilte. Bezint eer ge aan die emmer popcorn begint! Acteur/regisseur John Krasinski houdt u voortdurend op het puntje van uw stoel, en laat u daar af en toe afdonderen van het schrikken. Maar hij begrijpt ook dat de sleutel van een goeie horrorthriller in de personages zit. Als A Quiet Place zo onder uw vel kruipt, dan is dat omdat het een pakkende fabel is over ouderschap.

Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie.

3. Jurassic World: Fallen Kingdom

Drie jaar na de teleurstelling van Jurassic World bewijst J.A. Bayona (A Monster Calls) dat de legendarische dino-franchise dan toch nog niet met uitsterven bedreigd is. Fallen Kingdom serveert aanvankelijk het typische rampspektakel dat we intussen gewoon zijn van deze franchise. Maar in de tweede helft scheurt Bayona zich los van de clichés. Plots schakelt hij terug en maakt hij iets heel bijzonders: een creepy spookhuisfilm in de stijl van zijn debuut El Orfanato – maar dan met dino’s. Eindelijk nog eens een blockbuster die én entertaint, én een eigen smoel heeft.

Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie.

4. Marlina the Murderer in Four Acts

De Indonesische weduwe Marlina neemt wraak op een stel misdadigers die het op haar gemunt hebben. In haar ogen vlamt de bliksem, en alles moet wijken om haar doel te bereiken. Met het puike Marlina the Murderer in Four Acts was de Indonesische regisseur Mouly Surya onlangs dé verrassing van het Mooov-festival. Nu kunt u ook elders in het land gaan genieten van deze feministische western. Een cinematografisch feestmaal, gekruid met humor die aan Tarantino herinnert.

Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie.

5. En Guerre

Stéphane Brizé gaat de barricades op met En Guerre, een hyperrealistische film over de brutale sluiting van een fabriek. We volgen de vurige strijd van vakbondsdélégué Laurent (Vincent Lindon) en zijn kameraden: zij vechten tegen de brutale sluiting van hun autofabriek, waarbij 1.100 mensen op straat dreigen te belanden. De steeds verder escalerende clash met de directie is niet altijd mooi om naar te kijken – los alvast preventief wat Dafalgan op in uw beker cola, want al dat geschreeuw kan hoofdpijn veroorzaken –, maar komt wel aan als een stomp in de maag én laat u met andere ogen naar de actualiteit kijken.

Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie, en hier ons gesprek met vakbondsvoorzitter Erwin De Deyn en HR-expert Tony Verlinden.

6. Deadpool 2

Met Avengers: Infinity War nog in de zalen is alweer een nieuwe superheldenfilm misschien een risico. Maar dit is echt anders. Deadpool was in 2016 een middenvinger naar het genre. De sequel op dat onverwachte succes mocht wat grootser. Maar de basis van deze super(anti)heldenfilm blijft hetzelfde. Ook deel twee zit nokvol sarcasme, goor geweld en een ongezonde dosis nihilisme. En Deadpool 2 weet zelfs heel even emotioneel naar de keel te grijpen. Een bloedrode, bitterzoete cocktail.

Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie.

7. Manu

Regisseur Manu Bonmariage werd wereldberoemd in Wallonië als bezieler van het legendarische RTBF-documentaireprogramma Strip-Tease – de Franstalige voorloper van Jambers, zeg maar. Nu richt zijn dochter Emmanuelle de camera op hem. Op zijn 76ste lijdt Manu aan Alzheimer. Terwijl zijn geheugen stilaan afbrokkelt, maakt zijn dochter de balans op van zijn leven en (vaak controversiële) werk. Met warmte en – de geest van haar vader indachtig – veel humor.

Op 12/06 in Sphinx Cinema (Gent). Later ook in Palace en Flagey (Brussel), Lumière (Brugge) en Cartoon’s (Antwerpen).

8. Before We Vanish

Buitenaardse wezens nemen de wereld over in Before We Vanish. Maar verwacht geen reusachtige ruimteschepen of grootse oorlogsscènes. De bekende Japanse regisseur Kiyoshi Kurosawa (Tokyo Sonata) levert wellicht de minst spectaculaire alienfilm ooit af. De buitenaardse veroveraars zien eruit als doodgewone mensen, en houden zich vooral bezig met het stelen van ideeën. Dat levert frisse en grappige scènes op, maar het is Kurosawa ook menens: als we onze kernwaarden vergeten, zijn we als mensheid ten dode opgeschreven, waarschuwt hij. De apocalyps loert om de hoek.

Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie.

9. Everybody Knows

Heeft tweevoudig Oscarwinnaar Asghar Farhadi (A Separation) voor het eerst een teleurstellende film gemaakt? In Cannes vonden velen van wel, maar wij zagen een behoorlijk hoogwaardige mengeling tussen thriller en melodrama, met een uitstekende Penélope Cruz en Javier Bardem in de hoofdrollen. Farhadi heeft – voor de gelegenheid in het Spaans – heel wat verrassingen en geheimen voor u in petto. Die laat hij niet als duiveltjes uit doosjes springen: het scenario is veeleer een complexe origamistructuur die de regisseur langzaam ontvouwt, totdat we uiteindelijk het volledige papier kunnen zien.

Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie.

10. Mountain

Mensen die de hoogste pieken op de aardbol opzoeken om er aan afschuwelijk steile rotswanden te gaan bungelen: wat bezielt hen? En kunnen ze hun instincten, die volop alarm slaan op zulke duizelingwekkende hoogtes, dan simpelweg uitschakelen? Ziedaar het mysterie dat Jennifer Peedom probeert te ontrafelen in haar documentaire Mountain. Hoeft het gezegd dat de film er waanzinnig mooi uitziet? En dat u best niet gaat kijken als u hoogtevrees heeft, kon u zelf ook wel raden.

Nu in de bioscoop. Lees hier de recensie.