Treinreiziger klaagt steeds minder over NMBS, maar kan het klagen ook gewoon moe zijn
De ombudsdienst voor de treinreizigers ontving vorig jaar 3.194 klachten, of 12,5 procent minder dan de 3.709 klachten van 2016, en dat was al het laagste peil in vijf jaar. Ombudsrail spreekt over een "opmerkelijke" vaststelling: bij een slechtere algemene stiptheid van de treinen dienen toch minder reizigers een klacht in. De ombudsdienst vraagt zich af of treinreizigers het klagen niet moe zijn.
"De problematiek van de vertragingen is zo structureel dat de individuele reiziger er moedeloos van wordt om telkens opnieuw klacht in te dienen", luidt het in een mogelijke verklaring.
De klachten over vertragingen, afgeschafte treinen en compensaties vormen nog altijd de grootste groep. Eén op de drie klachten (558 of 33,2 procent) gaat erover. De treinreiziger blijft dus wakker liggen van stiptheid, of het gebrek eraan. De globale stiptheid op het binnenlandse spoornet daalde vorig jaar voor het tweede jaar op rij. Bedroeg ze in 2015 nog 90,9 procent, dan bedroegen de percentages in 2016 en 2017 respectievelijk 89,2 en 88,3.
"Met de globale stiptheid op 88,3 procent zakken we zelfs naar het niveau van de sombere periode 2009-2014, toen de stiptheidspercentages tussen 85,6 procent en 88,9 procent schommelden. Ondertussen lijkt een herhaling van de 93,2 procent uit 2004 alsmaar onbereikbaarder", stelt de ombudsdienst.
"Merkwaardige invulling van begrip 'stipt'"
Ombudsrail roept nogmaals op om de stiptheid - een "rekbaar begrip" - meer vanuit het perspectief van de reizigers te berekenen. De ombudsdienst verwijst onder meer naar het niet meerekenen van afgeschafte treinen. "In 2017 wordt zo 1,51 procent van de treinen uit de stiptheidscijfers gehouden, alhoewel die allemaal nefast zijn voor de reistijden van de reizigers. Ook telt een vertraging pas mee vanaf 6 minuten, wat een merkwaardige invulling blijft van het begrip 'stipt'. Dat een kleinere vertraging al kan volstaan om een aansluiting te missen, waardoor een reiziger langer onderweg is, wordt hierbij genegeerd", luidt het.
Ombudsrail vindt ook dat de stiptheid niet enkel gemeten dient te worden aan de eindhalte en in het eerste station aan de Brusselse Noord-Zuidverbinding, maar op iedere plaats waar reizigers in- en uitstappen.
"Compensatiesysteem met kuren"
De ombudsdienst haalt nog eens uit naar de "kuren" van het compensatiesysteem van de NMBS bij vertragingen, een systeem dat "worstelt met een belabberde reputatie". Alles baadt in een "arbitrair karakter" en begrippen als 'niet-conforme aanvraag' en 'fraude' die de spoormaatschappij hanteert om geen compensatie te moeten toekennen, blijven vaag, aldus Ombudsrail.
"Het huidige archaïsche systeem is verworden tot een anachronisme dat op meerdere manieren willekeur in de hand werkt", hekelt de ombudsdienst. "Een nieuwe aanpak is nodig. Opnieuw dringen we erop aan om het compensatiesysteem van de NMBS zo te verbeteren dat de treinreizigers vlot een vergoeding voor geleden vertragingen kunnen bekomen, via een werkwijze die voor alle partijen eerlijk kan aanvoelen, vrij van wat arbitrair is."
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Opgelet: treinreizigers moeten op tijd komen, want deuren sluiten 30 seconden vroeger
-
PREMIUM23
Wat doet Bart De Wever aan het stuur van Chinese e-truck in bomvol Sportpaleis?
Wat hebben een professionele basketbalclub, een Chinese start-up, het Antwerpse Sportpaleis en Bart De Wever gemeen? Samen vormen ze de puzzelstukken in een opvallend verhaal met wel héél hoge inzet: een gloednieuwe fabriek van liefst 300 miljoen euro en 600 werknemers in de Antwerpse haven. Al blijft de vraag: komt die er of komt die er niet? De Chinese spilfiguur reageert hier voor het eerst. -
2
Infrastructuur clubs kan groei aantal nieuwe leden niet aan, waarschuwt Vlaamse Sportfederatie
Uit een bevraging door de Vlaamse Sportfederatie, de koepel van sportfederaties, blijkt dat de Vlaamse sportclubs op hun limieten botsen. Vier op de tien clubs (39 procent) geven aan dringend extra infrastructuur nodig te hebben om de toestroom van nieuwe leden te kunnen volgen. -
-
364
CD&V-voorzitter Mahdi waarschuwt: wie lokaal in zee gaat met Vlaams Belang of PVDA mag lidkaart komen inleveren
-
KIJK. Eerste helikopter op fossielvrije brandstof ter wereld is Belgisch: prijs en topsnelheid onthuld
Aan de luchthaven van Wevelgem is een wereldprimeur van Belgische makelij onthuld: een helikopter die kan vliegen op fossielvrije brandstof. Het toestel stoot dan geen CO2 uit en wordt gefabriceerd in Deerlijk bij D-Motor, dat vliegmotoren bouwt. -
Stiptheid Beneluxtrein laat te wensen over: "Mag geen tweede Fyra-verhaal worden"
Sinds de Beneluxtrein, de intercity tussen Brussel en Amsterdam, voorbij Antwerpen over de hogesnelheidslijn via het station Noorderkempen (Brecht) richting Nederland rijdt, is de gemiddelde stiptheid op het traject Antwerpen-Noorderkempen tijdens de avondspits gedaald van "bijna perfect" naar 67,5 procent. Dat zegt CD&V-Kamerlid Jef Van den Bergh op basis van cijfers die hij opvroeg bij minister van Mobiliteit François Bellot (MR). "Dit mag echt geen tweede Fyra-verhaal worden", waarschuwt Van den Bergh. Eerder uitte ook het gemeentebestuur van Brecht al zijn ongerustheid. -
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
-
De remedie tegen vertragingen op het spoor: 6.000 smartwatches
-
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
Volgende week zaterdag gaat in Turijn de Ronde van Italië van start. In de eerste grote ronde van het seizoen strijden de renners om de felbegeerde roze trui. Met de Gouden Giro kan jij bewijzen dat je de strafste ploegleider bent en prachtige (geld)prijzen winnen dankzij HLN. Deelnemen is dus de boodschap! -
PREMIUM63
ANALYSE. “Vanaf 10 juni zal plots druk gesproken worden waarover weinig gezegd is: de centenkwestie”
“Zoals in elke campagne volgen luide beloftes elkaar op. Hoewel die bijna allemaal geld kosten, wordt daarover niet eens stil gesproken”, schrijft politicoloog Carl Devos (UGent). “Nochtans is dé vraag na 9 juni: waar vinden we de komende jaren ruim 30 miljard euro?” -
Peeters sleutelt aan terugkommoment voor beginnende bestuurders
11 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerMamed Kurdoyev
Liselotte Huylebroeck
Gino Denil
johan vankeirs
Marieke Marcelis