De vrouw die de Belg van de drank wil afhelpen: “De Jupiler Pro League. Dat is toch schandalig?”
Geen pintjes meer in tankstations, geen biermerk dat nog voetbal of een festival sponsort, harde gezondheidswaarschuwingen op het flesje. Frieda Matthys doet met de Hoge Gezondheidsraad de drankensector en horeca daveren met de oproep voor een radicaal strikter alcoholbeleid. “Ik heb te veel miserie zien passeren om het niet te doen.”
“Ik zie veel patiënten langskomen bij wie de problemen met alcohol te maken hebben. Onnoemelijk veel. Dus nee: ik vind niet dat we overdrijven.”
Professor Frieda Matthys is diensthoofd Psychiatrie in het UZ in Brussel, ze was tien jaar lang voorzitter van het Vlaams expertisecentrum voor Alcohol- en andere Drugproblemen (VAD) en ze werkt bij Free Clinic, een Antwerpse vzw die hulp biedt aan mensen met een verslaving. En ze is het Vlaamse gezicht van de werkgroep van de Hoge Gezondheidsraad die een nieuw advies rond alcohol heeft opgemaakt voor minister Maggie De Block (Open VLD).
Dat advies sloeg gisteren in als een bom: een totaalverbod voor jongeren onder de 18, geen reclame meer voor alcohol, geen sponsoring meer door alcoholmerken, een vermelding “alcoholmisbruik is gevaarlijk voor de gezondheid” op flessen, geen blikjes bier meer in tankstations en nachtwinkels. En gratis water in elk restaurant.
De Raad noemt haar adviezen zelf “innovatief en zelfs ongewoon”. Gisteren regende het alvast negatieve reacties uit de sector van horeca en drankverkopers. “Zo is het altijd in het begin”, zegt Matthys. “Een reclameverbod voor sigaretten, hoe lang hebben ze daar niet over gezegd dat dat onmogelijk was? En kijk nu. Onze benadering van roken is al een stuk verder in de goeie richting gevorderd.”
Jupiler Pro League
De benadering van alcohol moet ook anders. “Drinken, zelfs met mate, heeft altijd een impact op je gezondheid. Het leidt tot een stijging in ziektes, een grotere kans op verslaving, meer risico op ongevallen en gewelddadig gedrag. Als je meer dan twaalf eenheden alcohol per week drinkt, verkort dat je leven. Dat wij dan een Jupiler Pro League hebben, dat is toch een schande? Onze nationale voetbalcompetitie gesponsord door een biermerk? De Ronde van Vlaanderen met bier (Kwaremont, nvdr.) als hoofdsponsor? De alcoholindustrie palmt onze sport helemaal in. De mentaliteit onder supporters wordt erin gepompt dat drinken stoer is, dat je geen echte voetbalfan bent als je niet zwaar kunt zuipen. En die mentaliteit kweek je al bij de jeugd. Net daarom is die alomtegenwoordige reclame zo’n probleem.”
Middelbare leeftijd
Het is niet de eerste keer dat de Raad adviezen formuleert. In 2006 deed ze dat ook al. En een groots alcoholplan raakte politiek nooit goedgekeurd. “Nee, daar ben ik niet gefrustreerd door”, zegt Matthys. “Beetje bij beetje is er toch een evolutie. De bobcampagnes hebben al veel teweeg gebracht. Mensen zijn voorzichtiger dan vroeger: tachtig procent van de bevolking drinkt minder dan onze drempelwaarde van tien glazen alcohol per week. Die twintig procent zijn vooral mensen van middelbare leeftijd, tussen de 45 en 65. En de groep die alcohol en sport met elkaar linkt.”
Op het kabinet van minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open VLD), die het advies bestelde, bleef het gisteren stil. “Ik bestudeer nog het rapport en zal later deze week reageren”, zegt De Block.
De radicale voorstellen
Totaalverbod onder 18 jaar
Geen reclame meer voor alcohol
Geen sponsoring meer door alcoholmerken
Melding “alcoholmisbruik is gevaarlijk voor de gezondheid” op flessen
Geen blikjes bier meer in tankstations en nachtwinkels
Gratis water in elk restaurant