Direct naar artikelinhoud
Technologie

Oprichters WhatsApp zijn zo boos op Facebook dat ze 1,1 miljard euro laten schieten

Door vroegtijdig op te stappen laten de oprichters van WhatsApp 1,1 miljard euro liggen.Beeld EPA

Uit onvrede met de manier waarop Facebook hun geesteskind wil gebruiken voor advertenties, zijn de oprichters van de berichtenapp WhatsApp opgestapt. Daarbij laten ze 1,1 miljard euro liggen op de tafel van Mark Zuckerberg. 

Nog tot november moesten Brian Acton en Jan Koum, de oprichters van WhatsApp, volgens hun contract aan boord blijven. Maar nu ze alle twee Facebook Inc. vaarwel hebben gezegd, laten ze respectievelijk 765 en 340 miljoen euro achter. De cijfers – het gaat om aandelen – zijn uitgebracht door The Wall Street Journal op basis van bronnen binnen het bedrijf. 

De oorzaak van de breuk is een onoverbrugbaar verschil in visie op sociale media. Toen Acton en Koum samen WhatsApp oprichtten in 2009, wilden ze er een app van maken die ver weg zou blijven van de advertentiemarkt waar andere sociale media hun geld ophalen. Maar nu hun app in handen is van Facebook (die daar 16 miljard euro voor neertelde) zijn de zaken veranderd. 

Garantie

"Toen Facebook WhatsApp in 2014 opkocht, was dat met de garantie dat de gegevens van WhatsApp-gebruikers niet zouden worden aangewend voor reclame", zegt mediaprofessor Ike Picone (VUB). "Maar al snel besloot Facebook om dat toch te doen." 

Dat was zeer tegen de zin van de oprichters, die advertenties in 2012 nog "een belediging" noemden voor je intelligentie. Berichten die gebruikers via WhatsApp verstuurden, werden aanvankelijk vanwege de privacybezorgdheden van de oprichters ook verwijderd van de servers van WhatsApp, en enkel opgeslagen op de smartphone. 

Maar sinds 2016, twee jaar na de overname door Facebook, geeft WhatsApp openlijk toe dat het de gsm-nummers en andere gegevens van zijn gebruikers deelt met het moederbedrijf. En aangezien Facebook onder druk staat om niet meer reclame te verspreiden via het eigen netwerk, kijkt het steeds meer naar apps als WhatsApp en Instagram om reclame tot bij het publiek te brengen. 

Acton stapte daarom in september al op, omdat Facebook plannen maakte om reclame te laten zien in de status-tab van de app. Daar kun je, net zoals op Instagram, persoonlijke filmpjes en foto's delen. In volle Cambridge Analytica-heisa maakte hij in maart ook bekend dat hij zijn eigen Facebook-account zou verwijderen. Koum kondigde zijn vertrek in april al aan, maar zou naar verwachting nog tot half augustus blijven. 

'Toen Facebook WhatsApp in 2014 opkocht was dat met de garantie dat Facebook de gegevens van WhatsApp-gebruikers niet zou aanwenden voor reclame'
Ike Picone (VUB)

Gesprek met reclame

Aangezien Facebook de laatste jaren WhatsApp steeds meer heeft geïncorporeerd in zijn model van gepersonaliseerde advertenties, valt het te verwachten dat je op een dag reclame zult zien als je de berichtenapp opent. Maar waar die reclame dan exact zou komen, is momenteel verre van duidelijk. 

"Het ligt niet voor de hand om reclame in een persoonlijk app-gesprek te tonen", zegt socialemedia-expert Rob Heyman (VUB). "Daarmee zit je toch echt in de privésfeer van de mensen. Nu is het nog zoeken naar een manier om reclame te tonen die niet te veel irritatie opwekt." 

Maar technisch is het volgens Heyman perfect mogelijk dat Facebook mee zou lezen in je WhatsApp-conversatie om je dan gerichte advertenties te sturen op je Facebook-profiel. Of om je persoonsgegevens van Facebook te gebruiken voor reclame op WhatsApp. "Google toonde vroeger reclame op de webinterface van Gmail, op basis van wat je schreef in je mails", zegt Heyman. "De vraag is of Facebook ook zoiets durft te doen."