Laurentine van Clouds of Fashion over haar grootste financiele kater: “ik investeerde bijna al mijn kapitaal”
Laurentine Van Landeghem (25) startte vijf jaar geleden haar modeblog Clouds of Fashion. Intussen baat de girlboss vier shops uit en schreef ze het boek ‘From Blog to Brand’. Online deelt ze met haar grote schare volgers eerlijk de ups én downs die ze ervaart. Die ene Clouds of Fashion-modeshow waar ze een grote financiële kater aan overhield, bijvoorbeeld.
Al tijdens de eerste twee jaar van Clouds of Fashions bestaan, organiseerde Laurentine kleinschalige modeshows. Het derde jaar zag ze het groot. Héél groot. “Ik wou een modeshow met toeters en bellen zoals je die ziet in New York en Parijs. Eentje met standjes van andere merken, een tattoocorner, foodtrucks en een afterparty. Ik investeerde bijna al mijn kapitaal in de show en vroeg vijfentwintig euro inkom per gast. Met een opkomst van tweeduizend bezoekers dacht ik wel uit de kosten te geraken.”
You win some, you lose some
Maar na de – nochtans geslaagde – modeshow kwam Laurentine voor onaangename verrassingen te staan. “Bovenop de huur van de zaal kreeg ik een factuur voor de verwarming. En ook andere extra kosten kwamen uit de lucht vallen, waardoor de show me uiteindelijk zo’n 70.000 euro meer kostte dan ik eraan zou verdienen. Dat was een groot verlies. Véél te groot voor een relatief klein bedrijfje als het mijne.”
Gelukkig leverde de modeshow wel enorm veel publiciteit op. Zelfs veel grotere merken waren jaloers. “De buzz rond Clouds of Fashion na de modeshow was ongezien. Op een paar dagen tijd steeg het aantal Instagramvolgers exponentieel. We verschenen in alle kranten, tijdschriften en magazines, en ook in real life sprak iedereen erover.”
Een financieel plan is key
Ondanks de extra naamsbekendheid, had Laurentine de show achteraf bekeken liever anders aangepakt. “Het was een topevenement, maar qua kostenplaatje had ik het zwaar onderschat. Het klinkt cliché, maar een goed financieel plan opstellen voor een event is zo belangrijk. Of werk met iemand samen die het hele financiële plaatje beheert. Als organisator moest ik mijn aandacht over te veel verschillende zaken verdelen. Wanneer het op de kosten aankwam, dacht ik: dat bekijk ik achteraf wel. Tot ik uiteindelijk de cijfers te zien kreeg en besefte: stom van me.”
Falen = groeien
“Ik vind het niet erg om faalmomenten als deze te delen”, stelt Laurentine ons gerust. “Ik deel graag alles wat me raakt, positief én negatief. Die echtheid vind ik als ondernemer heel belangrijk. Dezelfde waarden geef ik via Clouds of Fashion ook bewust aan mijn volgers door: wees trouw aan jezelf, ga voor je dromen en doe waarin je gelooft, wat dat ook is.”
De jonge Laurentine is intussen al vijf jaar zelfstandige en heeft veel geleerd. Maar af en toe faalt ze nog wel. “Zolang je wil blijven groeien, zal je fouten maken. Ik zou ook ter plaatse kunnen blijven trappelen en zo minder problemen op mijn bord krijgen. Maar zolang je jezelf wil blijven verbeteren, moet je de durf hebben om een sprong te wagen, te vallen en weer op te staan. Daaruit leer je zó veel.”
Met de campagne Failing Forward doorbreken Startups.be en het Agentschap Innoveren en Ondernemen het taboe op falend ondernemerschap. Check www.metfalenenopstaan.be voor meer inspirerende ondernemersverhalen.
Deel een schouderklopje uit aan ondernemers die risico’s durven nemen en doorbreek het taboe op falend ondernemerschap. Onderteken mee het manifest op metfalenenopstaan.be
Volg Laurentine via haar Instagram-accounts @laurentine en @_cloudsoffashion en www.cloudsoffashion.be.
Volg ook haar vlogs op haar Youtubekanaal
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
De gouden tip voor beginnende ondernemers van WinWinner-bedenker Matthias Browaeys
-
Wouter Foulon scoort met engineeringsbedrijf Comate: een ondernemer moet zichzelf voortdurend heruitvinden
Wouter Foulon koestert van kindsbeen af een passie voor creatie en runt dan ook sinds 2010 zijn zaak Comate, een bedrijf dat vernieuwende producten designt en engineert. Inmiddels stelt de ‘Vlaamse Jonge Ondernemer 2017’ vijfendertig mensen te werk. Achter zijn succes schuilt een slimme aanpak en enkele gouden ondernemersinzichten. -
#MotivationalMonday: quotes van straffe ondernemers om je week goed te starten
Krijg je deze week moeilijkheden of tegenslagen op je pad? Lees dan deze motivational quotes en krijg goesting om te blijven knokken. We oogstten ze tijdens het And& Festival in Leuven, waar grote namen uit de muziekscene getuigden over hun successen én fuck-ups. Hun remedie tegen verslagenheid? Een portie perspectief! -
-
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
-
10 obstakels op weg naar succesvol ondernemerschap
De stap naar een bestaan als zelfstandige zullen de meeste starters niet licht zetten. Hoe boeiend het opstarten en uitbouwen van een bedrijf ook is, het traject ligt vol hinderpalen. Maar nu het goede nieuws: je kan ze overwinnen. Tien remedies voor wie nog aarzelt om zijn ondernemersdroom waar te maken. -
PREMIUM
Baas speelt cruciale rol bij ontstaan van burn-out: “Het is echt geen eufemisme voor luiheid”
Onvoldoende feedback, een hoog werktempo en een druk om constant bereikbaar te zijn: leidinggevenden spelen een cruciale rol bij het ontstaan van een burn-out. Dat blijkt uit een bevraging van de UGent in samenwerking met 'De Morgen' bij 1.153 (ex-)burn-outpatiënten. "Werkgevers moeten dit ernstig nemen." -
Spaargids.be
Geniet jij al optimaal van deze fiscale voordelen voor je woning en schuldsaldoverzekering?
-
Regisseur Remy M. Ndow vlogt over hoe hij uit zijn eigen bedrijf gekickt werd en wat hij eruit leerde
-
LEUVEN
App redt eten van de vuilnisbak
Zo'n twintig Leuvense horecazaken maken sinds kort gebruik van de Deense app 'Too Good To Go'. Die app zorgt ervoor dat overtollige maaltijden van de vuilnisbak gered worden. Tegen hoogstens de helft van de prijs kan je een overschotje bestellen dat anders wordt weggegooid. -
Populair detectivespel Crimibox zit in de lift. Bedenker Jimmy bracht nochtans nooit eerder een game uit
Zijn werk bij de politie bracht Jimmy Cowé (32) op het idee voor de Crimibox: een multimediaal spel dat je aan huis geleverd krijgt en waarbij de deelnemers een fictieve moordzaak oplossen. De boxen zitten nu zodanig in de lift, dat de jonge ondernemer loopbaanonderbreking neemt om zich fulltime in te zetten voor zijn bloeiende zaak. -
vtwonen
Hoeveel op tien scoor jij? Dit zijn de vaakst vergeten zaken tijdens het schoonmaken
1 reactie
Resterende karakters 500
Log in en reageerBetty Verlinden