Direct naar artikelinhoud

Amazon koopt deel tv-rechten Premier League

Een camerman van sportzender Sky Sports maakt zich klaar voor een wedstrijd uit de Premier League.Beeld AFP

Retailgigant en video-on-demandplatform Amazon heeft de tv-rechten verworven op twintig voetbalwedstrijden uit de Engelse Premier League. Voor het eerst mengt een Amerikaans platform zich in de strijd om de Engelse voetbalrechten.

Vanaf 2019 heeft Amazon drie seizoenen lang de exclusieve rechten op twee speeldagen: een in een lang weekend en een in een midweek. In totaal zal Amazon twintig wedstrijden per seizoen livestreamen. Hoeveel de mediareus betaalt, is niet bekend. Volgens de Britse krant The Telegraph  krijgt Amazon een stevige korting.

De andere rechtenpakketten zijn in handen van de Britse sportzenders BT en Sky. BT betaalt 975 miljoen pond (1,1 miljard euro) voor 52 wedstrijden per seizoen. Sky betaalt 3,75 miljard pond (4,2 miljard euro) voor 128 matchen per seizoen.

Voor Engelse voetbalfans betekent de intrede van Amazon dat ze nog dieper in de buidel moeten tasten

Groeiende belangstelling

De Premier League biedt de komende drie seizoenen zeven uitzendpakketten aan. Door kleinere hoeveelheden wedstrijden beschikbaar te stellen, wilde de Premier League internationale technologiebedrijven als Amazon, Facebook, YouTube en Netflix laten meebieden in de strijd om de uitzendrechten.

Die tactiek heeft vruchten afgeworpen aangezien Amazon zich nu in de concurrentieslag mengt. Sinds 2010 is de totale verkoopprijs van de rechten gestegen van 1,78 miljard pond (2 miljoen euro) tot 5,13 miljard pond (5,8 miljard euro). De concurrentiestrijd tussen BT en Sky heeft de Premier League, met andere woorden, geen windeieren gelegd. 

De groeiende belangstelling voor Engels voetbal in de VS zou Amazon-CEO Jeff Bezos overtuigd hebben om Premier League-rechten te kopen. Amazon wil meer mensen warm maken voor een abonnement op Amazon Prime: abonnees kunnen de twintig wedstrijden zonder meerkost volgen. Prime-abonnees geven gemiddeld twee keer zo veel geld uit op Amazon als niet-geabonneerden, zo blijkt uit onderzoek.

Voor Engelse voetbalfans betekent de intrede van Amazon dat ze nog dieper in de buidel moeten tasten. Wie (bijna) alle wedstrijden wil zien, moet zich vanaf 2019 op drie kanalen abonneren.