Opgelet: WK-promo's voor nieuwe televisies zijn vaak dubieus
MultimediaDe Belg heeft zijn tv graag groot en van hoge kwaliteit. Met het WK in het verschiet spelen multimediabedrijven daar handig op in. De meeste bieden momenteel fikse WK-promo's aan voor televisies, maar die zijn lang niet allemaal de naam aanbieding waard. Dat blijkt uit een onderzoek van technologiewebsite Tweakers.
Tweakers lichtte enkele aanbiedingen van de bekendere ketens (o.a. Mediamarkt, Selexion, Krëfel) door in de aanloop naar het WK. Dat deed ze door haar eigen Pricewatch te koppelen aan tv's in aanbieding bij de ketens, en door de prijshistoriek van de tv's in kwestie te bekijken.
Uit dat onderzoek blijkt dat de term 'aanbieding' niet altijd heel letterlijk te nemen valt. "Mediamarkt kunnen we niet op fouten betrappen, maar bij enkele andere ketens zijn de aanbiedingen toch wel dubieus te noemen", zegt Steven Hermans van Tweakers. "Er zijn inderdaad een aantal mooie afprijzingen, maar ook een paar die je gerust vals mag noemen. Er worden dan prijzen geafficheerd die ze ook al in maart of april hanteerden, toen er helemaal geen acties liepen."
"Superpromo's"
Zo biedt Selexion in haar folder een Samsung-toestel aan dat afgeprijsd is van 2.499 euro naar 1.699 euro. Of zo lijkt het toch, want in de praktijk is de tv in kwestie al wekenlang verkrijgbaar voor die 'kortingprijs'. En als je dan gaat vergelijken, blijkt dat je hem 300 euro goedkoper kan vinden bij een van de concurrenten.
Bij Krëfel staan verschillende 'superpromo's' in de folder, onder meer voor een Philips-tv voor 549 euro. Al is het onduidelijk waarom dat een superpromo zou zijn, want ook daar heeft het toestel al weken dezelfde prijs. En ook deze tv is tot 70 euro goedkoper bij een concurrent.
"Als consument doe je er dus goed aan om je voor de aanschaf van een nieuw toestel online even te te oriënteren en prijzen te vergelijken, alvorens domweg op een aanbod in te gaan," aldus Hermans.
Groter en beter
Daarnaast ging Tweakers ook na hoe de favoriete televisie van de Belg eruitziet. Waar tot enkele jaren terug de norm voor tv's nog op kleinere schermen lag, met een doorsnede die onder de 50 inch bleef, zijn Belgische consumenten vandaag vooral geïnteresseerd in tv-toestellen met grotere schermen. Veertig procent van de bezoekers die op de website naar een tv-toestel keken, checkten er een met een diagonaal tussen 50 en 60 inch. Bij een soortgelijk onderzoek in 2014 was nog maar 25 procent van de bezoekers geïnteresseerd in zo'n 50- tot 60-incher.
In 2014 waren vooral de 40- tot 50-inch tv's populair (44 procent). Vier jaar later toont nog slechts 24 procent van de bezoekers interesse in die modellen. En dat groter nu duidelijk als beter wordt gezien, bewijst ook de interesse in de échte monstermodellen onder de tv's, de categorie tussen 60 en 70 inch: 29 procent van de bezoekers gaat daar naar op zoek.
Aan dergelijke grote tv's hangt sowieso al een duurder prijskaartje, en ook dat lijkt een trend: Belgische consumenten zijn nu echt wel bereid om flink veel geld neer te leggen voor hun televisietoestel. De grootste interesse is er weliswaar nog steeds voor het eerder bescheiden prijssegment tussen € 500 en € 1.000, met een clickaandeel van 30 procent. Maar die categorie staat wel stevig onder druk door de stijgende interesse in tv's met een prijskaartje tussen € 1.000 en € 1.500 (waar al 16 procent van de bezoekers gaat kijken), en - de grootste stijger - die met een prijs tussen € 1.500 en € 2.000 (met een clickaandeel van 26 procent).
4K is koning
Ultra High Definition, of 4K, heeft ondertussen het aanbod aan tv-toestellen die in de handel zijn quasi volledig ingepalmd. Bijna 94 procent van alle tv's die momenteel te koop staan is een UHD-model. Ook de nieuwe schermtechnologie Oled is nu enorm in opmars. Een klassieke LCD-tv is nog wel het populairst onder de Tweakers-bezoekers (60 procent clickaandeel), maar de interesse voor Oled steeg van slechts 1 procent in 2014 naar bijna 40 procent vandaag.
Algemeen is de interesse in tv-toestellen in België groot te noemen. Tv's krijgen 5.000 clicks per dag, het dubbele van het aantal dat ze genereerden in 2014. Bij acties en evenementen (zoals Black Friday, de btw-actie van Media Markt en een Europees of mondiaal kampioenschap voetbal) stijgt de interesse direct naar 10.000 clicks
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Amerikaanse tiktokkers bezorgd over impact dreigende ban in VS
-
Nothing Phone (2a) review: uniek ontwerp voor 329 euro
Voor zo’n 300 euro kan je al een degelijke smartphone krijgen bij grote spelers als Motorola en Oppo. Kan een klein bedrijf uit Groot-Brittannië daartegen opboksen? Nothing probeert het met de Phone (2a): een telefoon met een transparant design, LED-lichtjes en een prijskaartje van 329 euro. We vergelijken in dit artikel die nieuwe smartphone met de Motorola G84 en Oppo A79 om te achterhalen of het een goede deal is. -
Independer.be
Eindelijk: ook Telenet ondersteunt de eSIM voor smartphones, na Proximus en Orange
Heerlijk, dat eerste moment dat je je gloednieuwe smartphone inschakelt. Alleen jammer van dat gedoe met die simkaart vooraf, zelfs al is er een pinnetje meegeleverd om de telefoon te openen. Gelukkig bestaat er een systeem waarbij je geen simkaart meer in je toestel moet steken. En Telenet lanceert het nu – eindelijk – ook voor smartphones. Independer.be legt uit bij welke operatoren en op welke toestellen je kan genieten van de voordelen van een eSIM. -
-
Waar kennen we robothond Spot uit ‘De mol’ nog van?
-
KIJK. Wereldberoemde rapper speelt voor meer dan honderdduizend euro vals tijdens gokspel, wordt betrapt door volgers livestream
De rapper 21 Savage speelt een gokspel met Adin Ross tijdens een livestream op Kick. Daarbij halen ze om de beurt een kaart uit een hoop, de hoogste kaart wint. Maar wanneer Adin even wegkijkt, is te zien hoe een kompaan van de rapper een kaart aanwijst. En dat gaat uiteraard niet onopgemerkt voorbij voor de honderdduizend kijkers die de stream op dat moment volgen. -
HLN Shop
Het graspollenseizoen is officieel begonnen: deze toestellen voorkomen gesnotter
Ben je een hooikoortslijder? Dan kan je heel wat doen om klachten te voorkomen en verminderen: van vaker stofzuigen en een zonnebril dragen tot pillen slikken. Onder de efficiëntste wapens in de strijd bevinden zich ook luchtreinigers. HLN Shop focust op twee toestellen nu het seizoen van de graspollen echt begonnen is. -
Independer
Jaarlijks turen we anderhalve maand op smartphone: zo kan je je schermtijd flink terugschroeven
-
Prijs onthuld van robothond met vlammenwerper
-
Jobat
Foto op je cv of niet? En wat moet er zeker nog/niet op staan? “Dit is een vaak voorkomende fout”
Als werkgevers op zoek zijn naar nieuwe werknemers, zien ze vaak talloze kandidaten over de (digitale) vloer komen voor eenzelfde vacature. Om op te vallen en die job de jouwe te maken, is het essentieel om een indrukwekkend cv te hebben. Maar hoe maak je er ééntje dat echt uitspringt? Britt Dobbelaar van Jobat.be geeft vijf concrete tips om je cv te verbeteren. -
Independer
Welke betaalbare alternatieven zijn er voor de Apple Vision Pro? En wat voor internet heb je nodig voor deze technologie?
De Apple Vision Pro is de eerste mixedrealitybril van Apple die VR en AR combineert. Het toestel is nu al te koop in de VS, maar fans in België moeten nog wat langer wachten. Al zijn er interessante alternatieven, waarmee je meteen aan de slag kan. Independer.be vat samen wat je absoluut moet weten over het topic. -
Ook problemen met de wekker op je iPhone? Apple-fans in rep en roer, update op komst
48 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerMarius Merchiers
Gino Denil
Triz Forlin
Triz Forlin
Elsa Minten